Port of Rotterdam

Meer ethanolfaciliteiten voor Vopak Botlek

Vopak Botlek heeft acht nieuwe tanks met een totale capaciteit van 149.000 m3 in gebruik genomen. De eerste lading bestond uit ethanol voor gebruik in brandstoffen. Hiernaast wordt de behandelingsinstallatie voor ethanoltreinen aangepast

Men kon al bloktreinen voor methanol laden en ethanoltreinen lossen. Vanaf het vierde kwartaal kan men ethanol ook in treinen, twee per dag, láden. Men reageert daarmee op de groei van de ethanolmarkt in het algemeen en de toenemende vraag in het achterland op bestemmingen zonder waterverbinding in het bijzonder. (1)

Schaalvergroting
Ethanol wordt in steeds grotere hoeveelheden, overzee, geproduceerd. Parallel groeit de omvang van verhandelde en per zeetanker getransporteerde partijen lading. De door Vopak gebouwde grote opslagtanks zijn de volgende schakel in de keten. Al sinds enige tijd komen er grotere binnenvaarttankers in de vaart. Inmiddels neemt, vooral in Duitsland, de vraag ook toe op locaties zonder wateraansluiting. De aanpassing van de treininstallatie is dan een logisch vervolg in het schaalvergrotingsproces.

Ethanol wordt bijgemengd in benzine. Brazilië is de belangrijkste overzeese producent en Rotterdam is de belangrijkste doorvoerhaven voor Noordwest-Europa. Het doortransport gebeurt vooral met kleinere zeeschepen (Zweden, Verenigd Koninkrijk, Noord-Duitsland) en de binnenvaart (Duitsland rivieren en kanalen). De trein kan de schaalvoordelen tot verder in het continentale achterland doorgeven.