Gemeente Nuth
Bestuurskrachtmeting gemeente Nuth
In de periode augustus 2008 tot en met oktober 2008 heeft de gemeente
Nuth de bestuurlijke bestuurskracht laten onderzoeken. De resultaten
van het onderzoek laten een beeld zien waarin de gemeente Nuth zich
herkent: we zijn op de goede weg, maar er is nog volop ruimte voor
verbetering.
Â
De belangrijkste conclusies uit het rapport zijn dat de gemeente de
verbeterpunten uit de bestuurskrachtmonitor van 2003 ter harte heeft
genomen en sinds die tijd positief ontwikkeld heeft. In 2003 werd
bijvoorbeeld de prioriteitenstelling als verbeterpunt genoemd.
Hiervoor heeft de gemeente in de vorm van een prioriteringsdebat een
instrument ontwikkeld.
Â
Het beleid van de gemeente is actueel en is gelinkt aan de
strategische visie, ontwikkelingen en overig beleid. Ook in
communicatief opzicht is het optreden van de gemeente door beleid
ondersteund. Recentelijk zijn ook de demografische ontwikkelingen
(ontgroening en vergrijzing) in het gemeentelijke beleid geborgd,
hetgeen ten tijde van het onderzoek nog niet het geval was. De
aanbevelingen uit het recente rapport neemt de gemeente dan ook ter
harte. Op een aantal fronten is sinds de start van het onderzoek al
een verbeterslag gaande.
Â
Een belangrijke aanbeveling betreft de bestuurlijke en operationele
transparantie. Op bestuurlijk tactisch niveau richt de gemeente zich
op het betrekken van de gemeenschap en het oppikken van signalen. Het
college is betrokken en bereikbaar en de werkwijze wordt ondersteund
door beleid. Dit neemt niet weg dat de gemeente Nuth pro-actiever naar
buiten moet treden en burgers en ondernemers actief betrekken bij het
gemeentelijke beleid en de uitvoering hiervan. Middels
communicatiebeleid en de nota Burgerparticipatie zijn stappen gezet om
dit verder vorm te geven en te borgen. De gemeente Nuth wil dan ook
veel meer haar burgers actief betrekken in het gemeentelijke beleid.
Â
De gemeente Nuth, zo onderkent ook de visitatiecommissie, heeft in de
tijd tussen de recente bestuurskrachtmeting en 2003 te maken gehad met
verschillende lokale politiek/bestuurlijke bewegingen. De complexiteit
en de omvang van vraagstukken is veelal toegenomen, evenals het
takenpakket van de gemeente. Deze ontwikkelingen laten duidelijk hun
weerslag zien in het functioneren van de gemeente. De verdergaande
digitalisering en de omslag naar een vraaggerichte dienstverlening
zijn hier twee voorbeelden van. De gemeente Nuth heeft deze uitdaging
aangenomen. In 2009 is hard gewerkt aan de doorontwikkeling van de
interne organisatieontwikkeling.
Â
De visitatiecommissie geeft in haar aanbevelingen aan dat de gemeente
Nuth zich duidelijker moet richten op een regionale samenwerking.
Behalve de in 2004 opgestelde Kadernota intergemeentelijke
Samenwerking heeft de gemeente Nuth geen ander samenwerkingskader voor
intergemeentelijke samenwerking. Dit wil zeggen dat geen enkel terrein
voor samenwerking is uitgesloten, maar ook geen expliciet benoemd. De
kadernota past wat de gemeente Nuth betreft dan ook nog steeds binnen
de denklijn van de strategische visie. de besluitvorming over de
intergemeentelijke samenwerking vindt plaats in het komende najaar.
Â
Een andere conclusie uit het onderzoek is dat de gemeentelijke
financiële kaders duidelijker gedefinieerd moeten worden. De gemeente
onderkent dit en richt zich dan ook op het verder verduidelijken van
verbanden in de begroting.
Â
Â
Â
Het volledige verslag van de bestuurskrachtmonitor kunt u hieronder
nalezen:
Te downloaden:
* 09.0230mr.Bestuurskrachtprofiel Nuth 5 augustus 2009 def.pdf (312
KB)