Tevredenheid Wmo-cliënten gemeente Lopik toegenomen
Eind februari 2009 hebben alle Wmo-cliënten in de gemeente Lopik, net
als vorig jaar, een korte schriftelijke vragenlijst ontvangen. Hierop
konden zij aangeven in hoeverre zij tevreden zijn over de
ondersteuning die de gemeente biedt in het kader van de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De vragenlijst maakte deel uit
van een landelijk, onafhankelijk onderzoek waarbij gemeenten met
elkaar worden vergeleken. Aan het tevredenheidsonderzoek hebben meer
dan 200 Wmo-cliënten meegewerkt. De tevredenheid is over het algemeen
toegenomen. Het onderzoek maakt tevens duidelijk welke aspecten van de
Wmo kunnen worden verbeterd.
Sinds 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
van kracht. De gemeente is sindsdien verantwoordelijk voor de
invulling van wat in deze wet is geregeld over wonen, welzijn en zorg.
De Wmo vervangt de Wet Voorzieningen Gehandicapten en de Welzijnswet.
De hulp bij het huishouden maakt sinds 1 januari 2007 deel uit van de
Wmo.
De Wmo moet ervoor zorgen dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig
kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving. De gemeente Lopik
zorgt er samen met haar maatschappelijke partners voor dat inwoners de
voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die nodig zijn om mee te
kunnen blijven doen. Deze ondersteuning verschilt van persoon tot
persoon. Sommige mensen hebben een scootmobiel of rolstoel nodig om
zich te kunnen verplaatsen. Anderen hebben hulp nodig om het
huishouden te runnen.
Uitkomsten van het onderzoek
Eind februari 2009 zijn vragenlijsten verzonden aan alle 471
Wmo-cliënten in de gemeente Lopik. Van deze groep hebben 202 cliënten
meegewerkt. Het onderzoek meet de tevredenheid over de verschillende
diensten waarvoor inwoners in 2008 een beroep konden doen op de
gemeente. Er wordt een aantal positieve ontwikkelingen gesignaleerd.
Steeds meer gebruikers van de Wmo zijn in het algemeen tevreden over
de ondersteuning die de gemeente Lopik biedt om hen zelfstandig te
laten wonen of meedoen aan de samenleving. Van de cliënten is 94%
(zeer) tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning en/of de
voorzieningen. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar (89%)
en nagenoeg gelijk aan andere gemeenten (93%).
Ook is 89% van de cliënten positief over de mate waarin de
ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en meedoen aan de
maatschappij.
De tevredenheid over hulp bij het huishouden steeg van 7,7 naar 7,8.
Het gemiddelde rapportcijfer voor hulpmiddelen zoals rolstoelen,
scootmobielen en woonvoorzieningen steeg van 7,1 naar 7,4.
Wmo-platform
De bekendheid en tevredenheid over het Wmo-platform is toegenomen.
Vorig jaar had 50% van de gebruikers wel eens gehoord van het
Wmo-platform. Dit is gestegen naar 59%. In andere gemeenten is dit
35%.
82% van de cliënten is (zeer) tevreden over de informatie over het
Wmo-platform en 85% is (zeer) tevreden over de mate waarin het
Wmo-platform opkomt voor de belangen van de cliënten. Vorig jaar lagen
deze percentages op respectievelijk 73% en 72%.
Mantelzorg
Er werden voor het eerst gegevens verzameld over mantelzorg. De Wmo
heeft als doel de mantelzorger te ondersteunen in het uitvoeren van de
zorgtaak en te voorkomen dat hij of zij overbelast raakt. In de
gemeente Lopik voelt 31% van de mantelzorgers zich wel eens
oververmoeid of overbelast, blijkt uit het onderzoek. De
onderzoeksresultaten laten zien dat mantelzorgers vooral behoefte
hebben aan materiële en financiële steun.
Van alle mantelzorgers in de gemeente Lopik weet 81% waar zij terecht
kunnen voor steun en informatie. In andere gemeenten is dit 68%. In de
gemeente Lopik maakt 16% van de mantelzorgers gebruik van één of meer
vormen van ondersteuning. In andere gemeenten is dit 12%.
Over de geboden ondersteuning door de gemeente zijn alle mantelzorgers
(100%) tevreden. In de andere gemeenten is dit 93%. De gemeente
streeft ernaar om de grote tevredenheid van de mantelzorgers in de
komende jaren op hetzelfde peil te houden.
Verbeterpunten
Het onderzoek laat ook zien dat men niet over alles tevreden is wat
met de Wmo te maken heeft.
Regiotaxi
Het rapportcijfer voor het collectief vervoer (regiotaxi) bedraagt 6,5
(andere gemeenten: 6,7). De gemeente Lopik heeft inmiddels een aantal
maatregelen genomen. Binnenkort zal een contract worden afgesloten met
een nieuwe vervoerder. Daarbij wordt sterk ingezet op verbetering van
de kwaliteit van de dienstverlening van de regiotaxi.
Aanvragen voorzieningen
De cliënten zijn matig tevreden over de procedure om voorzieningen aan
te vragen. Het rapportcijfer is gedaald van een 7,3 naar een 7,0. Voor
alle aspecten van de toegang tot ondersteuning, waaronder de
informatievoorziening en de wachttijd, wordt lager gescoord dan vorig
jaar. De gemeente Lopik gaat analyseren waaraan dit precies ligt en
hoe hierin verbetering kan worden gebracht.
Wmo-loket
Voor meer informatie over de Wmo kunnen inwoners contact opnemen met
het Wmo-loket in het gemeentehuis Lopik. Het Wmo-loket is elke
maandag- en donderdagochtend open van 09.00 tot 12.00 uur. Tijdens de
openingstijden is het loket te bereiken op telefoonnummer:
0348-559955. Buiten deze openingstijden kunnen inwoners contact
opnemen met het loket in de Stadswinkel van Nieuwegein. Dit is
dagelijks geopend van 08.30 tot 13.00 uur en op woensdag van 08.30 tot
20.00 uur. Het telefoonnummer is 030-6071280.
Wmo-platform
De eerste vergadering van het Wmo-platform na de zomervakantie vindt
plaats op woensdag 16 september 2009 om 19.30 uur in Buurthuis Uitweg,
Uitweg 6 te Lopikerkapel. De volgende vergaderingen zijn gepland op:
* dinsdag 13 oktober 2009, In 't Witte Paard, Cabauw;
* woensdag 18 november 2009, Buurthuis Triangel, Polsbroekerdam.
Inwoners kunnen de vergadering van het Wmo-platform bijwonen; deze
vergaderingen zijn openbaar. Zij zijn van harte welkom hun opmerkingen
en ervaringen met de uitvoering van de Wmo aan de leden van het
platform voor te leggen, aan het begin van de vergadering om 19.30
uur. Dit mag zowel mondeling als schriftelijk. Vooraf aanmelden is
niet nodig.
* Rapport Tevredenheid Wmo 2009.pdf
Gemeente Lopik