Mazda CX-7 eerste Japanse Auto met SCR
Waddinxveen, 12/08/2009
Wereldprimeur op IAA Frankfurt 2009
Mazda presenteert op de komende IAA 2009 in Frankfurt de eerste
Japanse personenauto met een SCR systeem, het Selective Catalytic
Reduction systeem, waarbij NOx door middel van een ureumtoevoeging
wordt omgezet in het schadeloze stikstof en water. Deze vernieuwende
technologie wordt voor het eerst beschikbaar in Europa op de facelift
van de Mazda CX-7 met 2.2 liter CiTD common rail turbodieselmotor, de
sportieve crossover die vanaf eind oktober in de showroom staat.
De schone en zeer efficiënte nieuwe dieselmotor onder de kap van
Mazda's vlaggenschip is dankzij SCR bijzonder milieuvriendelijk.
Ondanks de ruime afmetingen van de SUV is de emissieclassificatie
volgens de Euro V norm.
Het SRC systeem reinigt de uitlaatgassen van de motor door AdBlue®1
waterhoudend ureum, dat is opgeslagen in een tank onder de
bagageruimte, direct in het uitlaatsysteem te spuiten, net vóór de
katalysator. Dit veroorzaakt een natuurlijke chemische reactie waarbij
de AdBlue® circa 40 % van de aanwezige NOx omzet in schadeloze
stikstof.
Dankzij de compacte afmetingen van het SCR systeem biedt de Mazda CX-7
2.2 CiTD dezelfde 455 liter (VDA) bagageruimte als de benzineversie,
maar is tegelijkertijd milieuvriendelijker. Omdat het systeem slechts
een minimale hoeveelheid AdBlue® verbruikt dient de tank onder normale
rijomstandigheden eens in de 20.000 km te worden nagevuld, ofwel
tijdens de reguliere onderhoudsbeurten van de CX-7.
Mazda presenteert in Frankfurt naast de CX-7 Facelift met SCR andere
innovatieve technieken voor een schoner milieu, die het productengamma
van Mazda groener maken dan ooit tevoren, waaronder het
brandstofbesparende i-stop systeem en de
waterstofrotatiemotortechniek.
Mazda