KPMG
Joint venture raakt door crisis steeds meer in zwang bij bedrijven
11|08|09 - De helft van de bedrijven uit het onderzoek van KPMG
Corporate Finance verwacht de komende twee jaar vaker gebruik te maken
van deze samenwerkingsvorm, waarbij de helft grensoverschrijdend zal
zijn.
Joint ventures blijken tijdens de huidige crisis steeds meer in trek
bij bedrijven. Vooral het onverwachte succes van deze vorm van
samenwerking en de bijdrage die zij levert aan de groei van de
onderneming heeft het vertrouwen in de joint venture bij veel
bedrijven fors doen toenemen.
Uit onderzoek van KPMG Corporate Finance onder 100 bestuurders van
internationale ondernemingen blijkt dat de bedrijven de afgelopen
periode 250 joint ventures zijn aangegaan. Van de onderzochte
bedrijven geeft ruim 50% aan dat de joint venture meer dan succesvol
is geweest. De ondernemingen verwachten dan ook dat het aantal joint
ventures in de toekomst zal toenemen. De helft van de bedrijven
verwacht de komende twee jaar vaker gebruik te maken van deze
samenwerkingsvorm, waarbij de helft grensoverschrijdend zal zijn.
Van de onderzochte bedrijven geeft 60% aan dat het toegang krijgen tot
andere markten binnen dezelfde industrie het belangrijkste motief is
voor een joint venture. Ruim 40% geeft aan dat kostenreductie de
belangrijkste reden is geweest voor deze vorm van samenwerking. Ook de
toegang tot nieuwe markten in het buitenland vormt een belangrijke
reden. Voor 30% van de bedrijven biedt de joint venture de
mogelijkheid om over de grenzen heen te kijken, vooral naar landen met
goede groeivooruitzichten.
"De heropleving van de joint venture wekt eigenlijk geen verbazing",
zegt Wouter van de Bunt, partner bij KPMG Corporate Finance. Van de
Bunt: "Na een aantal jaren in het verdomhoekje te hebben gezeten als
gevolg van de hausse op de fusie- en overnamemarkt was een terugkeer
van de joint venture te verwachten. Het gebrek aan kapitaal om nieuwe
fusies en overnames te financieren heeft de aandacht van bedrijven
duidelijk naar de joint venture verlegd.
Wat opvalt is echter dat de bedrijven deze vorm van samenwerking niet
zien als een tweederangs middel zien om groei te realiseren. De
ondernemingen zetten duidelijk alles op alles om het maximale uit de
joint venture te halen. Tot voor kort werden joint ventures vooral
gezien als een onaantrekkelijke manier om groei te realiseren. Een
joint venture zou lastig te managen zijn en de bedrijven zouden weinig
grip hebben op het operationele deel en de strategie."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de belangrijkste voorwaarde voor
een succesvolle joint venture het onderlinge vertouwen tussen de twee
partners is. Van de Bunt: "Daarnaast is de strategie van de twee
bedrijven van groot belang. Aandachtspunt is in hoeverre deze op
termijn verenigbaar zijn.
Het grootste struikelblok blijkt echter de inbreng van de twee
partners in de joint venture. Naarmate het proces vordert verdwijnt
dit echter naar de achtergrond en blijkt de uitwisseling en de
juistheid van informatie steeds belangrijker te worden. Ruim de helft
van de bestuurders geeft aan dat zij de informatie van de andere
onderneming over financiën, vooruitzichten en kosten in eerste
instantie onvoldoende vinden.
Overigens blijkt uit het onderzoek hoe belangrijk het uitwisselen van
alle relevante informatie tijdens de due diligence is voor het slagen
van een joint venture. Daarbij gaat de aandacht van de bedrijven met
name uit naar de juridische due diligence. Ruim 60% van de bedrijven
blijkt hier de hoogste prioriteit aan te geven. Veel bedrijven laten
het uitvoeren van een omvangrijke commerciële en financiële due
diligence echter achterwege om de partner niet te veel te
compromitteren. Met name daar ligt een belangrijk risico voor het
mislukken van een succesvolle joint venture."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.
© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.