Mededeling inzake de strategie van de Europese Unie voor het Oostzeegebied
EU-voorstel | 29 juli 2009
1. Algemene gegevens
Datum Commissiedocument: 10 juni 2009
Nr. Commissiedocument: COM(2009) 248
Pre-lex:
http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=198335
Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board:
http://ec.europa.eu/governance/impact/cia_2009_en.htm
Behandelingstraject Raad: De mededeling zal besproken worden tijdens
de Raad Algemene Zaken van 27 en 28 juli aanstaande. Het is voorzien
dat de strategie tijdens de Europese Raad van 29 en 30 oktober 2009
zal worden aangenomen.
Eerstverantwoordelijk ministerie: ministerie van Buitenlandse Zaken
2. Essentie voorstel
De EU-strategie voor het Oostzeegebied beoogt een meer effectieve
coördinatie van activiteiten in de regio te bewerkstelligen, waarmee
een hogere levensstandaard gerealiseerd kan worden. In het
bijbehorende indicatieve actieplan worden maatregelen voorgesteld om
dit te bereiken. De strategie heeft betrekking op de acht EU-lidstaten
rond de Oostzee. Daarnaast wordt samenwerking met Rusland, alsmede
Noorwegen en Wit-Rusland, van belang geacht om de uitdagingen in de
regio het hoofd te bieden. De betrekkingen met derde landen dienen bij
voorkeur via de Noordelijke Dimensie (de Noordelijke Dimensie omvat de
regio's rond de Oostzee, Noordelijke IJszee en Noordwest Rusland en is
een samenwerkingsverband tussen EU-lidstaten, Rusland, IJsland en
Noorwegen) te lopen. De Commissie is van mening dat één geïntegreerde
multisectorale regionale strategie het beste antwoord is op de
uitdagingen in de Oostzeeregio. De vier belangrijkste doelstellingen
van de samenwerking zijn: beschermen van het milieu van de Oostzee,
bevorderen van de welvaart, vergroten van de toegankelijkheid door het
versterken van vervoers- en energieverbindingen en verzekeren van
veiligheid in de regio (betreft o.a. scheepvaartveiligheid en het
bestrijden van de grensoverschrijdende misdaad).
De lidstaten rond de Oostzee kennen grote verschillen in economisch,
milieu en cultureel opzicht, maar delen gemeenschappelijke hulpbronnen
en zijn in veel opzichten onderling afhankelijk. De strategie beoogt
het potentieel van de regio beter te benutten.
De strategie voor het Oostzeegebied kent een macroregionale
benadering, en is daarmee een innovatief beleidsinstrument dat v.w.b.
eventuele interventies uitgaat van de behoeften van een bepaalde
regio. De regio kan in dat opzicht een model zijn voor andere regio's
in de EU waar betere coördinatie kan leiden tot meer welvaart en een
duurzamer milieu. Tijdens de Europese Raad van 18/19 juni jl. heeft de
Raad de Commissie verzocht om in navolging van deze strategie
uiterlijk eind 2010 met een voorstel voor een macro-regionale
strategie voor het stroomgebied van de Donau te komen
3. Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en
regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige
Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en
proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?
De Commissie stelt geen concrete wet- of regelgeving voor. Wel is aan
de strategie een indicatief actieplan gekoppeld, waarin `acties'
worden voorgesteld op de verschillende aandachtsgebieden van de
strategie, alsmede speerpuntprojecten. In zoverre er een oordeel over
de bevoegdheid, subsidiariteit en proportionaliteit kan worden
gegeven, is het oordeel positief. De acties betreffen beleidsgebieden
waarvoor de EG een bevoegdheid heeft (zoals cohesiebeleid, de
strategie voor duurzame
ontwikkeling, milieubeleid, het geïntegreerd maritiem beleid en de
interne markt). De strategie is een initiatief dat op specifiek
verzoek van de betrokken lidstaten tot stand is gekomen. Met het oog
op een meer effectieve coördinatie van de activiteiten in de
betreffende regio, is sturing vanuit Brussel gewenst. De acties dragen
bij aan de optimalisering van de voordelen van het EU-lidmaatschap
voor de betreffende lidstaten. De Commissie geeft aan dat enkele van
de door haar voorgestelde `acties' uit het actieplan veranderingen in
de nationale wetgeving van de lidstaten uit het Oostzeegebied kunnen
vereisen. De acties hebben dan ook geen consequenties voor Nederlandse
wet- en regelgeving. De strategie moet leiden tot betere afstemming
van bestaand EU beleid en fondsen, zoals de structuurfondsen
beschikbaar voor de regio. Voor de financiering van dit
samenwerkingsverband zullen geen additionele communautaire
financieringsinstrumenten worden ingezet. Er zijn geen financiële
gevolgen voor Nederland voorzien.
4. Nederlandse positie over de mededeling
Nederland steunt het streven van de Commissie om te komen tot een
geïntegreerde multisectorale strategie voor de Oostzee regio. Het is
een strategie die op specifiek verzoek van de betrokken landen tot
stand is gekomen. De strategie kan worden gezien als een concreet
voorbeeld van territoriale cohesie, waarbij de specifieke kenmerken
van een gebied - in dit geval het Oostzeegebied - in hun onderlinge
samenhang worden bekeken. Nederland is voorstander van het verbeteren
van het milieu en het versterken van de economische samenwerking in de
regio. Dit kan het Nederlandse belang in Nord Stream (Nord Stream is
de gaspijplijn die Rusland met de EU zal verbinden via de Oostzee:
http://www.nord-stream.com/en/) ten goede komen maar ook het
Nederlandse bedrijfsleven in bredere zin. Nederland deelt het oordeel
van de Commissie dat er geen nieuwe instituties moeten worden
opgetuigd voor de implementatie van deze strategie. De Commissie stelt
geen additionele communautaire financiering voor in het voorstel. Dat
moet wat Nederland betreft ook zo blijven.
Submenu
* Agenda bewindslieden
* Ambtsberichten
* Kamerstukken
* Nieuwsberichten
* Persberichten
* Toespraken en artikelen
* Voorstellen Europese Commissie
* WOB verzoeken
Hoofdmenu
* Home
* Actueel
* Organisatie
* Onderwerpen
* Producten en Diensten
* Reizen en Landen
Service
* Deutsch
* English
* Español
* Français
*
* RSS
* Abonneren
* Help
* Contact
Zoek
* Sitemap
* Uitgebreid zoeken
* Stuur door
*
Bekijk de volledige versie van MinBuza
Ministerie van Buitenlandse Zaken