1 1
Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA Den Haag T 070 351 6171
F 070 351 7895
www.verkeerenwaterstaat.nl
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/6520
Datum 14 augustus 2009 Uw kenmerk
-
Onderwerp Station Maarheeze
Bijlage(n)
-
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van een toezegging tijdens het Algemeen Overleg over nieuwe
stations met de Vaste commissie Verkeer en Waterstaat op 10 juni informeer ik u
hierbij nader over het station Maarheeze. Aan de orde komen:
1. Geplande opening station Maarheeze;
2. Toelichting op het treffen van maatregelen om veiligheidsredenen;
3. Het schrappen van buslijnen als bedieningsvoorwaarde van NS.
Ad 1.
In het Algemeen Overleg heb ik toegezegd mij ten zeerste er voor in te zetten dat
het station Maarheeze in de lente van 2010, mei 2010, zal worden geopend. Het
vigerende plan voorziet in de bediening van station Maarheeze vanaf 13 juni
2010. Deze datum resulteert uit de afstemming tussen ProRail en NS en hangt
samen met dan door te voeren dienstregelingwijzigingen.
Ad 2.
De start van de bouw is opgeschoven, omdat de scope van de werkzaamheden is
gewijzigd, waardoor er een langer ontwerpproces noodzakelijk was. Gebleken is
dat om veiligheidsredenen toch ook bij een kort perron nabijgelegen wissels
moeten worden geplaatst. Dit was niet voorzien in de oorspronkelijke opzet van
het project. Ik heb u hierover eerder geïnformeerd in mijn brief van 11 december
2008 (VENW/DGMo-2008/5343).
U heeft mij gevraagd toe te lichten wat die veiligheidsredenen precies zijn en
waarom dit zo laat is geconstateerd. Deze veiligheidsredenen hebben te maken
met de minimumafstand van een wissel tot de voor/achterkant van een perron en
de seinplaatsing, waarvoor weer een minimum afstand vóór een wissel geldt.
Deze afstanden hebben te maken met het zicht op het sein voor de machinist.
Verder is het ongewenst om een wissel vlak voor een perron te leggen, omdat
een wissel met 80 km/h kan worden bereden door een intercity trein (met het
risico van ontsporing), terwijl er reizigers op het perron wachten. Daarnaast zou
niet "links" gehalteerd kunnen worden langs het perron als een wissel te dicht op
het perron ligt. Voor uitvoering van de dienstregeling is het van belang om in
bepaalde situaties, bijvoorbeeld in het geval van onderhoud of bijsturing, links te
kunnen halteren.
a
agina 1 van 2
P
Deze zaken zijn pas gedurende het ontwerpproces gebleken, omdat het Ministerie van Verkeer en
spooralignement aanvankelijk nog niet tot op dit detailniveau was uitgewerkt. Waterstaat
Datum
Ik heb u reeds geïnformeerd over het feit dat over het ontwerp en de 14 augustus 2009
kostendekking van het station inmiddels overeenstemming is bereikt tussen alle
Ons kenmerk
partijen. VENW/DGMo-2009/6520
Ad 3.
Uit navraag bij NS is mij gebleken dat het station op de eerder voorgestelde
locatie (Stationsstraat) in Maarheeze erg weinig klanten (550 in-/uitstappers per
werkdag) zou faciliteren, waardoor een ineffectief gebruik van de trein ontstaat.
Daarnaast zou de bediening voor NS onrendabel zijn. NS en Stadsregio Eindhoven
(SRE) zijn vanuit die achtergrond in overleg getreden om alsnog te komen tot de
gewenste bediening van het station. In dit overleg zijn verschillende opties
besproken welke ook worden genoemd in het onderzoek van Goudappel Coffeng
in opdracht van het SRE (Bussines case station Maarheeze Eindrapport,
SRE040/Ldr/0685):
1. verplaatsen van het station richting de A2;
2. het schrappen van parallelle buslijnen naar Eindhoven en het verknopen
en het goed laten aansluiten van deze buslijnen op het nieuwe station
Maarheeze.
NS en SRE hebben er voor gekozen beide opties uit te voeren en zo het gebruik
van het station te vergroten. In het Algemeen Overleg op 10 juni gaf kamerlid
Roemer aan het te betreuren dat een buslijn wordt geschrapt. Hoewel ik begrip
heb voor dit standpunt, constateer ik dat deze keuze in overleg tussen betrokken
partijen tot stand is gekomen en de inrichting van het busvervoer de bevoegdheid
is van SRE.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat