Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

Besluit
Openbaar
Ons kenmerk: OPTA/AM/2009/201960
Zaaknummer: 07.0075.21
Datum:

Besluit van het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit op grond van artikel
12.2, eerste lid, van de Telecommunicatiewet in het geschil tussen Tele2 en KPN B.V. inzake lokale interconnectie (herstelbesluit lokale interconnectie).


1 Inleiding

1. Tele2 (Netherlands) B.V. en Versatel Nederland B.V. (hierna: Tele2) hebben op 23 februari 2007 op grond van artikel 12.2 van de Telecommunicatiewet (hierna: Tw) een geschil bij het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna: het college) ingediend over lokale interconnectie voor vaste telefonie. Volgens Tele2 handelt KPN in strijd met de Tw jo. de marktanalysebesluiten gespreksopbouw en gespreksafgifte door onredelijke voorwaarden te hanteren ten aanzien van toegang tot lokale centrales. In het bijzonder betreft het de kosten voor het ombouwen van lokale telefoniecentrales ten behoeve van lokale interconnectie.


2. KPN is op basis van de door het college in de marktanalyses1 opgelegde verplichtingen gehouden andere aanbieders op lokaal niveau toegang te bieden tot haar vaste telefonienetwerk (hierna: lokale interconnectie) tegen kostengeoriënteerde tarieven. Het gaat daarbij om toegang op het niveau van de zogenaamde nummercentrales van KPN waarbij zich verschillende situaties kunnen voordoen die kunnen leiden tot verschillende tarieven (tariefelementen) voor lokale interconnectie. Die verschillen zijn afhankelijk van het type centrale van KPN (zijnde AXE-, 5ESS- en PRX-A- centrales) en de (over)capaciteit (in poort- en groupswitch) op een individuele centrale.


3. Het college heeft bij besluit van 27 november 2007 het geschil tussen Tele2 en KPN beslecht (hierna: het geschilbesluit).2 Tele2 en KPN hebben beroep ingesteld tegen dit geschilbesluit.3 Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (hierna: CBb) heeft op 14 oktober 2008 uitspraak gedaan in deze beroepszaken (hierna: de uitspraak).4 Het CBb heeft in de uitspraak de beroepen van Tele2 en KPN gegrond verklaard en het geschilbesluit vernietigd.


4. In het onderhavige herstelbesluit lokale interconnectie neemt het college een nieuw besluit waarbij


1 Het betreft de marktanalyses voor gespreksopbouw en gespreksafgifte, de recente marktbesluiten: gespreksopbouw (OPTA/AM/2008/202721) marktanalyse vaste telefonie en gespreksafgifte (OPTA/AM/2008/202723) , beide van 19 december 2008. In deze marktanalyses zijn de eerdere verplichtingen die op KPN rusten voor het leveren van lokale interconnectie voor vaste telefonie, gecontinueerd.

2 OPTA/TN/2007/202553, 27 november 2007.

3 Tele2 beroep geregistreerd onder nummer AWB 07/1013 en KPN beroep geregistreerd onder AWB 08/7.
4 CBb, LJN: BF8897, 14 oktober 2008.





Besluit
Openbaar
de uitspraak van het CBb in acht wordt genomen. In het kader van dit herstelbesluit heeft het college een kostenevaluatie laten uitvoeren door TNO (hierna: de kostenevaluatie). Bij het tot stand komen van het geschilbesluit heeft Tele2 aangegeven dat er voor de 5ESS-centrales een alternatieve wijze van interconnectie is die lagere kosten heeft (hierna: Tele2-alternatief). In het geschilbesluit heeft het college KPN opgedragen de kosten van het Tele2-alternatief te rapporteren.5 Onderdeel van de kostenevaluatie is het beantwoorden van de vraag of het aannemelijk is dat het Tele2-alternatief voor interconnectie op 5ESS-centrales tegen lagere kosten kan worden gerealiseerd dan de methode die door KPN is voorgesteld, zonder dat de kwaliteit van de dienst en netwerkintegriteit van het netwerk van KPN daartoe in onredelijke mate worden aangetast.


5. Onderdeel van de opdracht aan TNO is ook het beoordelen van de kostprijzen voor lokale interconnectie in het verleden (vanaf 2003). De noodzaak om tevens voor deze periode tarieven vast te stellen volgt uit de uitspraak van het CBb in het hoger beroep inzake het goedkeuringsbesluit wholesaletariefregulering 2004/20056. In onderhavig herstelbesluit wordt ook deze uitspraak van het CBb in acht genomen.


6. Hoewel het CBb het hele geschilbesluit van OPTA heeft vernietigd, betreffen de onderdelen van de beroepen die gegrond zijn verklaard niet het gehele besluit en alle daarin beoordeelde verzoeken van Tele2. Die onderdelen van het geschilbesluit die geen betrekking hebben op de onderdelen van de beroepen die gegrond zijn verklaard, kunnen naar het oordeel van het college in dit herstelbesluit ongewijzigd blijven. Mogelijk dienen deze onderdelen te worden geactualiseerd. Het college zal dat in onderdeel 3 van dit besluit beoordelen.


7. Het onderhavige besluit heeft de volgende structuur. Het college vat eerst de uitspraak van het CBb samen (onderdeel 2). Daarna volgt een beoordeling van de onderdelen van het geschilbesluit die geen betrekking hebben op gegrond verklaarde onderdelen van de beroepen (onderdeel 3). Daarna volgt de samenvatting van de door TNO uitgevoerde kostenevaluatie (onderdeel 4). Daarna volgt de nieuwe beoordeling van het college (onderdeel 5). Tot slot volgt het dictum (onderdeel 6).


2 Uitspraak van het CBb

8. Het college geeft hier een samenvatting van de onderdelen van de uitspraak die hebben geresulteerd in de vernietiging van het besluit lokale interconnectie en die daarmee thans voor dit herstelbesluit relevant zijn.


9. Het CBb acht de grief van Tele2 dat het college onvoldoende heeft onderzocht of de door KPN

5 Geschilbesluit, randnummer 107.
6 CBb, LJN: BD9612, 8 augustus 2008.

---





Besluit
Openbaar
beoordeling van de offertes van externe leveranciers en de beoordeling van de kosten van koppelkabels.


10. Het CBb acht de grief van Tele2 over de van 1998 tot 2001 gemaakte projectkosten (hierna: oude projectkosten) ook gegrond.8 Dit betreft een kostenpost van 4.936.000 euro die als eenmalige vergoeding in het geschilbesluit was vastgesteld. Het CBb oordeelt in zijn uitspraak dat Tele2 er op mocht vertrouwen dat deze kosten in de in annex A van het WPC-besluit9 opgenomen tariefplafonds zijn meegenomen en vastgesteld. Gelet hierop had het college de projectkosten niet in redelijkheid in de vorm van een eenmalig tarief voor lokale interconnectie kunnen vaststellen.


11. Het CBb acht de grief van Tele2 over de noodzakelijkheid van extra poortcapaciteit en groupswitches op AXE-centrales, niet gegrond. Er zijn separate tariefplafonds vastgesteld voor situaties met wel dan niet voldoende capaciteit aan poorten en op de groupswitch. Welke situaties zich voor doen zal tijdens de levering van de dienst dienen te worden vastgesteld.10


12. De uitspraak betekent ten eerste dat de oude projectkosten niet als eenmalig tarief aan lokale interconnectie kunnen worden toegerekend. Ten tweede dient het college een groot deel11 van de beoordeling van de kostprijs opnieuw uit te (laten) voeren.


3 Actuele onderdelen uit geschilbesluit

13. In het geschilbesluit zijn naast de eenmalige kosten van lokale interconnectie, ook de andere onderdelen van het verzoek van Tele2 beoordeeld. Deze onderdelen worden hieronder kort samengevat.

Virtuele toegang tot PRX-A-centrales

14. Het verzoek om virtuele lokale interconnectie ten aanzien van CPS originating afkomstig van PRX- A-centrales heeft het college in randnummer 59 tot en met 61 van het geschilbesluit beoordeeld en afgewezen.

Fysieke interconnectie

15. Het verzoek van Tele2 om fysieke lokale interconnectie heeft het college in randnummer 34 van het geschilbesluit beoordeeld en toegewezen.

7 Uitspraak CBb, onderdeel 6.2.3, 6.2.4 en 6.2.5.
8 Uitspraak CBb, onderdeel 6.4.
9 OPTA/TN/2006/201811, 27 september 2006.
10 Uitspraak CBb, onderdeel 6.3.
11 De noodzaak voor extra groupswitch capaciteit en poortcapaciteit hoeft in beginsel niet te worden onderbouwd (zie randnummer 11).

---





Besluit
Openbaar
Virtuele interconnectie

16. Het verzoek van Tele2 om virtuele interconnectie heeft het college in randnummer 35 en 36 van het geschilbesluit beoordeeld en afgewezen.

Ombouwkosten voor KPN

17. Het primaire verzoek van Tele2 om de toerekening van de kosten voor het geschikt maken van lokale centrales voor lokale interconnectie (hierna: ombouwkosten) aan KPN toe te rekenen, heeft het college in randnummer 49 tot en met 57 van het geschilbesluit beoordeeld en afgewezen.

Beoordelen ombouwkosten

18. Het subsidiaire verzoek van Tele2 om de ombouwkosten van KPN te beoordelen is door het college in randnummer 58 van het geschilbesluit beoordeeld en toegewezen.

Instandhoudingstermijn

19. Het verzoek van Tele2 om de garantie dat de lokale centrales ten minste vijf jaar na het daadwerkelijk realiseren van fysieke of virtuele lokale interconnectie beschikbaar blijven voor lokale interconnectie, heeft het college in randnummer 88 en 89 van het geschilbesluit beoordeeld en afgewezen.

Leveringstermijn

20. Het college heeft de leveringstermijn van lokale interconnectie beoordeeld in randnummer 90 tot en met 96 van het geschilbesluit. Het oordeel van het college was dat voor AXE-centrales met voldoende capaciteit wat betreft de groupswitch en de poorten een leveringstermijn van maximaal vier maanden redelijk is. Voor AXE-centrales met onvoldoende capaciteit wat betreft de groupswitch of de poorten was het college van oordeel dat een leveringstermijn van maximaal zes maanden redelijk is.

Overschrijden leveringstermijn

21. Het college heeft in randnummer 97 en 98 van het geschilbesluit beoordeeld welke gevolgen het overschrijden van de maximale leveringstermijn heeft. Het college kwam daar tot het oordeel dat KPN in dat geval gehouden is om vanaf de eerste dag na afloop van de termijn voor het betreffende verkeer (opbouw en afgifte) van Tele2 lokale tarieven in rekening te brengen voor verkeer dat via regionale interconnectie van KPN wordt afgenomen.

Uitfaseren centrales

22. Het college kwam in randnummer 99 van het geschilbesluit tot het oordeel dat KPN Tele2 dient te informeren indien zij voornemens is om lokale centrales te gaan uitfaseren waartoe Tele2 toegang heeft verzocht. Naar het oordeel van het college dient KPN Tele2 tijdig via een schriftelijke kennisgeving voorafgaand aan de voorgenomen uitfasering van een lokale centrale te informeren evenals op haar website hiervan melding te maken.


---





Besluit
Openbaar
Onmiddellijke levering virtuele lokale interconnectie
23. Het verzoek van Tele2 dat KPN dient over te gaan tot onmiddellijke levering van virtuele lokale interconnectie vanaf de datum van aanvraag dan wel de datum van bekendmaking van het geschilbesluit, ongeacht of mogelijke ombouw van lokale centrales al is gerealiseerd, heeft het college in randnummer 100 van het geschilbesluit beoordeeld en afgewezen.

Informatievoorziening

24. Het verzoek van Tele2 dat KPN inzage dient te verschaffen in de gegevens van het lokale aansluitnet, heeft het college in randnummer 101 tot en met 103 van het geschilbesluit beoordeeld en toegewezen. Dit betreft gegevens over het type lokale centrales en het daarbij behorende verzorgingsgebied alsmede rehoming plannen ten aanzien van lokale centrales. KPN dient deze gegevens op haar website beschikbaar en up-to-date te houden.

Huidige beoordeling

25. Het college acht de beoordeling van de hiervoor genoemde onderdelen zoals opgenomen in het geschilbesluit nog steeds actueel. In aanvulling op punt 21 acht het college de maximale leveringstermijn van zes maanden tevens redelijk voor de 5ESS-centrales, omdat daar zoals bij de AXE met onvoldoende capaciteit sprake is van vergelijkbare ombouwwerkzaamheden.

4 De kostenevaluatie van TNO

26. Het college heeft TNO op 23 januari 2009 de opdracht verstrekt een kostenevaluatie voor lokale interconnectie uit te voeren.12 Op 18 mei 2009 zijn Tele2 en KPN in gelegenheid gesteld hun zienswijze te geven op de conceptversie (tussenrapportage) van deze kostenevaluatie.13 Op 2 juni 2009 hebben Tele2 en KPN hun zienswijze op dit tussenrapport gegeven. TNO heeft op basis van die zienswijzen het rapport aangepast en heeft daarnaast in een separaat document gereageerd op deze zienswijzen van Tele2 en KPN.14 Het college geeft hierna een samenvatting van het TNO rapport.

AXE-centrales

27. In hoofdstuk 3 van het rapport evalueert TNO de kostprijs van lokale interconnectie in de jaren 2009 en 2010 op de AXE-centrales. Ten aanzien van de hardware kosten concludeert TNO dat de door KPN gerapporteerde kosten voor de uitbreiding van de poortcapaciteit te hoog zijn. Het gaat namelijk om een gemiddelde uitbreiding van 6 poorten en bij een bestelling voor ombouw kan de door de leverancier (Ericsson) aangegeven stapgrootte (levereenheid) van 56 stuks, worden onderverdeeld in vier kleinere leveringen voor verschillende locaties. Hierdoor dient de kostenpost voor het uitbreiden van de poortvoorraad te worden teruggebracht tot 25% van de door KPN gerapporteerde kostenpost.

12 OPTA/AM/2009/200135, opdracht kostenevaluatie lokale interconnectie, 23 januari 2009.
13 OPTA/AM/2009/201190 en OPTA/AM/2009/201190 van 18 mei 2009.
14 TNO, finale rapport en definitieve reactie op de reviews van KPN en Tele2, 22 juni 2009.
---





Besluit
Openbaar


28. Ten aanzien van de door KPN opgevoerde kostenpost voor de in-huis-transmissie (de koppelkabel) acht TNO de berekeningsmethode van KPN op basis van ervaring met realisatie van vergelijkbare verbindingen correct. TNO is echter van mening dat daarmee de kosten voor de verbinding per locatie worden bepaald. TNO acht de hoogte van de vermelde kostenpost reëel, maar geldend per centrale en niet per 4 poorten zoals KPN rapporteert.


29. Voor het overige concludeert TNO dat de door KPN gerapporteerde kosten noodzakelijk en juist zijn en niet deelbaar met andere diensten. TNO komt voor de AXE tot de in de onderstaande tabel opgenomen juiste kostprijzen.

Algemene ombouwkosten AXE Bedrag () t.o.v. KPN bron rapportage Projectkosten en site survey per centrale ongewijzigd Offerte Ericsson Configuratie SS7 (KPN) ongewijzigd Inschatting KPN Ombouwkosten AXE 10.206

Extra indien onvoldoende groupswitch capaciteit Bedrag () t.o.v. KPN rapportage bron Uitbreiding Groupswitch (mits mogelijk) 77.320 ongewijzigd Offerte Ericsson

Extra indien onvoldoende poortcapaciteit Bedrag () t.o.v. KPN bron rapportage Uitbreiding host poortcapaciteit (hardware) gewijzigd 15 Offerte Ericsson Uitbreiding host poortcapaciteit (installatie) ongewijzigd Offerte Ericsson Correctie WPC boekwaarde 6 poorten gewijzigd 16 WPC rapp. annex 10b Extra indien onvoldoende poortcapaciteit 16.129

In house transmissie per centrale Bedrag () t.o.v. KPN rapportage bron Verbinding met telefoonzaal 4.978 gewijzigd 17 Realisaties 2003. Tabel 1. Kostenposten ombouw AXE-centrale.

5ESS-centrales ­ KPN

30. In hoofdstuk 4 van het rapport evalueert TNO de kostprijs van lokale interconnectie in de jaren 2009 en 2010 op de 5ESS-centrales. Voor de "in house transmissie" is de beoordeling identiek aan die bij de AXE-centrales. Voor het overige concludeert TNO dat de door KPN gerapporteerde kosten noodzakelijk en juist zijn en niet deelbaar met andere diensten. TNO komt voor de 5ESS tot de in de onderstaande tabel opgenomen juiste kostprijzen.


15 .

16 .

17

---





Besluit
Openbaar

Algemene ombouwkosten 5ESS Bedrag () t.o.v. KPN bron nummercentrales rapportage GSM module ongewijzigd Offerte ALU18 Configuratie SS7 (KPN) ongewijzigd schatting KPN Algemene ombouwkosten 5ESS nummercentrales 130.053 ongewijzigd Tabel 2. Kostenposten ombouw 5ESS-centrale.

