Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
der Staten-Generaal 2500 BJ Den Haag
Postbus 20018 www.minocw.nl
2500 EA Den Haag
Onze referentie
PO/OO/129030
Uw referentie
2009Z07938/2009D20632
Datum 14 augustus 2009
Betreft Kabinetsreactie op rapporten van FORUM en het Kenniscentrum
Gemengde Scholen inzake segregatie.
In reactie op het verzoek van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap, doe ik u mede namens staatssecretaris Van Bijsterveldt en
Minister Van der Laan de kabinetsreactie toekomen op de volgende rapporten:
- `Leerlingen, basisscholen en hun buurt, een onderzoek naar de samenstelling
van schoolpopulaties en buurtpopulaties' van het Kenniscentrum Gemengde
Scholen;
- Bestrijding van segregatie in het onderwijs in gemeenten, Verkenning van lokaal
beleid anno 2008' van het SCO-Kohnstamm Instituut in opdracht van Forum.
Leeswijzer
Hieronder vindt u in de eerste twee paragrafen een korte uiteenzetting van de
inhoud van deze rapporten. In de derde paragraaf kunt u de beleidsreactie op de
rapporten lezen.
1. Leerlingen, basisscholen en hun buurt (Kenniscentrum Gemengde
Scholen)
Op 22 april jl. bracht het Kenniscentrum Gemengde Scholen het rapport
`Leerlingen, basisscholen en hun buurt' uit. Het rapport geeft een overzicht van de
mate waarin schoolpopulaties in achtendertig gemeenten een afspiegeling zijn van
de buurt waarin deze scholen staan. Het gaat hierbij om gegevens die betrekking
hebben op het schooljaar 2005-2006. In de resultatenanalyse is gebruik gemaakt
van door de onderzoekers zelf gestelde definitiebepalingen en daarbij behorende
afgrenzingen ten aanzien van `te witte' of `te zwarte' basisscholen.1 De
onderzoekers komen op basis hiervan tot de conclusie dat tweederde van de
1 `Leerlingen, basisscholen en hun buurt, de schoolpopulaties in 38 grote gemeenten
vergeleken met buurtpopulaties' van het Kenniscentrum Gemengde Scholen,
(Amsterdam/Rotterdam: 2009), p. 9
a
na 1 van 5
Pagi
scholen een afspiegeling vormt van de wijk waarin ze staan. Zij stellen vast dat Datum
het realiseren van afspiegeling vooral in de Randstad een probleem lijkt te zijn.
De onderzoekers geven daarbij echter aan dat andere gemeenten hier ook mee te Onze referentie
maken hebben en het hier zeker niet gaat om een specifiek G4-probleem. Het PO/OO/109334
percentage afspiegelingsscholen in de gemeenten hangt negatief samen met het
percentage leerlingen van niet-westerse afkomst in de gemeente.2 Het rapport
beoogt gemeenten in staat te stellen om, op basis van de gegevens, een eigen
positie te bepalen en dit te plaatsen naast het beleid dat de gemeente voorstaat
om segregatie te bestrijden.
2. verkenning van lokaal beleid (FORUM)
Forum, Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling, bracht op 18 april jl. op eigen
initiatief een verkenning uit over het lokale beleid aangaande de bestrijding van
onderwijssegregatie in het jaar 2008. Deze verkenning is uitgevoerd door het
SCO-Kohnstamm Instituut. Het rapport geeft een algemene inventarisatie van de
mate waarin gemeenten met betrokken partijen overleg voeren over het
bevorderen van gemengde scholen.
De onderzoekers stellen dat in 2008 in meer dan vier op de vijf onderzochte
gemeenten overleg gevoerd werd over de bestrijding van segregatie. Er wordt
ook aangegeven dat er in 2008 in een substantieel deel van de gemeenten geen
afspraken gemaakt zijn om segregatie in het onderwijs tegen te gaan. Daarvoor
worden door de onderzoekers een aantal verklaringen opgevoerd. Zij concluderen
onder meer dat het tegengaan van segregatie voor gemeenten geen prioriteit
geniet, maar ook dat er onvoldoende commitment en overeenstemming is tussen
lokale partijen om tot afspraken te komen.
3. Reactie van het kabinet
Op basis van het onderzoek van FORUM kunnen geen generaliseerbare conclusies
worden getrokken. Daarvoor is de representativiteit van het geringe aantal
respondenten te beperkt. De analyse van het Kenniscentrum geeft een weergave
van de situatie in 2006. Deze situatie was het vertrekpunt van waaruit het kabinet
in zijn coalitieakkoord de segregatieproblematiek agendeerde. Dit doet echter
niets af aan het belang dat het kabinet ziet in de segregatieproblematiek, die in
de rapporten onder de aandacht wordt gebracht.
