European Parliament
Gevaar op de weg: nieuwe maatregelen kunnen dodelijke ongevallen
voorkomen
Waarschuwingsteken voor een gevaarlijke situatie
Er zijn veel redenen om met de auto op vakantie te gaan, bijvoorbeeld
omdat de bestemming dichtbij is of voor het gevoel van
onafhankelijkheid. Het vakantieseizoen eist helaas ook ieder jaar vele
dodelijke slachtoffers op de Europese wegen. In 2008 kwam 39.000
mensen om bij verkeersongevallen en deze vormen nog steeds de
voornaamste doodsoorzaak voor kinderen, tieners en jongvolwassenen in
de EU. Een serie EU-maatregelen hebben tot doel om deze cijfers de
komende jaren te verlagen.
Het gebruik van veiligheidsgordels is verplicht voor alle inzittenden
in een motorvoertuig en voor kinderen is het gebruik van specifieke
zitjes verplicht. Deze maatregelen maken deel uit van het derde
Europese Actieprogramma voor Verkeersveiligheid, dat door de Commissie
in 2003 werd goedgekeurd en dat tot doel heeft om het aantal dodelijke
ongelukken in het verkeer tussen 2001 en 2010 te halveren.
In 2008 was het aantal ongelukken met dodelijke afloop in de EU
gedaald met 28% ten opzichte van 2001. De landen waar de
verkeersveiligheid het sterkste toenam, waren Frankrijk Portugal en
Spanje (respectievelijk 48%, 47% en 44% minder verkeersdoden). Er moet
echter nog veel worden gedaan om de beoogde daling tot 27.000
dodelijke slachtoffers in 2010 te bereiken. Het Parlement noemde de
geboekte resultaten "teleurstellend" maar wat heeft het Parlement de
afgelopen jaren gedaan om de verkeersveiligheid te vergroten?
Het Europese rijbewijs om 'rijbewijstoerisme' te stoppen
Met ingang van 2013 zullen alle nieuwe en te vervangen
rijbewijzen worden uitgegeven in een gemeenschappelijk
creditcard formaat. Dit nieuwe rijbewijs zal de bestaande 110
verschillende modellen in de EU-landen vervangen. Het zal het
zogenaamde 'rijbewijstoerisme' van bestuurders die niet meer in een
bepaald land mogen rijden, een halt moeten toeroepen. Deze wetgeving
werd eind 2006 door het Europees Parlement goedgekeurd.
Hoger niveau van veiligheid Europese wegeninfrastructuur
Het afgelopen jaar nam het Europees Parlement wetgeving aan voor het
vaststellen van EU-brede normen op het gebied van de infrastructuur
van wegen. Veiligheidsnormen voor wegen verschillen momenteel in grote
mate tussen de EU-lidstaten. De richtlijn moet ervoor zorgen dat er
verkeersborden zijn om de weggebruikers voor wegwerkzaamheden te
waarschuwen, dat er veilige parkeerplaatsen zijn en dat er
een effectbeoordeling wordt uitgevoerd wat betreft de gevolgen van de
aanleg van wegen.
Betere bescherming van voetgangers en fietsers en intelligente auto's
Het Parlement besloot ook om plannen voor het terugdringen van
ongelukken met zwakke weggebruikers te steunen, bijvoorbeeld met een
verplichte invoering van een automatisch remsysteem waarbij de
boordcomputer opmerkt of een noodstop nodig is. Elk jaar vinden zo'n
8000 voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers in de EU de dood in
het verkeer, terwijl nog eens 300.000 van hen gewond raken. Deze
wetgeving zal met ingang van november 2009 van kracht zijn.
Om de veiligheid te vergroten, steunde het Parlement ook een
communicatie van de Commissie over intelligente auto's. Het doel van
het initiatief is auto's veiliger en efficiënter te maken door middel
van de nieuwste technologieën, zoals Elektronische
stabiliteitscontrole (ESC). ESC kan bestuurders helpen ongelukken te
voorkomen door het gevaar van slippen af te laten nemen. Daarnaast
moet ook het gebruik van eCall bevorderd worden: dit systeem
waarschuwt in geval van een ongeluk automatisch de hulpdiensten.
Wetgeving over verkeersovertredingen en intelligente
transportsystemen onderweg
Afgelopen jaar nam het Parlement een verslag aan met een voorstel om
verkeersovertreders in het buitenland te kunnen vervolgen. Momenteel
bestaan hiervoor enkel bilaterale akkoorden tussen de lidstaten en
daarom betaalt slechts een klein percentage bestuurders daadwerkelijk
de boete voor een verkeersovertredingen in het buitenland. Te hard
rijden, rijden onder invloed van alcohol, geen verkeersgordel dragen
en niet stoppen voor een rood stoplicht, zijn verkeersovertredingen
die in het voorstel staan genoemd.
In april steunde het Parlement plannen voor de invoering van
"'intelligente vervoerssystemen' in de EU die tot doel hebben om het
vervoer veiliger en schoner te maken en filevorming te vermijden. De
plannen hebben ondermeer betrekking op elektronische tolsystemen op de
snelwegen en op GPS- en verkeerstoezichtsystemen .
Deze twee ontwerpwetten werden in eerste lezing goedgekeurd. Het
nieuwe parlement zal in tweede lezing hierover stemmen nadat de
ministerraad de mogelijkheid heeft gehad om wijzigingen in te dienen.
Handvest voor verkeersveiligheid: gedeelde verantwoordelijkheid
vereist
Enkel wanneer alle delen van de samenleving samenwerken, kunnen
bevredigende resultaten worden bereikt. Het Handvest van de Commissie
betreffende de Europese Verkeersveiligheid roept de burgermaatschappij
op om toezeggingen te doen de verkeersveiligheid te verbeteren voor
minimaal 3 jaar. Zo´n toezegging zou bijvoorbeeld het organiseren van
een campagne voor de verkeersveiligheid kunnen zijn, het geven van
rijlessen aan werknemers of het verbeteren van infrastructuur. Meer
dan 1350 organisaties hebben hun medewerking al verleend.
REF. : 20060629STO09354
Nadere informatie :
* EP-persdienst: Road safety: European Parliament says more action
needed (EN, 22-01-2007)
* Actieprogramma voor verkeersveiligheid (2003-2010)
* Europese Commissie: Road Safety (EN)
* European Road Safety Charter (EN)
* EP-persdienst: Newly issued driving licences in credit-card format
from 2013 (EN, 18-12-2006)
* EP-persdienst: Hoger niveau van veiligheid Europese
wegeninfrastructuur (19-06-2008)
* Ferrari vraagt om betere bescherming voetgangers in het verkeer
(17-06-2008)
* Op weg naar intelligente auto's? (05-03-2008)
* Geen straffeloosheid meer op de Europese wegen (10-09-2008)
* EP-persdienst: Intelligent Transport Systems": using technology to
make EU roads safer (EN, 23-04-2009)
Al het nieuws