Wmo-gebruikers tevreden over voorzieningen
Inwoners van Edam-Volendam die gebruik maken van een Wmo-voorziening
(hulp bij het huishouden en/of gehandicaptenvoorzieningen) zijn
tevreden over de geboden voorzieningen. Voor hulp bij het huishouden
geven de gebruikers van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
een 8 als rapportcijfer. De tevredenheid over de keuzemogelijkheden
tussen aanbieders van zorg is groot, men is minder tevreden over de
vervanging bij afwezigheid van de hulp. Voor de voorzieningen (zoals
rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen) wordt een 7,5 gegeven.
Dit blijkt uit de uitkomsten van een in maart 2009 gehouden onderzoek
van de SGBO (Onderzoeks- en adviesbureau) naar de tevredenheid van
Wmo-cliënten en aanvragers binnen Edam-Volendam.
Aan deze groep is een reeks vragen voorgelegd over de toegang tot
ondersteuning, de hulp bij het huishouden, voorzieningen en
participatie. Voor de meeste cliënten (95%) voldoet de ondersteuning
aan de verwachtingen. 92% van de cliënten is positief over de mate
waarin ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en meedoen aan de
maatschappij. Het meest tevreden is men over de woonvoorzieningen en
het minst tevreden over de verhuiskostenvergoeding. Voor het
Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) wordt een 6.8 gegeven. Over de
toegang tot ondersteuning wordt gemiddeld een 6.9 gegeven voor de
aanvraagprocedure. Het meest tevreden is men over de tijd voor
aanvraag en minder tevreden over de wachttijd tot levering. Het is
overigens maar voor een klein deel van de cliënten duidelijk waar zij
met hun klachten terecht kunnen.
Wmo+loket & Wmo-raad
Op verzoek van de Wmo-raad is aan het onderzoek een aantal vragen
toegevoegd over het Wmo+ loket in het Stadskantoor. Een groot
percentage van de cliënten (63%) vindt dat de medewerkers voldoende
met hun meedenkt. Over het aansluiten van de oplossing van de
medewerker op wat de cliënt echt nodig heeft is 83% positief. Op de
meerkeuzevraag of het aanvraagformulier voor zorg of een voorziening
duidelijk is, is 45% van de cliënten positief. 5% vindt het formulier
onduidelijk en 13% vindt het formulier te lang. 80% geeft aan geen
hulp te hebben gehad bij het invullen van dit formulier en het ook
niet nodig vinden.
42% van de ondervraagde cliënten is bekend is met de Wmo-raad. Dat is
een toename van 5% ten opzichte van het vorige onderzoek. De
tevredenheid over de mate waarop de Wmo-raad opkomt voor het belang
van de cliënten is groot (92%) en is ook toegenomen t.o.v. het vorige
onderzoek (85%).
Het tevredenheidsonderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd. Signalen die
uit dit onderzoek naar voren komen kunnen aanleiding zijn tot een
wijziging in de uitvoering of een aanpassing in het beleid van de
gemeente. Tevens wordt rekening gehouden met de uitkomsten van het
jaarlijks tevredenheidsonderzoek bij het opnieuw aanbesteden van hulp
bij het huishouden, hulpmiddelen en het aanvullend openbaar vervoer.
Het `Rapport tevredenheid cliënten Wmo Edam-Volendam' ligt ter inzage
bij het Wmo+ loket in het Stadskantoor.
Gemeente Edam-Volendam