Inspectie Verkeer en Waterstaat
binnenvaartschepen uit China aan
IVW scherpt toezicht op productie casco's voor binnenvaartschepen uit China
aan
Nieuwsbericht | 10-08-2009
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft maatregelen afgekondigd
die een aanscherping betekenen van het toezicht op de productie van
casco's voor binnenvaartschepen in China. Dit is nodig nu uit
onderzoek en controles is gebleken dat in tientallen gevallen het
laswerk en in één geval het plaatwerk van onvoldoende kwaliteit was.
Aanleiding was dat in maart 2008 een gedeelte van een laadruimschot
boven gangboord (de ''den'') van een schip na belading scheurde. De
categorie waaronder dit schip en haar zusterschepen valt, met een in
China gebouwd casco, werd niet op basis van heldere afspraken tussen
de Inspectie en de klassenbureaus gecontroleerd. Het klassenbureau
volstond in deze gevallen met een verklaring dat het casco gebouwd is
op basis van een goedgekeurde tekening en wettelijke eisen.
Het resultaat was onder meer te weinig aandacht voor plaat- en
laswerk.
De maatregelen van de IVW houden onder meer in dat alle in China te
bouwen casco's voor binnenvaartschepen met een lengte van meer dan 40
meter voortaan op basis van de regels en de procedures van
klassenbureaus gebouwd moeten worden (''onder klasse'' bouwen). Tot nu
toe beperkte dit scherpere regiem zich tot bepaalde schepen langer dan
110 meter en tankschepen.
De IVW voert opnieuw over een aantal maanden een audit uit bij lokale
kantoren van de klassenbureaus en werven in China; met bijzondere
aandacht voor plaat- en laswerk en een evaluatie van eerder gemaakte
afspraken. De allerlaatste controle van de casco's vindt niet langer
in China maar in Nederland plaats.