Het kabinet wil bevorderen dat leerlingen met verschillende achtergronden samen
naar school gaan. Hierbij is het van belang om te bedenken dat de bestrijding van
segregatie niet eenvoudig is. Deze bestrijding hangt namelijk voor een belangrijk
deel ook samen met de aanpak van de woonsegregatie.
Wat betreft de bevordering van integratie, richten wij ons in het onderwijs op de
verbetering van de onderwijskwaliteit, het tegengaan van voortijdig
schoolverlaten en het stimuleren van ontmoeting tussen leerlingen met
verschillende achtergronden. Over woonsegregatie heeft de Minister voor Wonen,
Wijken en Integratie een nota in voorbereiding. In deze nota zal ook worden
2 Ibid. pag. 25
Pagina 2 van 5
ingegaan op het belang van de school als ontmoetingsplaats. Forum vraagt daar Datum
aandacht voor in de bij het rapport meegestuurde brief.
Onze referentie
In het kader van de kwaliteitsagenda's primair3 en voortgezet onderwijs4 wordt PO/OO/109334
een extra impuls gegeven aan de verbetering van het onderwijs in met name de
basisvaardigheden taal en rekenen. Ook het aanpakken van andere achterstanden
wordt gefaciliteerd. Ongeacht de samenstelling van scholen, staat de kwaliteit van
het onderwijs voorop. Dit wordt ook onderstreept in de begeleidende brief bij het
FORUM-rapport. Het kabinet is voorstander van een samenleving zonder
scheidslijnen, waarin iedereen meedoet naar haar of zijn mogelijkheden en een
goed bestaan kan opbouwen. De verbetering van de kwaliteit van het onderwijs is
hierin een onmiskenbare factor. Daarnaast is het kabinet van mening dat
contacten tussen verschillende bevolkingsgroepen van wezenlijk belang zijn voor
de sociale samenhang in ons land. Het onderwijs vervult als voorbereider op de
samenleving onder andere als ontmoetingsplek voor kinderen en jongeren - een
belangrijke rol in het stimuleren hiervan.
Hieronder zal in algemene zin worden ingegaan op de maatregelen die in dit
kader worden genomen in het onderwijs.
Voortgezet onderwijs
Het voortgezet onderwijs verkeert wat de segregatieproblematiek betreft, in een
andere positie dan het primair onderwijs.5 Deze sector kent namelijk de indeling
in schooltypes (vmbo, havo en vwo). Hierin is het cognitieve vaardigheidsniveau
van leerlingen een belangrijke differentiërende factor. Daarbij is het ook zo dat
middelbare scholen minder wijkgebonden zijn dan basisscholen. De
benaderingswijze en de aanpak van deze problematiek verschilt daarom van het
basisonderwijs.
In juni 2008 heeft het kabinet een brief naar uw Kamer gestuurd met daarin een
aantal maatregelen waarmee segregatie landelijk bestreden wordt in het
voortgezet onderwijs. In dat kader worden investeringen gedaan die met name
aan kwetsbare leerlingen ten goede komen.
Op 4 juni 20096 deed het kabinet u zijn reactie op het WRR-rapport "Vertrouwen
in de school, over de uitval van `overbelaste' jongeren" toekomen, waarin
maatregelen zijn aangekondigd voor jongeren die ondersteuning nodig hebben.
Het doel daarbij is ervoor zorgen dat zij hun diploma kunnen halen, passend werk
kunnen vinden en volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Het
kabinet heeft in deze brief aangegeven onvoldoende basis te zien voor
gedwongen spreiding van deze jongeren.
3 Kamerstuk 20072008, 31 293, nr. 1
4 Kamerstuk 2007-2008, 31 289, nr. 1
5 Vgl. brief aangaande de bevordering van integratie in het voortgezet onderwijs, Kamerstuk 2007- 31 289
nr 40.
6 Kamerstuk 2008-2009, 29 544, nr. 190
Pagina 3 van 5
De genoemde ontmoetingen tussen leerlingen met verschillende achtergronden Datum
krijgen in het voortgezet onderwijs vorm via:
· de mogelijkheid van specifieke invullingen van de Maatschappelijke stage, Onze referentie
zoals leerlingen die stage lopen op andere scholen met leerlingen met een PO/OO/109334
andere culturele achtergrond of bij andere instellingen met mensen met
uiteenlopende achtergronden;
· sportactiviteiten, zoals het organiseren van en deelnemen aan wedstrijden
ook tussen scholen;
· Cultureel Maatschappelijke Vorming (CMV) en brede schoolactiviteiten,
zoals culturele en vormende activiteiten op het gebied van bijvoorbeeld
kunst, natuur, muziek, zang, dans, literatuur etc.;
· burgerschapsvorming, zoals de behandeling van maatschappelijke
thema's en gastlessen in het vak maatschappijleer;
· professionalisering van leraren, ook om hen goed te kunnen laten omgaan
met leerlingen van verschillende herkomst.
