NMa: consument krijgt laagste prijs op Werkspot.nl niet altijd te zien
13-08-2009
Consumenten die verbouwingsklussen aanbieden via de website
Werkspot.nl, krijgen niet altijd het aanbod van de laagste aanbieder
te zien terwijl Werkspot dit niet meldt gedurende het biedingsproces.
Hierdoor weet een consument niet of er bedrijven zijn geweest die de
klus voor minder geld wilden aanvaarden. Werkspot.nl geeft hiervoor
als reden op dat zij consumenten wil beschermen, maar geeft geen
inzicht in welke biedingen men precies verwijdert. Als de site daar
transparant over zou zijn dan kan een consument, met deze kennis in
het achterhoofd, zelf bepalen of hij de klus dan via een andere site
of ander kanaal aanbiedt, aldus Pieter Kalbfleisch, voorzitter van de
Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
Dit blijkt uit een vooronderzoek van de NMa naar aanleiding van een
signaal dat Werkspot.nl ondernemingen uitsluit van deelname aan de
website als ze naar het oordeel van de beheerders van de site te laag
inschrijven.
Werkspot.nl maakt onder meer bij schilder- en stucwerk ook zelf een
inschatting van de kostprijs van de aangeboden klussen met behulp van
een bouwkostenprogramma. Als een aanbieder inschrijft met een
aanzienlijk lagere prijs dan de eigen raming van Werkspot.nl, dan
wordt de inschrijver gevraagd om contact op te nemen met de beheerders
van de site. Als de inschrijver geen goede verklaring kan geven voor
de lage inschrijfprijs, wordt de bieding niet geplaatst. De consument
wordt hiervan niet op de hoogte gesteld, waardoor hij zijn klus in dat
geval niet kan gunnen aan de feitelijk laagste inschrijver op
Werkspot.nl. Een eerdere werkwijze waarbij klusbedrijven en ZZP-ers
die herhaaldelijk te laag inschreven op klussen, werden uitgesloten
van de website, wordt inmiddels niet meer door Werkspot.nl gehanteerd.
De bevindingen van het vooronderzoek vormen geen aanleiding voor de
NMa om een mededingingsrechtelijk onderzoek te beginnen. Zo is uit het
vooronderzoek niet gebleken dat de werkwijze van Werkspot.nl het
gevolg is van afspraken tussen de deelnemende bedrijven. Daarnaast is
er volop keuze voor consumenten om hun klussen aan te bieden waardoor
zij erachter kunnen komen of er nog lagere aanbieders zijn.
Op Werkspot.nl kunnen particulieren gratis hun klussen plaatsen.
Klusbedrijven en ZZP-ers kunnen bieden op die klussen als ze een vast
abonnementstarief per maand betalen. Op Werkspot.nl plaatsten
particulieren in 2008 in totaal 35.000 klussen. De beheerders
verwachten in 2009 een verdubbeling van dit aantal. Met de aangeboden
klussen is daarmee in 2009 een bedrag van circa 200 miljoen euro
gemoeid.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)