5ESS-centrales ­ Tele2-alternatief

31. In onderdeel 4.3 en 4.4 evalueert TNO de door Tele2 voorgestelde alternatieve interconnectie methode (het Tele2-alternatief). TNO constateert enerzijds dat het Tele2-alternatief lagere kosten zou kunnen hebben maar anderzijds dat het Tele2-alternatief risico's met zich meebrengt ten aanzien van de kwaliteit van het KPN-netwerk en de geleverde diensten.


32. TNO constateert het volgende. Het Tele2-alternatief vergt een diepgaande ingreep in de signaleringsarchitectuur van het KPN-netwerk. Een dergelijke wijziging van de fundamentele ontwerpcriteria brengt grote onzekerheid en dus risico's met zich mee. De projectkosten bij het Tele2-alternatief zijn weliswaar hoog maar ook onzeker en bovendien dekken deze projectkosten de eventuele gevolgschade van die risico's niet af. Bij het Tele2-alternatief bestaat het risico van verstoringen van het KPN-netwerk door onbedoelde signalering vanuit het Tele2-netwerk, waarop KPN geen invloed heeft. Door die verstoringen kan de dienstverlening van gebruikers uitvallen en kunnen gebruikers onbereikbaar worden. Hierbij zijn schadeclaims van vooral zakelijke klanten aannemelijk. Het Tele2-alternatief biedt als voordeel voor Tele2 dat haar kosten voor lokale interconnectie afnemen. Voor KPN biedt het Tele2-alternatief geen voordelen, maar alleen risico's die niet financieel zijn afgedekt in de door Tele2 betaalde vergoeding voor lokale interconnectie. TNO acht deze onbalans van een onredelijke omvang.


33. TNO concludeert daarom dat het Tele2-alternatief weliswaar lagere kosten zou kunnen opleveren, maar acht het nadeel dat de kwaliteitsniveaus van het KPN-netwerk bij het Tele2-alternatief niet gewaarborgd zijn, van doorslaggevend gewicht. TNO concludeert daarom dat het kostenvoordeel van het Tele2-alternatief niet opweegt tegen dit nadeel.

Evaluatie nieuwe projectkosten

34. In hoofdstuk 5 evalueert TNO de nieuwe projectkosten. Dit betreft de projectkosten vanaf 2007.


35. TNO concludeert het volgende. De opgevoerde kosten zijn goed onderbouwd en reëel geschat indien twee correcties worden aangebracht. Ten eerste dient de kostenpost "projectmatige aanpak" te worden gecorrigeerd tot lagere kosten (een min correctie van ). Ten tweede is een kostenpost van ongeveer door KPN in haar rapportage niet meegenomen die voor volledige implementatie van de intelligent netwerk routing structuur relevant


18 ALU = Alcatel-Lucent.

---





Besluit
Openbaar
is bij realisatie van lokale interconnectie op een significant aantal centrales. Met deze twee correcties komen de totale nieuwe projectkosten uit op 650.000 euro. De berekening is opgenomen in de onderstaande tabel.

Nieuwe projectkosten euro Toelichting Totale reactiveringkosten rapportage KPN Referte tabel 7.1 Eerste noodzakelijke correctie TNO-rapport blz. 31 19 Tweede noodzakelijke correctie TNO-rapport blz. 31 (implementatie intelligent routing) Overige nieuwe projectkosten TNO-rapport blz.31, referte Totaal 650.000 TNO-rapport 5.3 Tabel 3. Berekening van de nieuwe projectkosten.

Kosten lokale interconnectie in de jaren 2003-2008
36. In hoofdstuk 6 van haar rapport evalueert TNO de kosten van lokale interconnectie op zowel de AXE als 5ESS centrales in de periode 2003 tot en met 2008.


37. TNO concludeert het volgende. Hoewel de beschikbare informatie uit de periode 2003-2005 summier is, en exacte bedragen niet meer te achterhalen zijn, kan met voldoende mate van zekerheid worden geconcludeerd dat de kosten reëel en zo goed mogelijk zijn geschat. De door KPN geschatte kosten voor deze periode komen nagenoeg overeen met de bedragen die voor latere perioden zijn opgegeven. De kosten voor de periode 2006-2008 zijn gebaseerd op dezelfde bronnen als die voor lokale interconnectie in de jaren 2009-2010, hiervoor gelden dan ook dezelfde conclusies. Samenvattend kan dus worden gezegd dat de door KPN gerapporteerde kosten over de jaren 2003-2008 een redelijke schatting zijn van de kosten wanneer lokale interconnectie in het verleden geleverd zou zijn.

