Ingezonden persbericht


Van Zandbeek ontwikkelt succesvol merk MeiAsia

Authentieke Aziatische producten vanaf deze week in schappen Albert Heijn

Het merk MeiAsia, opgezet en ontwikkeld door communicatiebureau Van Zandbeek communicatie & creatie in samenwerking met opdrachtgever Heuschen & Schrouff, slaat aan bij supermarkten. Vanaf deze week staat de opvallende lijn van authentieke Aziatische producten, bestaande uit onder andere kruidenpasta's, noedels, woksauzen en snacks op de schappen van 700 Albert Heijn winkels.

Moederbedrijf Heuschen & Schrouff importeert al vanaf 1963 authentieke Aziatische ingrediënten naar Europa. De producten werden voorheen voornamelijk geleverd aan toko's door heel Europa. Het bedrijf wilde echter graag de stap maken naar het supermarktkanaal en nam daarom communicatiebureau Van Zandbeek in de arm. Met succes. Van Zandbeek is betrokken bij het gehele proces; vanaf de ontwikkeling van het merk MeisAsia en de merkstrategie, het bedenken van de naam tot het ontwikkelen van de complete verpakkingslijn en advisering over de distributie. Alles draait om het merkconcept van MeiAsia: de authentieke beleving van de Aziatische keuken.

Rootz
Ad van Beers, managing director bij Van Zandbeek vertelt: "Drie jaar geleden leerden we het bedrijf Heuschen & Schrouff kennen en zij maakten de wens kenbaar om hun producten te distribueren naar de supermarkten. Op basis van onze bureaumethodiek Rootz hebben we vervolgens samen de markt in kaart gebracht en een positionering ontwikkeld die zich richtte op een aanvullend, nieuw assortiment authentieke Aziatische producten onder eigen label. Ondanks een groot aanbod van Aziatische producten, bleek dat supermarkten behoefte hadden aan een compleet assortiment met eenduidige verpakkingen in handige formaten.

Schapindeling
De schapindeling van de MeisAsia producten in de supermarkt is op basis van productgroepen. Zo staan dus bijvoorbeeld alle soepen bij elkaar, als ook alle woksauzen en alle noedels. Op iedere verpakking wordt door middel van een kleurcodering het land van herkomst aangegeven. Van Beers: "Hiermee creëren we een stukje herkenning en duidelijkheid in het schap. De productkeuze wordt zo nog eenvoudiger." In Duitsland staan de producten van MeiAsia al in de supermarktschappen en vanaf nu dus ook in Nederland.

Authenticiteit
MeiAsia betekent 'Mooi Azië' of 'Moeder Azië' en in het Engels 'Mijn Azië'. 'Mei' betekent letterlijk 'mooi' en heeft de klank van het woord 'moeder' zoals dat in verschillende Aziatische culturen wordt uitgesproken. De producten van MeiAsia komen uit Thailand, Japan, Indonesië, China, India en Singapore. Het gedachtegoed van Heuschen & Schrouff stond gedurende het gehele proces van merkstrategie tot uiteindelijke verpakking centraal. Om de ware authentieke cultuur van de Aziatische landen vast te leggen, staan op de verpakkingen geen modellen maar èchte inwoners van de verschillende landen in hun eigen omgeving. Door steeds de koppeling te maken tussen product, herkomst en persoon heeft ieder product een eigen gezicht. Over Zandbeek Communication Group
De Zandbeek Communication Group (www.zandbeek.com) bestaat uit zes bedrijven die zich richten op het totale communicatietraject. De groep biedt opdrachtgevers een geïntegreerd communicatiepakket waaronder specialismen als communicatieadvies, design & advertising, public relations, onderzoek, events en interactieve media. Het realiseren en managen van duurzame relaties van de opdrachtgevers met klanten en andere belangengroepen staat centraal. De Zandbeek Communication Group is uitgegroeid tot een onderneming met circa 115 medewerkers en activiteiten in Eindhoven, Nijmegen, Maastricht, Amstelveen en Brussel. Klanten van Zandbeek Communication Group zijn onder andere: ABN AMRO, De Slegte, VGZ, Nederlandse Vereniging van Banken, Obvion, Trespa International, Knauf en Rijkswaterstaat.

Eindhoven, 12 Augustus 2009

----------
Noot voor de redactie,