Bedrijven niet klaar voor opt-in wetgeving


DELFT, 20090810 -- Meer dan de helft van de bedrijven heeft hun zakelijke adressenbestand niet om toestemming gevraagd voor het versturen van digitale nieuwsbrieven. Deze bedrijven lopen grote risico's als ze na 1 oktober ongevraagde e-mail versturen naar andere bedrijven.

Vanaf 1 oktober 2009 moeten bedrijven expliciete toestemming hebben gekregen om ongevraagd zakelijke e-mail en SMS-berichten te versturen. Deze regelgeving gold al langer voor berichten gericht aan particulieren. Ook adressen die in het verleden verzameld zijn vallen onder deze wetgeving en moeten om toestemming gevraagd worden als dat nog niet gedaan is.

"Veel bedrijven zijn zich niet bewust van de risico's" aldus Jop Brocker, managing partner bij Yes2web. "Berichten na 1 oktober kunnen worden aangemerkt als spam, waarvoor de OPTA een forse boete kan opleggen. Ook kan de afzender op een zwarte lijst komen te staan, waardoor toekomstige e-mails afkomstig van de afzender geblokkeerd worden. De bedrijven hebben nog ruim anderhalve maand om actie te ondernemen en hun huidige bestand om toestemming te vragen."

De enquête werd per e-mail uitgezet onder ruim 2000 bedrijven waarvan 452 reageerden, variërend van 5 tot 1.760 medewerkers. Hiervan gaf 57% aan geen expliciete toestemming te hebben gevraagd aan hun huidige adressenbestand, 21% gaf aan niet te weten of er toestemming is verleend door de beoogde ontvanger. 47% van alle respondenten was niet op de hoogte van wetgeving en de bijbehorende consequenties.

Yes2web BV biedt advies en oplossingen op het gebied van internet technologie, zoals websites, webapplicaties, zoekmachineoptimalisatie en social media campagnes. Yes2web werkt voor uiteenlopende klanten, van ambitieuze start-up tot multinational.