Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


1

> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag

Rijnstraat 50 De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag Postbus 16375 Postbus 20018 2500 BJ Den Haag 2500 EA Den Haag www.minocw.nl

Onze referentie JOZ/141515

Datum 14 augustus 2009
Betreft Kamervragen van het lid Smits (SP)

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Smits (SP) van uw Kamer over het bericht dat ouders stoppen met overleg over het zogenaamde Passend Onderwijs. De vragen werden mij op 14 juli 2009 toegezonden met uw brief met kenmerk 2009Z13914.

Sharon A.M. Dijksma
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

a
gina 1 van 4 Pa





Datum Antwoorden op de schriftelijke vragen van 14 juli 2009, van het lid Smits (SP)

van de Tweede Kamer der Staten-Generaal aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mevrouw Dijksma, over het bericht dat

ouders stoppen met overleg over het zogenaamde Passend Onderwijs.


1
Wat is uw oordeel over het bericht `Ouders staken overleg met Dijksma'? 1)

Ik heb van dit bericht kennis genomen en vind het jammer dat de ouderorganisaties deze keuze hebben gemaakt. Daarom heb ik op 10 juli een brief aan de algemene en specifieke ouderorganisaties geschreven, waarin ik het belang benadruk dat zij participeren in de gedachtevorming over de verdere uitvoering van het traject Passend onderwijs. Tevens heb ik de ouderorganisaties uitgenodigd voor een bestuurlijk overleg met mij over de uitwerking van de heroverweging en de wijze waarop het overleg binnen die uitwerking het beste georganiseerd kan worden.


2
Deelt u de mening dat een ruim draagvlak onder ouders voor het zogenaamde Passend Onderwijs onmisbaar is waar het gaat om het geven van onderwijs op maat aan kinderen met een handicap, beperking of stoornis? Zo ja, in hoeverre bent u tot dusver in staat gebleken draagvlak te creëren onder de verschillende ouderorganisaties? Wijken de visies over `Passen Onderwijs' van de verschillende ouderorganisaties fundamenteel van elkaar af?

Binnen het proces van Passend onderwijs is draagvlak bij ouders onmisbaar. De positie van ouders is dan ook één van de belangrijke elementen van Passend onderwijs.
Onder de verschillende ouderorganisaties is er draagvlak voor de inhoudelijke doelstellingen van Passend onderwijs, zoals het verbeteren van de kwaliteit van het (speciaal) onderwijs, het aanpakken van wachtlijsten en thuiszitters en het versterken van de positie van ouders. De ouderorganisaties vinden dat het versterken van de positie van ouders tot nu toe onvoldoende is gerealiseerd. In het kader van de heroverweging zal één van de thema's zijn hoe de positie van ouders kan worden versterkt.
In de gesprekken die de afgelopen periode zijn gevoerd is niet gebleken dat de visies over Passend onderwijs van de verschillende ouderorganisaties fundamenteel van elkaar afwijken.


3
Bent u het met de directeur van Platform VG eens dat de doelstellingen van Passend Onderwijs' steeds verder uit het vizier raken? Zo ja, om welke doelstellingen gaat het hier en zijn die het resultaat van bewuste beleidskeuzes? Zo nee, hoe kan het dat u en de organisaties daar zo verschillend tegenaan kijken?

Ik ben het niet eens met de directeur van het Platform VG dat de doelstellingen van Passend Onderwijs `steeds verder uit het vizier raken'. Wel ging in de praktijk veel energie naar de bestuurlijke vormgeving van netwerken. Daarover heb ik uw Kamer geïnformeerd in de brieven van 5 juni en van 23 juni jongstleden (Kamerstukken 2008/2009, 31497, nr. 12 en nr. 14). De heroverweging van het

Pagina 2 van 4





proces van Passend onderwijs is juist bedoeld om de inhoudelijke doelstellingen Datum van Passend onderwijs ­ inclusief het versterken van de positie van ouders - weer

centraal te krijgen.
De ouderorganisaties uiten hun zorgen over het proces en de resultaten van

Passend onderwijs tot nu toe. Op dit vlak verschillen de ouderorganisaties en ik niet van elkaar. Zij geven daarnaast aan niet gerust te zijn op de uitkomsten van de heroverweging. Mede in dit licht heb ik op 10 juli in een brief aan de ouderorganisaties het belang benadrukt dat zij participeren in de gedachtevorming over de verdere uitvoering van het traject Passend onderwijs. Tevens heb ik de ouderorganisaties uitgenodigd voor een bestuurlijk overleg hierover.


4
Wat is uw oordeel over de opmerking dat `van gelijkwaardig partnerschap (..) nauwelijks sprake (is)'? 2) Wat gaat u doen om de positie van ouders tegenover de netwerken te versterken?

In de derde voortgangsrapportage Passend onderwijs (Kamerstuk 2008/2009, 31497, nr 12) is aangegeven dat ouders in de regionale netwerken nog onvoldoende werden betrokken. De Evaluatie- en adviescommissie Passend onderwijs (ecpo) heeft in haar advies van juni jongstleden ook geconstateerd dat ouders in de praktijk onvoldoende bij de ontwikkeling van Passend onderwijs worden betrokken. Mede op basis hiervan is gekozen voor de heroverweging van het proces van Passend onderwijs, waarvan het versterken van de positie van ouders een belangrijk onderdeel uitmaakt.


5
In hoeverre gaat u aan de eisen van de ouderorganisaties tegemoet komen om ze weer terug te krijgen aan de overlegtafels?

Voor een goede invulling van de heroverweging van Passend onderwijs is het van belang dat ouderorganisaties betrokken zijn. Zoals ook bij de beantwoording van vraag 1 aangegeven, heb ik dit belang op 10 juli in een brief aan de algemene en de specifieke ouderorganisaties nogmaals benadrukt. Tevens heb ik deze ouderorganisaties uitgenodigd voor een bestuurlijk overleg met mij over de uitwerking van de heroverweging en de wijze waarop het overleg binnen die uitwerking het beste georganiseerd kan worden.


6
Hoe gaat u het verkrijgen van meer betrokkenheid van ouders, één van de doelen van `Passend Onderwijs', vormgeven zonder de ouderorganisaties in het overleg?

Zoals in de beantwoording van vraag 1 aangegeven, heb ik de ouderorganisaties uitgenodigd voor een bestuurlijk overleg met mij over de uitwerking van de heroverweging en de wijze waarop het overleg binnen die uitwerking het beste georganiseerd kan worden. Beide gespreksonderwerpen zullen onder meer gericht zijn op het versterken van de positie van ouders.


1) Trouw, 9 juli 2009

2) Brief Balans, 8 juli 2009

Pagina 3 van 4





Toelichting: deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van Datum de leden Jan Jacob van Dijk en Biskop (beiden CDA), ingezonden 13 juli 2009,

(vraagnummer 2009Z13841)

Pagina 4 van 4