Gemeente Almelo
Onderhoud riolering Maas-, Waal-, Rijn-, en Ganzendiepstraat
22 juli 2009 - Kort na de bouwvakvakantie, in de week van 17 augustus,
starten de nutsbedrijven met het verleggen van kabels, en start de
Gemeente met het groot onderhoud aan de riolering in de Maas-, Waal-,
Rijn-, en Ganzendiepstraat.
Wat gaat er gebeuren?
Het werk bestaat uit:
* Het verwijderen van bomen (alle bomen uit de Rijnstraat, 4
overlastgevende bomen uit de Maasstraat en 8 zieke bomen uit de
Ganzendiepstraat.
* Verwijderen alle verhardingen;
* Vervangen / verleggen van kabels en leidingen;
* Vervanging van het hoofdriool, kolk- en huisaansluitingen;
* Aanbrengen nieuwe verhardingen conform de oude situatie;
* Aanplant van 5 nieuwe bomen in de Waalsttraat;
Gevolgen voor het verkeer
Tijdens de werkzaamheden worden de verschillende wegvakken beurtelings
afgesloten voor al het verkeer. Verkeer voor achterliggende
straatdelen wordt omgeleid. Er wordt tijdelijk eenrichtingsverkeer
ingesteld om ruimte te kunnen geven aan de werkzaamheden van de
nutsbedrijven. Andere wegvakken naast het in uitvoering zijnde deel
ondervinden hinder van stremmingen. De woningen naast het op dat
moment in uitvoering zijnde wegvak blijven via loopschotten te voet
bereikbaar.
Duur van het werk (voorlopige planning)
De nutsbedrijven starten in de week van maandag 31 augustus met het
(ver)leggen van kabels en leidingen. Het werk duurt naar schatting 10
weken, afhankelijk van het weer.
De vervanging van de riolering start in de week van maandag 28
september 2009 en duurt tot medio februari 2010, afhankelijk van het
weer.
Conclusies n.a.v. respons op de buurtenquête
1. Rijnstraat: kappen 10 berken, geen herplant in voortuinen (maar
één respondent die open staat voor de aanplant van een boom in de
voortuin en dat is te weinig om in een doorgaande bomenstructuur
te kunnen investeren).
2. Maasstraat: kappen 4 overlastgevende bomen. Het is niet
verantwoord om éénrichtingsverkeer in te stellen tegen overlast
als gevolg van halen en brengen schoolkinderen. In het algemeen
geldt dat zo'n verkeersregime lastig te handhaven is. Uit ervaring
blijkt dat te veel weggebruikers de kortste weg blijven kiezen,
wat leidt tot een schijnveilige verkeerssituatie. Bij de
afwezigheid van gemotoriseerde tegenliggers is de kans groot dat
er juist harder gereden gaat worden in een straat met
eenrichtingsverkeer. Respons voor herplant van bomen aan oneven
zijde te tegenstrijdig om dat verantwoord te doen (17 respondenten
tegen herplant, 8 respondenten voor herplant).
3. Waalstraat: aanplant 5 bomen in groenstrook, aanleg
langsparkeerstrook met 6 extra parkeervakken aan even zijde alleen
mogelijk als daartoe nog budget beschikbaar komt (nu nog onzeker).
4. Ganzendiepstraat: ter hoogte van nr. 1-27: niets wijzigen aan
bestaande situatie (niet voldoende draagvlak voor aanplant bomen).
Ter hoogte van 29-43: rooien 8 slechte esdoorns. Herplant nieuwe
bomen binnen straatprofiel is verkeerstechnisch niet verantwoord.
Geen van de bewoners wil een boom in de voortuin.
Wat veranderd er ten opzichte van de huidige situatie
Met uitzondering van de onderstaande wijzigingen verandert er niets
aan de inrichting van het huidige straatprofiel.
* Het verwijderen van bomen (10 bomen uit de Rijnstraat, 4
overlastgevende bomen uit de Maasstraat en 8 zieke bomen uit de
Ganzendiepstraat.
* Aanplant van 5 nieuwe bomen in de Waalsttraat;
* Optioneel: de aanleg van 6 langparkeervakken aan de onevenzijde
van de Waalstraat (onder voorbehoud dat daar budget voor is).
Mochten de 6 extra langparkeervakken worden aangelegd, dan wordt
het parkeerverbod aan de even zijde van de Waalstraat opgeheven,
zodat er meer parkeerruimte beschikbaar komt.
Informatie
Voor vragen over het ontwerp kunt u contact opnemen met mevr. A.
Abbink-Scherpenkate, tel. 0546 - 54 1164 (b.g.g. dhr. C. Bekhuis 0546
- 54 1956).
Mochten er vragen zijn betreffende de uitvoering van het werk, dan
kunt u (vanaf de start van de werkzaamheden) contact opnemen met de
opzichter van het werk de heer S. Meijers, tel.: 0546 - 54 1592 / 06 -
42 42 72 83.