5 Beoordeling college

38. Het college is van oordeel dat TNO een zorgvuldige evaluatie van de kostenrapportages van KPN en de daaraan ten grondslag liggende bronnen heeft uitgevoerd. Het college onderschrijft de conclusies dan ook volledig en neemt die over. In het licht van de conclusies van TNO over het Tele2-alternatief, is het college van oordeel dat het Tele2-alternatief geen redelijke vorm van toegang is die KPN dient te leveren.


39. Door KPN zijn in EDC annex 2620 ook kosten gerapporteerd voor rente op uitstaande nog door KPN te ontvangen betalingen (interest on receivables, IOR) en winstmarges (return on sales, ROS). In eerdere versies van deze annex waren deze kostenposten niet opgenomen. Het totaal van beide kostenposten bedraagt procent van de overige kosten. Het college


19 Schatting van de juiste kosten door TNO.

20 KPN, annex 26, directe kosten lokale interconnectie: ombouwkosten, 21 april 2009 (referte uit TNO-rapport).
---





Besluit
Openbaar
constateert dat KPN de IOR niet motiveert en is van oordeel dat deze kostenpost niet redelijk is. Het college is van oordeel dat de kostenpost voor ROS (winstmarge) niet voldoet aan de EDC- systematiek die bij het invullen van de verplichting kostenoriëntatie door KPN dient te worden gehanteerd. In de EDC-systematiek is het uitsluitend toegestaan een redelijk rendement op vermogen (investeringen) in de kostprijsberekening op te nemen. Omdat in de betreffende kostenrapportages geen sprake is van (geactiveerd) vermogen van KPN (de kosten worden direct door de afnemer van toegang vergoed), voldoet een winstmarge in dit geval niet aan de op KPN rustende kostenoriëntatieverplichting.


40. Wat betreft de toerekening van de nieuwe projectkosten is het college van oordeel dat het passend is indien deze als eenmalig tarief voorafgaand aan de levering van lokale interconnectie op individuele centrales door KPN in rekening worden gebracht aan de eerste afnemer van lokale interconnectie. Indien eventueel later andere partijen lokale interconnectie gaan afnemen dient achteraf een verrekening plaats te vinden, zodanig dat de totale projectkosten gelijk over alle afnemers van lokale interconnectie worden verdeeld. Het college acht het eenmalig vooraf in rekening brengen van deze kosten redelijk omdat het gaat om vaste kosten, die niet afhankelijk zijn van het aantal centrales waarop lokale interconnectie wordt afgenomen. Het toerekenen (verdelen) van deze kosten over individuele centrales is niet mogelijk zonder nodeloos ingewikkelde verrekeningen waarbij de totale kosten in eerste instantie worden toegerekend aan het verwachte aantal af te nemen centrales, waarna in tweede instantie, indien het feitelijk aantal afgenomen centrales anders uitvalt, weer verrekeningen achteraf moeten plaatsvinden.


41. Het voorgaande betekent dat de volgende tariefplafonds dienen te worden vastgesteld.

Dienstelement van lokale interconnectie Tariefplafond, Toelichting euro Algemeen
Eenmalig tarief te betalen voor nieuwe projectkosten 650.000 Vergoeding nieuwe projectkosten. Zie Tabel 3 In house transmissie per centrale (koppelkabels) 4.978 Onafhankelijk van aantal afgenomen kabels AXE
Ombouwkosten AXE 10.206 Zie Tabel 1 Extra indien onvoldoende groupswitch capaciteit 77.320 idem Extra indien onvoldoende poortcapaciteit 16.129 idem 5ESS
Ombouwkosten 5ESS 130.053 Zie Tabel 2 Tabel 4. De tariefplafonds voor lokale interconnectie voor de periode vanaf 2006.

Dienstelement van lokale interconnectie Tariefplafond, Toelichting euro Algemeen
Eenmalig tarief te betalen voor projectkosten 500.000 Zie EDC annex 26 d.d. 3 april 2009
---





Besluit
Openbaar
In house transmissie per centrale (koppelkabels) 4.978 Onafhankelijk van aantal afgenomen kabels Per type centrale
Ombouwkosten AXE 115.372 Zie EDC annex 26 d.d. 3 april 2009 Ombouwkosten 5ESS 124.617 idem Ombouwkosten PRX/A 1.140.218 idem Tabel 5. De tariefplafonds voor lokale interconnectie voor de periode 2003-2005.

