Gemeente Almelo

Onderhoud riolering Maas-, Waal-, Rijn-, en Ganzendiepstraat

22 juli 2009 - Kort na de bouwvakvakantie, in de week van 17 augustus, starten de nutsbedrijven met het verleggen van kabels, en start de Gemeente met het groot onderhoud aan de riolering in de Maas-, Waal-, Rijn-, en Ganzendiepstraat.

Wat gaat er gebeuren?
Het werk bestaat uit:


* Het verwijderen van bomen (alle bomen uit de Rijnstraat, 4 overlastgevende bomen uit de Maasstraat en 8 zieke bomen uit de Ganzendiepstraat.

* Verwijderen alle verhardingen;

* Vervangen / verleggen van kabels en leidingen;
* Vervanging van het hoofdriool, kolk- en huisaansluitingen;
* Aanbrengen nieuwe verhardingen conform de oude situatie;
* Aanplant van 5 nieuwe bomen in de Waalsttraat;

Gevolgen voor het verkeer
Tijdens de werkzaamheden worden de verschillende wegvakken beurtelings afgesloten voor al het verkeer. Verkeer voor achterliggende straatdelen wordt omgeleid. Er wordt tijdelijk eenrichtingsverkeer ingesteld om ruimte te kunnen geven aan de werkzaamheden van de nutsbedrijven. Andere wegvakken naast het in uitvoering zijnde deel ondervinden hinder van stremmingen. De woningen naast het op dat moment in uitvoering zijnde wegvak blijven via loopschotten te voet bereikbaar.

Duur van het werk (voorlopige planning)
De nutsbedrijven starten in de week van maandag 31 augustus met het (ver)leggen van kabels en leidingen. Het werk duurt naar schatting 10 weken, afhankelijk van het weer.

De vervanging van de riolering start in de week van maandag 28 september 2009 en duurt tot medio februari 2010, afhankelijk van het weer.

Conclusies n.a.v. respons op de buurtenquête

1. Rijnstraat: kappen 10 berken, geen herplant in voortuinen (maar één respondent die open staat voor de aanplant van een boom in de voortuin en dat is te weinig om in een doorgaande bomenstructuur te kunnen investeren).

2. Maasstraat: kappen 4 overlastgevende bomen. Het is niet verantwoord om éénrichtingsverkeer in te stellen tegen overlast als gevolg van halen en brengen schoolkinderen. In het algemeen geldt dat zo'n verkeersregime lastig te handhaven is. Uit ervaring blijkt dat te veel weggebruikers de kortste weg blijven kiezen, wat leidt tot een schijnveilige verkeerssituatie. Bij de afwezigheid van gemotoriseerde tegenliggers is de kans groot dat er juist harder gereden gaat worden in een straat met eenrichtingsverkeer. Respons voor herplant van bomen aan oneven zijde te tegenstrijdig om dat verantwoord te doen (17 respondenten tegen herplant, 8 respondenten voor herplant).
3. Waalstraat: aanplant 5 bomen in groenstrook, aanleg langsparkeerstrook met 6 extra parkeervakken aan even zijde alleen mogelijk als daartoe nog budget beschikbaar komt (nu nog onzeker).
4. Ganzendiepstraat: ter hoogte van nr. 1-27: niets wijzigen aan bestaande situatie (niet voldoende draagvlak voor aanplant bomen). Ter hoogte van 29-43: rooien 8 slechte esdoorns. Herplant nieuwe bomen binnen straatprofiel is verkeerstechnisch niet verantwoord. Geen van de bewoners wil een boom in de voortuin.

Wat veranderd er ten opzichte van de huidige situatie

Met uitzondering van de onderstaande wijzigingen verandert er niets aan de inrichting van het huidige straatprofiel.
* Het verwijderen van bomen (10 bomen uit de Rijnstraat, 4 overlastgevende bomen uit de Maasstraat en 8 zieke bomen uit de Ganzendiepstraat.

* Aanplant van 5 nieuwe bomen in de Waalsttraat;
* Optioneel: de aanleg van 6 langparkeervakken aan de onevenzijde van de Waalstraat (onder voorbehoud dat daar budget voor is). Mochten de 6 extra langparkeervakken worden aangelegd, dan wordt het parkeerverbod aan de even zijde van de Waalstraat opgeheven, zodat er meer parkeerruimte beschikbaar komt.

Informatie
Voor vragen over het ontwerp kunt u contact opnemen met mevr. A. Abbink-Scherpenkate, tel. 0546 - 54 1164 (b.g.g. dhr. C. Bekhuis 0546
- 54 1956).

Mochten er vragen zijn betreffende de uitvoering van het werk, dan kunt u (vanaf de start van de werkzaamheden) contact opnemen met de opzichter van het werk de heer S. Meijers, tel.: 0546 - 54 1592 / 06 - 42 42 72 83.