GEMEENTE
LOPIK Onderwerp: Tevredenheid Wmo-cliënten gemeente
Lopik toegenomen
P Eind februari 2009 hebben alle Wmo-cliënten in de gemeente Lopik, net als
vorig jaar, een korte schriftelijke vragenlijst ontvangen. Hierop konden zij
aangeven in hoeverre zij tevreden zijn over de ondersteuning die de
E gemeente biedt in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning
(Wmo). De vragenlijst maakte deel uit van een landelijk, onafhankelijk
onderzoek waarbij gemeenten met elkaar worden vergeleken. Aan het
R tevredenheidsonderzoek hebben meer dan 200 Wmo-cliënten meegewerkt.
De tevredenheid is over het algemeen toegenomen. Het onderzoek maakt
S tevens duidelijk welke aspecten van de Wmo kunnen worden verbeterd.
Sinds 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van
B kracht. De gemeente is sindsdien verantwoordelijk voor de invulling van wat in
deze wet is geregeld over wonen, welzijn en zorg. De Wmo vervangt de Wet
Voorzieningen Gehandicapten en de Welzijnswet. De hulp bij het huishouden
maakt sinds 1 januari 2007 deel uit van de Wmo.
E De Wmo moet ervoor zorgen dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen
blijven wonen en meedoen in de samenleving. De gemeente Lopik zorgt er samen
met haar maatschappelijke partners voor dat inwoners de voorzieningen, hulp en
ondersteuning krijgen die nodig zijn om mee te kunnen blijven doen. Deze
R ondersteuning verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben een
scootmobiel of rolstoel nodig om zich te kunnen verplaatsen. Anderen hebben
hulp nodig om het huishouden te runnen.
I Uitkomsten van het onderzoek
Eind februari 2009 zijn vragenlijsten verzonden aan alle 471 Wmo-cliënten in de
gemeente Lopik. Van deze groep hebben 202 cliënten meegewerkt. Het
onderzoek meet de tevredenheid over de verschillende diensten waarvoor
C inwoners in 2008 een beroep konden doen op de gemeente. Er wordt een aantal
positieve ontwikkelingen gesignaleerd.
Steeds meer gebruikers van de Wmo zijn in het algemeen tevreden over de
H ondersteuning die de gemeente Lopik biedt om hen zelfstandig te laten wonen of
meedoen aan de samenleving. Van de cliënten is 94% (zeer) tevreden over de
kwaliteit van de ondersteuning en/of de voorzieningen. Dit is een stijging ten
opzichte van vorig jaar (89%) en nagenoeg gelijk aan andere gemeenten (93%).
T Ook is 89% van de cliënten positief over de mate waarin de ondersteuning helpt
bij het zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij.
De tevredenheid over hulp bij het huishouden steeg van 7,7 naar 7,8. Het
gemiddelde rapportcijfer voor hulpmiddelen zoals rolstoelen, scootmobielen en
woonvoorzieningen steeg van 7,1 naar 7,4.
Postbus 50
3410 CB LOPIK
Raadhuisplein 1
Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88
Wmo-platform
De bekendheid en tevredenheid over het Wmo-platform is toegenomen. Vorig jaar
had 50% van de gebruikers wel eens gehoord van het Wmo-platform. Dit is
gestegen naar 59%. In andere gemeenten is dit 35%.
82% van de cliënten is (zeer) tevreden over de informatie over het Wmo-platform
en 85% is (zeer) tevreden over de mate waarin het Wmo-platform opkomt voor de
belangen van de cliënten. Vorig jaar lagen deze percentages op respectievelijk
73% en 72%.
Mantelzorg
Er werden voor het eerst gegevens verzameld over mantelzorg. De Wmo heeft als
doel de mantelzorger te ondersteunen in het uitvoeren van de zorgtaak en te
voorkomen dat hij of zij overbelast raakt. In de gemeente Lopik voelt 31% van de
mantelzorgers zich wel eens oververmoeid of overbelast, blijkt uit het onderzoek.
De onderzoeksresultaten laten zien dat mantelzorgers vooral behoefte hebben
aan materiële en financiële steun.
Van alle mantelzorgers in de gemeente Lopik weet 81% waar zij terecht kunnen
voor steun en informatie. In andere gemeenten is dit 68%. In de gemeente Lopik
maakt 16% van de mantelzorgers gebruik van één of meer vormen van
ondersteuning. In andere gemeenten is dit 12%.
Over de geboden ondersteuning door de gemeente zijn alle mantelzorgers (100%)
tevreden. In de andere gemeenten is dit 93%. De gemeente streeft ernaar om de
grote tevredenheid van de mantelzorgers in de komende jaren op hetzelfde peil te
houden.
Verbeterpunten
Het onderzoek laat ook zien dat men niet over alles tevreden is wat met de Wmo
te maken heeft.
Regiotaxi
Het rapportcijfer voor het collectief vervoer (regiotaxi) bedraagt 6,5 (andere
gemeenten: 6,7). De gemeente Lopik heeft inmiddels een aantal maatregelen
genomen. Binnenkort zal een contract worden afgesloten met een nieuwe
vervoerder. Daarbij wordt sterk ingezet op verbetering van de kwaliteit van de
dienstverlening van de regiotaxi.
Aanvragen voorzieningen
De cliënten zijn matig tevreden over de procedure om voorzieningen aan te
vragen. Het rapportcijfer is gedaald van een 7,3 naar een 7,0. Voor alle aspecten
van de toegang tot ondersteuning, waaronder de informatievoorziening en de
wachttijd, wordt lager gescoord dan vorig jaar. De gemeente Lopik gaat
analyseren waaraan dit precies ligt en hoe hierin verbetering kan worden
gebracht.
Wmo-loket
Voor meer informatie over de Wmo kunnen inwoners contact opnemen met het
Wmo-loket in het gemeentehuis Lopik. Het Wmo-loket is elke maandag- en
donderdagochtend open van 09.00 tot 12.00 uur. Tijdens de openingstijden is het
loket te bereiken op telefoonnummer: 0348-559955. Buiten deze openingstijden
kunnen inwoners contact opnemen met het loket in de Stadswinkel van
2
Nieuwegein. Dit is dagelijks geopend van 08.30 tot 13.00 uur en op woensdag van
08.30 tot 20.00 uur. Het telefoonnummer is 030-6071280.
Wmo-platform
De eerste vergadering van het Wmo-platform na de zomervakantie vindt plaats op
woensdag 16 september 2009 om 19.30 uur in Buurthuis Uitweg, Uitweg 6 te
Lopikerkapel. De volgende vergaderingen zijn gepland op:
· dinsdag 13 oktober 2009, In 't Witte Paard, Cabauw;
· woensdag 18 november 2009, Buurthuis Triangel, Polsbroekerdam.
Inwoners kunnen de vergadering van het Wmo-platform bijwonen; deze
vergaderingen zijn openbaar. Zij zijn van harte welkom hun opmerkingen en
ervaringen met de uitvoering van de Wmo aan de leden van het platform voor te
leggen, aan het begin van de vergadering om 19.30 uur. Dit mag zowel mondeling
als schriftelijk. Vooraf aanmelden is niet nodig. Voor meer informatie zie
www.lopik.nl
Lopik, 13 augustus 2009
Gemeente Lopik