Veel organisaties doen juist nu de foute dingen
35 verbeteraspecten prijsgegeven die de meetlat vormen voor ieder verbetertraject
HILVERSUM, 20090814 -- Kostenreductie, reorganiseren, focus op verhoging van de marges, het zijn veel gebruikte hulpmiddelen, waarmee organisaties proberen te overleven in de huidige economische situatie. Vaak is de focus in deze verbetertrajecten niet goed onderbouwd. Men heeft een vermoeden hoe de organisatie kan worden verbeterd of volgt blindelings het advies van een gerenommeerd adviesbureau. Dr. André de Waal (Maastricht School of Management en Center for Organizational Performance) publiceert al geruime tijd over zijn vijfjarig wetenschappelijk- en praktijkonderzoek naar High Performance Organisaties (HPO's). Organisaties die door een juiste focus ook in economisch zware tijden beter presteren dan sectorgenoten.
De Waal ziet dat veel verbeterprojecten binnen organisaties nog altijd niet gericht zijn op de juiste aspecten en daardoor een geringe bijdrage zullen leveren aan verbetering van de prestaties. Om organisaties de juiste focus te geven, geeft hij vandaag op zijn website (www.hpocenter.nl - rubriek HPO Kenniscentrum) de 35 aspecten vrij, waarop ieder verbetertraject gericht zou moeten zijn.
Op de vraag aan managers wat het kostbaarste bedrijfsmiddel is, antwoordt men vaak "kennis", "mensen", "innovatie" etc. Ondanks hun belang zijn deze elementen niet de kostbaarste. Het kostbaarste is namelijk tijd! Tijd kun je maar één keer uitgeven en ben je altijd kwijt. Het is dus cruciaal om je tijd uit te geven aan datgene wat er écht toe doet om als individu, als team en als organisatie high performing te zijn. De huidige economische situatie vraagt erom dat organisaties effectief met de prioriteiten om gaan. De vraag `Wat doet er nu echt toe?' vormde de drijfveer van het onderzoek van Dr. André de Waal vanuit het HPO Center. Ruim vijf jaar onderzocht hij internationaal bij meer dan 3.500 organisaties wat de kenmerken zijn om blijvend excellent te presteren, zogenaamde High Performance Organizations (HPO's). Organisaties die over een langere periode keer op keer uitmuntend presteren. Niet alleen financieel doen deze organisaties het beter dan hun concurrenten, maar juist ook niet-financieel, zoals op het gebied van klant-, stakeholder- en medewerkertevredenheid. HPO's blijken in alle sectoren voor te komen, zelfs bij non-profit- en overheidsinstellingen.
Maar waar focussen deze organisaties zich op? Anders gezegd, waar geven zij hun tijd aan uit?
De Waal ziet nog altijd dat veel tijd en energie in profit en non-profit organisaties verloren gaat aan het uitvoeren en meten van prestatieverbetering zonder dat organisaties weten of deze projecten echt een bijdrage leveren aan het verbeteren van de organisatie. Negatief gezegd: het management van organisaties doet vaak zomaar iets, zonder concrete onderbouwing. Dat is de grote drijfveer van André de Waal en daarom heeft hij zijn 35 aspecten prijsgegeven die als meetlat kunnen dienen voor ieder verbeterproject die vanaf vandaag binnen een organisatie wordt gestart.
Center for Organizational Performance