Nuon Solar Team
PERSBERICHT
Nuna5 rijdt ruim 100 km/uur op zonne-energie
Nuon Solar Team test Nuna5 op Circuit Zandvoort
Amsterdam, 13 augustus 2009 - Het Nuon Solar Team heeft vandaag de Nuna5 getest op Circuit
Park Zandvoort. Daar werd door het enthousiaste team uit Delft ruim 100 km/uur gereden op
enkel zonne-energie. De verwachting is dat Nuna5 op de rechte wegen in Australië een maximum
snelheid van 145 km/uur zal halen, met een gemiddelde snelheid van 100 km/uur over 3.000
kilometer.
Twee jaar geleden lag de gemiddelde snelheid van Nuna4 op 91 km uur. Teamleider Rein van der
Eijnde: "Omdat de auto is ontworpen voor een lange afstandsrace over de weg is de maximum
snelheid voor ons minder belangrijk. Een hoge gemiddelde snelheid is wat echt telt. Verder rijden we
op dit moment nog niet op de maximum snelheid, omdat het testtraject van Nuna nog loopt. Straks
op de lange rechte wegen van Australië weten we wat de topsnelheid precies is. Maar die halen we
alleen tijdens inhaalmanoeuvres, we moeten ons namelijk wel houden aan de maximumsnelheid
van130 km/uur in het noorden of 110 km/uur in het zuiden."
In konvooi
Naast snelheid testte het Nuon Solar Team op Zandvoort ook op een snelle en veilige bandenwissel,
de wegligging, het bochtengedrag en met het rijden en communiceren in konvooi. Het konvooi
bestaat onder andere uit een auto voor en een auto achter de Delftse zonnewagen.
De auto achter, Mission Control genaamd, bepaalt de snelheid en de strategie. Door mee te rijden
op Zandvoort kon Mission Control via een permanente verbinding waardevolle informatie
binnenhalen over de prestaties van de zonnewagen. De auto vóór Nuna, de Scout, inspecteert de
weg voor Nuna op verkeer, gaten in het wegdek, etc. zodat de coureur van Nuna weet of hij dingen
moet ontwijken of een roadtrain moet inhalen.
Na ook het slagen van de laatste test voor vertrek naar Australië neemt de spanning binnen het
team nog niet af. Teamleider Rein van der Eijnde: "Pas op het moment dat we over de finish rijden in
Australië zal die spanning afnemen. Dat is ook goed, want dat houdt ons scherp. Maar het
vertrouwen in Nuna5 en wellicht een vijfde overwinning wordt wel steeds groter."
Facts
o Nuna5 heeft speciale dempers die zorgen voor een betere wegligging.
o De tests in Australië vinden plaats op de openbare weg, dus Nuna5 moet gekeurd worden
door de Australische Dienst voor Wegverkeer.
o De kwalificatie in Australië die de startvolgorde bepaalt voor de World Solar Challenge vindt
ook plaats op een circuit (Hidden Valley Raceway, Darwin).
o Coureur Jan Willem van Gent, vierdejaars student Industrieel Ontwerpen, heeft veel race
ervaring en zal de kwalificatie rijden in Australië.
o In de World Solar Challenge van 2007 heeft het team tien banden verwisseld.
1
o De totale ontwikkeling van Nuna1 tot en met Nuna5 was ook te zien op Zandvoort, alle
auto's waren namelijk aanwezig.
Nuon Solar Team
Het Nuon Solar Team wordt elk jaar samengesteld uit studenten van de TU Delft die een jaar hun studie onderbreken om de
bouw van de zonne-auto te realiseren. De teamleden zijn afkomstig uit verschillende studierichtingen (Elektrotechniek,
Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, Sustainable Energy Technology, Bouwkunde, Industrieel Ontwerpen, en
Werktuigbouwkunde).
Over Nuon en het Nuon Solar Team
Sinds 2001 is energiebedrijf Nuon hoofdsponsor van het Nuon Solar Team. Met de participatie aan de World Solar
Challenge, stimuleert Nuon de interesse in duurzame energie en innovatie. En hoe jonge mensen met ambitie een
substantiële bijdrage leveren aan technische vernieuwing en een duurzame toekomst.
Over Nuon
Nuon is een energieonderneming die met 6.000 medewerkers ongeveer drie miljoen consumenten, bedrijven en
organisaties bedient in Nederland, België en Duitsland. Zij zet zich in om een betrouwbare, betaalbare en zo schoon
mogelijke energievoorziening te bieden. Nuon produceert en levert gas, elektriciteit, warmte en koude en helpt haar
klanten om het energieverbruik te beperken. De onderneming vormt Business Group Benelux van de Vattenfall Group.