Gemeente Edam-Volendam

Wmo-gebruikers tevreden over voorzieningen

Inwoners van Edam-Volendam die gebruik maken van een Wmo-voorziening (hulp bij het huishouden en/of gehandicaptenvoorzieningen) zijn tevreden over de geboden voorzieningen. Voor hulp bij het huishouden geven de gebruikers van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) een 8 als rapportcijfer. De tevredenheid over de keuzemogelijkheden tussen aanbieders van zorg is groot, men is minder tevreden over de vervanging bij afwezigheid van de hulp. Voor de voorzieningen (zoals rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen) wordt een 7,5 gegeven.

Dit blijkt uit de uitkomsten van een in maart 2009 gehouden onderzoek van de SGBO (Onderzoeks- en adviesbureau) naar de tevredenheid van Wmo-cliënten en aanvragers binnen Edam-Volendam.

Aan deze groep is een reeks vragen voorgelegd over de toegang tot ondersteuning, de hulp bij het huishouden, voorzieningen en participatie. Voor de meeste cliënten (95%) voldoet de ondersteuning aan de verwachtingen. 92% van de cliënten is positief over de mate waarin ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij. Het meest tevreden is men over de woonvoorzieningen en het minst tevreden over de verhuiskostenvergoeding. Voor het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) wordt een 6.8 gegeven. Over de toegang tot ondersteuning wordt gemiddeld een 6.9 gegeven voor de aanvraagprocedure. Het meest tevreden is men over de tijd voor aanvraag en minder tevreden over de wachttijd tot levering. Het is overigens maar voor een klein deel van de cliënten duidelijk waar zij met hun klachten terecht kunnen.

Wmo+loket & Wmo-raad

Op verzoek van de Wmo-raad is aan het onderzoek een aantal vragen toegevoegd over het Wmo+ loket in het Stadskantoor. Een groot percentage van de cliënten (63%) vindt dat de medewerkers voldoende met hun meedenkt. Over het aansluiten van de oplossing van de medewerker op wat de cliënt echt nodig heeft is 83% positief. Op de meerkeuzevraag of het aanvraagformulier voor zorg of een voorziening duidelijk is, is 45% van de cliënten positief. 5% vindt het formulier onduidelijk en 13% vindt het formulier te lang. 80% geeft aan geen hulp te hebben gehad bij het invullen van dit formulier en het ook niet nodig vinden.

42% van de ondervraagde cliënten is bekend is met de Wmo-raad. Dat is een toename van 5% ten opzichte van het vorige onderzoek. De tevredenheid over de mate waarop de Wmo-raad opkomt voor het belang van de cliënten is groot (92%) en is ook toegenomen t.o.v. het vorige onderzoek (85%).

Het tevredenheidsonderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd. Signalen die uit dit onderzoek naar voren komen kunnen aanleiding zijn tot een wijziging in de uitvoering of een aanpassing in het beleid van de gemeente. Tevens wordt rekening gehouden met de uitkomsten van het jaarlijks tevredenheidsonderzoek bij het opnieuw aanbesteden van hulp bij het huishouden, hulpmiddelen en het aanvullend openbaar vervoer.

Het `Rapport tevredenheid cliënten Wmo Edam-Volendam' ligt ter inzage bij het Wmo+ loket in het Stadskantoor.