Senternovem

12-08-2009 | Duurzame drukkerij dankzij innovatieve combinatie

Op 19 juni opende in Venlo het Henk Grafimedia Center zijn deuren. Voor de splinternieuwe duurzame verwarming en koeling ontving de drukkerij subsidie uit het Unieke Kansen Programma (UKP) Verduurzaming Warmte en Koude van SenterNovem. Uniek aan het project is namelijk het hergebruik van de restwarmte in combinatie met klimaatplafonds en een warmtepomp.

Bovenaan het verlanglijstje van Henk Kurstjens, directeur van de drukkerij, stond een comfortabel en duurzaam binnenklimaat. "We wilden volledig CO2-neutraal verwarmen en koelen. De persen in de drukkerij geven veel warmte af en draaien bovendien van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Daar moest iets mee te doen zijn."

Duurzaam combineren
Kurstjens bedacht een nieuw concept door bestaande technieken te combineren. Het warme restwater uit de watergekoelde persen gebruikt hij voor de verwarming van het pand in het stookseizoen. In de zomer wordt de restwarmte met behulp van een warmtepomp opgeslagen in de bodem onder het pand. De verwarmde bodem kan in de winter dienst doen als warmtebron voor de verwarming. Zowel de verwarming als de koeling maken gebruik van het klimaatplafond: een stalen plafond dat is voorzien van buizen die warmte afgeven of opnemen.

Logisch hergebruik
"De techniek bestond al, maar wij waren het eerste bedrijf in Europa dat deze drie methoden bij elkaar bracht", vertelt Kurtsjens. "Watergekoelde persen waren nog nooit aan een klimaatplafond gekoppeld. Ook de combinatie van het klimaatplafond en de warmtepomp is uniek. Terwijl het toch zo logisch lijkt om de restwarmte van de persen opnieuw te gebruiken voor de verwarming."

Kennisdeling
Het systeem werkt inmiddels en biedt andere bedrijven de gelegenheid om er een voorbeeld aan te nemen. Kurtsjens: "Er zijn al veel geïnteresseerden komen kijken. Die hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar kunnen hun voordeel doen met onze kennis. De UKP-subsidie die we voor dit project hebben gekregen is een mooie erkenning van ons duurzame ideaal."
Het gaat om een nieuwe binnenvaarttanker van Deen Shipping die vanuit Rotterdam het achterland gaat bedienen. "Veel LNG-`tankstations' zijn niet nodig," zegt Remco Hoogma van de werkgroep Rijden op aard- en biogas (met ook `Varen' in de portefeuille) van het Platform Duurzame Mobiliteit. "In een volle brandstoftank zit voldoende voor een retourtje Rotterdam-Basel." Verschillende leveranciers beraden zich over LNG-distributie.

Dual fuel
Het project van Deen Shipping, Pon Power en INEC benut de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van verbrandingsmotoren en brandstoffen. Gekozen is voor een `dual fuel' motor: aardgas wordt ingezet als hoofdbrandstof en diesel als ontstekingsbrandstof - met gunstige emissiewaarden als gevolg: de uitstoot van CO2 zal lager uitpakken (15%), de uitstoot van NOx ook (50%) en de uitstoot van roet neemt zelfs met 80% af.

Eisen
"Dat is een goede score, maar in de nabije toekomst ook geen overbodige luxe," stelt Hoogma. "Europese autoriteiten werken aan strengere milieueisen voor de tienduizend binnenvaartschepen. Dit schip krijgt zo mogelijk een voorbeeldfunctie, net als de Noorse veerboten en kustvaarders op gas. En de vervolgstap is de toepassing van LNG uit biogas."

Goedkoper
Het voordeel voor de ondernemer zit in de lagere brandstofkosten, en goedkoper onderhoud aan de motoren. De kosten zijn dus gunstig, en charteraars vragen vaker om een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. Zij kunnen die in hun eigen bedrijfsvoering meenemen als milieumaatregel. Hoogma: "Dat maakt een schip op LNG voor zowel de ondernemer als de charteraar aantrekkelijker en ook de lucht in de riviersteden en het klimaat zijn ermee gebaat. Het moet dus wel raar lopen als het bij één binnenvaartschip op LNG zal blijven."