6 Dictum

42. Het college stelt op grond van het hiervoor overwogene ten aanzien van het verzoek om geschilbeslechting van Tele2 (Netherlands) B.V. en Versatel Nederland B.V. (hierna: Tele2) van 23 februari 2007 met betrekking tot de toegang tot AXE- en 5ESS-centrales vast dat:

(i) KPN op basis van de marktanalysebesluiten gespreksopbouw en gespreksafgifte verplicht is om fysieke interconnectie te leveren tot de lokale centrales van KPN.

(ii) KPN op basis van de marktanalysebesluiten gespreksopbouw en gespreksafgifte niet verplicht is om virtuele lokale interconnectie te leveren.

(iii) het primaire verzoek dat KPN zowel voor fysieke als voor virtuele lokale interconnectie zelf de ombouwkosten dient te dragen, wijst het college af.

(iv) het subsidiaire verzoek dat het college een redelijk ombouwtarief dient vast te stellen, wijst het college toe. Het college stelt tariefplafonds vast op de in Tabel 4 en Tabel 5 van dit besluit opgenomen bedragen.

(v) het verzoek dat KPN toegang in de lokale centrales dient te bieden ten minste voor vijf jaar nadat KPN aan Tele2 het lokale interconnectietarief in rekening is gaan brengen, wijst het college af.

(vi) KPN Tele2 tijdig via een schriftelijke kennisgeving voorafgaand aan de voorgenomen uitfasering van een lokale centrale dient te informeren evenals op haar website hiervan melding dient te maken.

(vii) KPN op die AXE-centrales waarop zowel wat betreft de groupswitch als de poorten reeds voldoende capaciteit aanwezig is (en geen uitbreiding nodig is) lokale interconnectie dient te realiseren binnen maximaal vier maanden na het moment van een daadwerkelijke bestelling van Tele2. Ten aanzien van de AXE-centrales waarop wat betreft de groupswitch of de poorten onvoldoende capaciteit aanwezig is (en uitbreiding nodig is), acht het college een ombouwperiode van maximaal zes maanden redelijk. De ombouwperioden gelden voor alle op hetzelfde moment door Tele2 bestelde centrales.
10





Besluit
Openbaar

(viii) KPN op 5ESS-centrales lokale interconnectie dient te realiseren binnen maximaal zes maanden na het moment van een daadwerkelijke bestelling van Tele2.

(ix) indien KPN de in dictumpunt (viii) bedoelde termijnen niet haalt, dient zij vanaf de eerste dag na afloop van de termijn voor het betreffende verkeer van Tele2 (opbouw en afgifte) lokale tarieven in rekening te brengen.

(x) het verzoek tot onmiddellijke levering van virtuele lokale interconnectie vanaf datum aanvraag dan wel de datum van bekendmaking van geschilbesluit, ongeacht of mogelijke ombouw van lokale centrales al is gerealiseerd, wijst het college af.

(xi) het verzoek dat KPN inzage dient te verschaffen in de gegevens van het lokale aansluitnet, wijst het college toe. Dit betreft gegevens inzake het type lokale centrales en het daarbij behorende verzorgingsgebied alsmede rehoming plannen ten aanzien van lokale centrales. KPN dient deze gegevens op haar website beschikbaar en up-to-date te houden.


43. Het college wijst het verzoek om virtuele lokale interconnectie ten aanzien van CPS originating afkomstig van PRX-centrales af.

HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT namens het college,
Hoofd afdeling Markten

drs. D.I. Bos

Belanghebbenden die zich met dit besluit niet kunnen verenigen, kunnen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt beroep instellen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven te Den Haag. Het postadres is: College van Beroep voor het bedrijfsleven, Postbus 20021,2500 EA 's-Gravenhage. Het beroepschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening en een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht bevatten. Voorts moet het beroepschrift de gronden van het beroep bevatten en dient een afschrift van het bestreden besluit te worden meegezonden. Voor het instellen van beroep is griffierecht verschuldigd. Informatie hierover kan worden ingewonnen bij de griffie van het College, telefonisch bereikbaar op (070) 381 39 10 of (070) 381 39 30.
---