Primair Onderwijs
Naast de onderwijsinhoudelijke stimulering van actief burgerschap en sociale
integratie en daaraan gerelateerde activiteiten, wordt in het basisonderwijs ook
ingezet op de bevordering van gemengde scholen. In twee brieven7 aan uw
Kamer heb ik mijn beleid uitgewerkt rondom het tegengaan van segregatie in het
basisonderwijs. Er worden in dit kader sinds vorig jaar in zeven gemeenten8 een
aantal pilots uitgevoerd. Recentelijk zijn hier vier pilotgemeenten bijgekomen.9 De
maatregelen die in deze gemeenten worden uitgeprobeerd, hebben betrekking
op: het aannamebeleid van de scholen, het stimuleren en ondersteunen van
ouderinitiatieven om tot gemengde scholen te komen en het stimuleren van
zogeheten vriendschapsscholen waarbij gezamenlijke activiteiten van allochtone
en autochtone leerlingen plaatsvinden. Als scholen in wijken staan die eenzijdig
zijn samengesteld, zal worden gestimuleerd dat zij in contact komen met scholen
die een andere leerlingensamenstelling hebben. In het concept van de
Vriendschapsscholen, dat onder andere in Rotterdam zijn beslag krijgt, wordt
gestreefd naar koppels van scholen die qua schoolcompositie van elkaar
verschillen. Circa vijftig Rotterdamse scholen ondernemen in
samenwerkingsverbanden activiteiten met hun leerlingen. Daarbij kan de hulp
worden ingeschakeld van welzijnsorganisaties.
Mijn streven is dus om effectieve instrumenten te vinden om tot meer
evenwichtige samenstelling van de schoolpopulatie op basisscholen te komen én
om het aantal contactmomenten tussen basisschoolleerlingen met verschillende
achtergronden te vergroten. De effecten worden op dit moment onderzocht. Uw
Kamer ontvangt in de loop van 2010 een tussenevaluatie.
bijeenkomst gemengde basisscholen
Hierboven is gewezen op het hardnekkige karakter van deze problematiek.
Geduld is hierbij van belang. Tegelijkertijd zijn we ook gebaat bij het bevorderen
van een omslag, waarbij onder verantwoordelijke partijen en bredere lagen van
7 Kamerstuk 2007-2008, 31 293, nr. 3 en Kamerstuk, 2007-2008, 31 293, nr. 13
8 Het gaat om de gemeenten: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Deventer, Eindhoven en
Nijmegen
9 Het gaat om de gemeenten: Amersfoort, Leiden, Schiedam en Tilburg
Pagina 4 van 5
de bevolking een positievere houding ontstaat over het belang van gemengde Datum
basisscholen. In het najaar zal ik ter stimulering hiervan een bijeenkomst
organiseren. Hierin zullen gemeenten, schoolbesturen binnen het basisonderwijs Onze referentie
en ouders de mogelijkheid krijgen om hun activiteiten op een voor anderen PO/OO/109334
inspirerende wijze naar voren te brengen. Ook gemeenten die niet deelnemen aan
de pilots, zullen hiervoor worden uitgenodigd. De deelnemers zullen daarmee
inzicht verkrijgen in maatregelen die in hun situatie toepasbaar zouden kunnen
zijn. Het is immers de lokale setting waarin de aanpak echt vorm krijgt. Het
kabinet deelt daarom ook de mening van Forum dat gemeenten in de bestrijding
van deze problematiek belangrijke partners zijn. Sinds 1 augustus 2006 zijn de
gemeenten en schoolbesturen van primair en voortgezet onderwijs en de
kinderopvang verplicht met elkaar te overleggen over de bestrijding van
segregatie in het onderwijs. De pilots en de resultaten die daaruit voortvloeien
hebben mede tot doel om hen daarin te ondersteunen.
4. Slot
Hierboven is in het verlengde van de aangehaalde brieven in grote lijnen
aangeven hoe wij op verschillende terreinen inzetten op de bevordering van
integratie binnen het onderwijs. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid
om kinderen zo vroeg mogelijk te laten kennismaken met de diversiteit binnen
onze samenleving. Het kabinet heeft daarbij voor wat betreft het onderwijs
gekozen voor een aanpak van onderop. Er is daarbij dus geen sprake van dwang.
Als er successen worden geboekt met de pilots in het basisonderwijs, zal ik bezien
hoe ik die successen kan verzilveren.
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Sharon A.M. Dijksma
Pagina 5 van 5