Stichting Promotie Televisiereclame

Amstelveen, 14 augustus 2009

TV bestedingen geven wisselend beeld

De netto televisiebestedingen zijn in het tweede kwartaal met 13,1% gedaald. De gemiddelde daling over de eerste helft van 2009 komt uit op 11,7%. De verschillende branches geven echter een wisselend beeld. Vooral de reclame-uitgaven voor financiële instellingen zijn sterk gedaald, een direct gevolg van de financiële crisis. De daaropvolgende economische crisis heeft ook voor een terugval geleid bij bestedingen voor auto's en andere duurdere gebruiks-producten. De reclame-uitgaven voor supermarkten, voor levensmiddelen en lichaamsverzorging en voor telefonie, blijven daarentegen op peil of groeien nog.

De daling in het tweede kwartaal volgt op de daling van 9,7% in het eerste kwartaal 2009. De daling in het tweede kwartaal 2009 is iets groter doordat de bestedingen in het hetzelfde kwartaal een jaar geleden hoger lagen door het EK Voetbal dat toen in Oostenrijk/Zwitserland werd gespeeld.

Aandeel televisie stijgt
Hoewel de daling bij de televisiebestedingen groot is, valt deze kleiner uit dan bij andere mediumtypen. Adverteerders concentreren zich bij besparingen veelal op het hoofdmedium televisie. Hierdoor neemt het aandeel van televisie in de totale bestedingen toe. Daarnaast functioneert televisie in tijden van crises voor de consument als een goedkope ontspanningsbron. Hierdoor kan de adverteerder juist ook in crisistijd deze consument effectief en efficiënt bereiken.

Ontwikkeling bestedingsaandelen van mediumtypen*
eerste helft 2008 eerste helft 2009 groei/krimp
Televisie 49,8% 51,2% +1,4%
Radio 9,2% 8,9% -0,3%
Dagbladen 15,3% 15,0% -0,3%
Tijdschriften 10,7% 9,4% -1,3%
Outdoor 4,7% 4,5% -0,2%
Folders 9,3% 10,0% +0,7%
Overig 1,0% 1,0% 0%
100,0% 100,0%
Bron: Nielsen

* Ex internetbestedingen. Deze zijn voor H1 2009 nog niet bekend

Paul van Niekerk, directeur SPOT: "Het zijn uitzonderlijke tijden en de daling van de bestedingsruimte vormt een grote uitdaging om creatieve oplossingen te vinden. Dit geldt zowel voor de adverteerders als voor de zenders. Het vraagt van zowel programmamakers als van het sales-apparaat een uiterste inspanning. Maar wij zien al een langzame omkering. Wij verwachten dat de daling van de bestedingen in de tweede helft van het jaar substantieel kleiner zullen zijn." Over SPOT
SPOT is het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. Voor de uitvoering van haar taken is SPOT onder meer op de volgende wijzen actief:
* Onderzoek naar het gebruik van televisie en de effecten van televisiereclame
* Participatie in de Stichting Kijkonderzoek (SKO) voor de dagelijkse meting van de kijkcijfers en de controle van de uitgezonden commercials
* TIP, het Televisie Informatie Punt, voor het stroomlijnen van het informatie-verkeer tussen zenders en markt
* Vertegenwoordiging van de televisiezenders bij reclameregulering

In SPOT participeren de volgende organisaties:
STER Discovery Networks ORN
RTL Nederland National Geographic Channel AT5
SBS Broadcasting Jetix MTV Networks

Voor meer informatie, zie www.spot.nl einde persbericht