Senternovem
12-08-2009 | Duurzame drukkerij dankzij innovatieve combinatie
Op 19 juni opende in Venlo het Henk Grafimedia Center zijn deuren.
Voor de splinternieuwe duurzame verwarming en koeling ontving de
drukkerij subsidie uit het Unieke Kansen Programma (UKP) Verduurzaming
Warmte en Koude van SenterNovem. Uniek aan het project is namelijk het
hergebruik van de restwarmte in combinatie met klimaatplafonds en een
warmtepomp.
Bovenaan het verlanglijstje van Henk Kurstjens, directeur van de
drukkerij, stond een comfortabel en duurzaam binnenklimaat. "We wilden
volledig CO2-neutraal verwarmen en koelen. De persen in de drukkerij
geven veel warmte af en draaien bovendien van 's ochtends vroeg tot 's
avonds laat. Daar moest iets mee te doen zijn."
Duurzaam combineren
Kurstjens bedacht een nieuw concept door bestaande technieken te
combineren. Het warme restwater uit de watergekoelde persen gebruikt
hij voor de verwarming van het pand in het stookseizoen. In de zomer
wordt de restwarmte met behulp van een warmtepomp opgeslagen in de
bodem onder het pand. De verwarmde bodem kan in de winter dienst doen
als warmtebron voor de verwarming. Zowel de verwarming als de koeling
maken gebruik van het klimaatplafond: een stalen plafond dat is
voorzien van buizen die warmte afgeven of opnemen.
Logisch hergebruik
"De techniek bestond al, maar wij waren het eerste bedrijf in Europa
dat deze drie methoden bij elkaar bracht", vertelt Kurtsjens.
"Watergekoelde persen waren nog nooit aan een klimaatplafond
gekoppeld. Ook de combinatie van het klimaatplafond en de warmtepomp
is uniek. Terwijl het toch zo logisch lijkt om de restwarmte van de
persen opnieuw te gebruiken voor de verwarming."
Kennisdeling
Het systeem werkt inmiddels en biedt andere bedrijven de gelegenheid
om er een voorbeeld aan te nemen. Kurtsjens: "Er zijn al veel
geïnteresseerden komen kijken. Die hoeven het wiel niet opnieuw uit te
vinden, maar kunnen hun voordeel doen met onze kennis. De UKP-subsidie
die we voor dit project hebben gekregen is een mooie erkenning van ons
duurzame ideaal."
Het gaat om een nieuwe binnenvaarttanker van Deen Shipping die vanuit
Rotterdam het achterland gaat bedienen. "Veel LNG-`tankstations' zijn
niet nodig," zegt Remco Hoogma van de werkgroep Rijden op aard- en
biogas (met ook `Varen' in de portefeuille) van het Platform Duurzame
Mobiliteit. "In een volle brandstoftank zit voldoende voor een
retourtje Rotterdam-Basel." Verschillende leveranciers beraden zich
over LNG-distributie.
Dual fuel
Het project van Deen Shipping, Pon Power en INEC benut de nieuwste
ontwikkelingen op het gebied van verbrandingsmotoren en brandstoffen.
Gekozen is voor een `dual fuel' motor: aardgas wordt ingezet als
hoofdbrandstof en diesel als ontstekingsbrandstof - met gunstige
emissiewaarden als gevolg: de uitstoot van CO2 zal lager uitpakken
(15%), de uitstoot van NOx ook (50%) en de uitstoot van roet neemt
zelfs met 80% af.
Eisen
"Dat is een goede score, maar in de nabije toekomst ook geen
overbodige luxe," stelt Hoogma. "Europese autoriteiten werken aan
strengere milieueisen voor de tienduizend binnenvaartschepen. Dit
schip krijgt zo mogelijk een voorbeeldfunctie, net als de Noorse
veerboten en kustvaarders op gas. En de vervolgstap is de toepassing
van LNG uit biogas."
Goedkoper
Het voordeel voor de ondernemer zit in de lagere brandstofkosten, en
goedkoper onderhoud aan de motoren. De kosten zijn dus gunstig, en
charteraars vragen vaker om een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. Zij
kunnen die in hun eigen bedrijfsvoering meenemen als milieumaatregel.
Hoogma: "Dat maakt een schip op LNG voor zowel de ondernemer als de
charteraar aantrekkelijker en ook de lucht in de riviersteden en het
klimaat zijn ermee gebaat. Het moet dus wel raar lopen als het bij één
binnenvaartschip op LNG zal blijven."