Port of Rotterdam
BCTN wil containermiljonair worden
10-08-2009
Binnenlandse Container Terminals Nederland (BCTN) streeft naar bijna een verdriedubbeling van de overslag tot ruim een miljoen TEU (containereenheden van 20 voet). (Zie overzicht). Directeur Willem van den Heuvel kijkt minder naar de crisis en meer naar de structurele factoren. Hij wordt gesterkt door de ontwikkeling van de containeroverslag van BCTN in het eerste halfjaar. Deze kromp de helft minder dan die in Rotterdam (circa 15%).
Dit is des te opmerkelijker omdat het wegvervoer momenteel extra sterk concurreert, volgens Van de Heuvel. Hij ziet de lagere prijs van de binnenvaart als doorslaggevende factor. De resulterende 'modal shift' is volgens hem blijvend en zal, ook bij tegenvallende economische groei, de tijdelijke overcapaciteit die hij bouwt, vullen.
Van den Heuvel sluit verder uitbreiding van het aantal BCTN terminals niet uit, maar constateert dat de belangrijkste industriële centra al voorzien zijn. Uitbreiding van de bestaande terminals ligt dan ook meer voor de hand, als het kan door ze te koppelen aan logistieke centra zoals gebeurt in Hengelo in samenwerking met Bolk. De container is dan helemaal van de openbare weg en is het algemene streefdoel bereikt.
Uitbreiding BCTN
Nu (TEU)Straks (TEU)Status
Hengelo (a)100.000300.000Investeringsbeslissing genomen
Nijmegen90.000250.000Vergunningen verleend
Den Bosch120.000240.000Onderhandelingen grondaankoop
Wanssum (b)100.000200.000Grondaankoop vrijwel rond
Alblasserdam (b)----------200.000Idem
Totaal 410.0001.190.000
(a) Eigendom samen met Bolk, Nijhof-Wassink, MCS. (b) Havenbedrijf Rotterdam grondeigenaar.