Nieuwe pc kopen: angstzweet en vlinders in de buik

Kopen van een nieuwe pc soms net zo moeilijk als het kopen van een auto

Kontich (België) en Schiphol, 11 augustus 2009 - Voor de meerderheid van de Nederlandse consumenten is de aanschaf van een nieuwe pc een emotionele gebeurtenis: 23% krijgt vlinders in de buik en bij één op de tien breekt zelfs het angstzweet uit. Bijna 22% is opgelucht als de nieuwe pc eenmaal gekocht is. Minder dan de helft (45%) blijft er helemaal 'cool' bij. Dat zijn enkele opvallende resultaten van een online onderzoek dat in opdracht van Intel en Microsoft is gehouden op MSN.nl. Uit het onderzoek blijkt verder dat een pc kopen niet alleen emotioneel is, maar ook een lang en moeizaam proces: 40% van de ondervraagden doet er weken of langer over om een keuze te maken. En één op de tien consumenten vindt het zelfs zo moeilijk dat van uitstel afstel komt. Om consumenten te helpen bij het kiezen van de juiste pc zijn Intel en Microsoft een aantal initiatieven gestart.

Zelf rondkijken in de winkel
Aan het online onderzoek op MSN.nl deden 1.445 respondenten mee. Er werden diverse vragen gesteld over het kopen van een pc, hoe de consument dit beleeft en waar men advies inwint.

Voor hij naar de winkel stapt wil de consument zoveel mogelijk informatie inwinnen. Daarbij vertrouwt de consument eerder op informatie die op het internet te vinden is (28%) dan op het advies van vrienden (23%). Wanneer hij de winkel binnenstapt, weet slechts 1 op de 3 consumenten wat hij wil kopen. Toch wil de helft van de consumenten zelf op onderzoek gaan in de winkel. Slechts 1 op 10 doet een beroep op het advies van de aanwezige verkoper.

Bij onder andere Alternate Computers in Ridderkerk worden kopers op een nieuwe manier geïnformeerd over de mogelijkheden van een pc. "Dit onderzoek laat zien dat het kiezen en kopen van een nieuwe pc voor Nederlandse consumenten niet zo eenvoudig is als wel eens wordt gedacht. Tijdens onze onderzoeken in diverse winkels spraken we zelfs iemand die er al langer dan negen maanden mee bezig was. Ook zien we hoe belangrijk het is dat er in computerwinkels goede en heldere informatie te vinden is bij de aangeboden pc's", zegt Marcel van de Gender, Product Marketing & Channel Manager Windows Consumer bij Microsoft Nederland. "Om consumenten te helpen bij het kiezen van de pc, software en randapparatuur die het beste bij hen past, hebben we daarom samen met Intel het 'PC Aisle' winkelconcept opgezet. Dit houdt onder andere in dat bij de getoonde pc's in de winkel heel duidelijk te zien is voor welk soort taken en doeleinden deze geschikt zijn, zodat het gemakkelijker is om een goede keuze te maken."

"Het onderzoek doorbreekt ook de mythe dat consumenten geen behoefte hebben aan een snellere pc. Driekwart van de ondervraagden (75%) koopt een nieuwe pc omdat de oude te traag is. Slechts 1 op 5 koopt een nieuwe pc omdat de oude daadwerkelijk kapot is. Vervolgens heeft bijna de helft van de consumenten (45%) moeite met de aankoop van een nieuwe pc. Eén op vijf vindt dat zelfs even moeilijk als het kopen van een auto. Daarom heeft Intel het star-rating* concept bedacht, waarbij je aan het aantal sterretjes duidelijk kunt zien hoe geschikt een computer (processor) is voor bepaalde taken." zegt Edgar Smith, retail marketing manager Intel Nederland.

Pc's: nu goedkoper, sneller en stiller dan ooit
Naast het 'PC Aisle'-initiatief, hebben Microsoft en Intel ook de website 'Daarom koop je nu een nieuwe pc' (www.eennieuwepc.nu) opgezet. Daar kunnen consumenten online terecht voor informatie over en kenmerken van nieuwe pc's. De site biedt directe links naar computershops in het hele land en geeft bezoekers een beeld van de huidige generatie pc's, in vele kleuren, vormen en prijzen. Consumenten die nu een nieuwe pc met Windows Vista kopen, kunnen in veel gevallen een gratis upgrade naar Windows 7 krijgen van de fabrikant.


* Meer informatie over het Intel Processor Rating systeem is te vinden op www.intel.nl/stars.



Ingezonden persbericht