Super de Boer: Nederlander drinkt liefst eigen koffie op vakantie

10/08/2009 06:00

Creative Venue BV

Nederlander drinkt liefst eigen koffie op vakantie

Onderzoek Super de Boer: Nederlanders met een volle boodschappentas op vakantie

Amersfoort, 10 augustus 2009 - De zomervakantie loopt op zijn eind, de dagelijkse bezigheden zoals boodschappen doen staan weer voor de deur. Maar wat hebben we nou eigenlijk op vakantie gegeten? Super de Boer deed onderzoek naar de vakantieboodschappen van Nederlanders.

Twee op de drie Nederlanders neemt etenswaren en/of drank mee naar hun vakantiebestemming. Opvallend is dat 64% van de Nederlanders als eerste aangeeft koffie mee te nemen. Vooral bij vakantiegangers ouder dan 40 jaar (77%).

Naast koffie nemen de meeste Nederlanders snoep, broodbeleg, pakjes drinken en niet te vergeten de gedroogde kruiden(molen) met peper, zout, paprika- en knoflookpoeder mee op vakantie.

Nederlanders die in Nederland op vakantie gaan nemen meer eten mee dan zij die naar het buitenland afreizen.

Waarom nemen Nederlanders zoveel mee? 'Overbrugging' is het belangrijkste motief voor het meenemen van etenswaren en/of drank naar de vakantiebestemming. Het betreft vooral de overbrugging van de reis en de 1ste avond en eventueel de 1ste dagen. Maar toch spelen ook andere motieven een belangrijke rol: 'lekkerder (want bekender)', goedkoper en zekerheid met betrekking tot de verkrijgbaarheid (vooral typisch Nederlandse producten als hagelslag, pindakaas, drop, etc.). 6% heeft minder vertrouwen in producten die ze niet kennen en neemt daarom hun vertrouwde huismerkproducten mee.

De Nederlander blijkt echter het experiment niet te schuwen. 87% gaat naar de buitenlandse supermarkt en hiervan probeert ruim driekwart wel eens of regelmatig wat nieuws of onbekends uit. 12% gaat zelfs graag op ontdekking uit hoe onbekende merken en producten smaken. Onder het motto 'leuk, en hoort erbij als je in het buitenland bent', probeert 64% in het buitenland vaak nieuwe dingen uit. Deze interesse is overigens bij mannen significant sterker ontwikkeld dan bij vrouwen.

Ruim driekwart (79%) van de vakantiegangers kookt ook wel op de bestemming. In het buitenland en door ouders met thuiswonende kinderen wordt significant vaker gekookt tijdens de vakantie (49%). In de meeste gevallen (70%) worden dan bekende gerechten bereid.

Het onderzoek is uitgevoerd door Goos Marketing Research onder 507 respondenten. De onderzoeksrapportage is op verzoek verkrijgbaar.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.superdeboer.nl