Ministerie van Buitenlandse Zaken

Direct naar (in deze pagina): inhoud, zoekveld of menu. MinBuza.nl

U bevindt zich op: Home > Actueel > Voorstellen Europese Commissie > 07 > Verordening inzake tariefcontingent voor de invoer van rundvlees

Verordening inzake tariefcontingent voor de invoer van rundvlees

EU-voorstel | 29 juli 2009


1. Algemene gegevens
Datum Commissiedocument: 11 juni 2009

Nr. Commissiedocument: COM(2009) 275 definitief

Prelex:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2009:0275:FI N:NL:PDF

Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: Niet opgesteld.

Behandelingstraject Raad: Algemene Zaken en Externe Betrekkingen (RAZEB)

Eerstverantwoordelijk ministerie: Ministerie van Economische Zaken, in nauwe samenwerking met de ministeries van Landbouw, Natuur en Visserij, Buitenlandse Zaken en Financiën.

Rechtsbasis, stemwijze Raad, rol Europees Parlement en comitologie a) Rechtsbasis
Artikel 133 EG-Verdrag

b) Stemwijze Raad en rol Europees Parlement
Raad: Gekwalificeerde meerderheid
Europees Parlement wordt op de hoogte gebracht.

c) Comitologie
Niet van toepassing


2. Samenvatting BNC-fiche
a) Korte inhoud voorstel
Het voorstel voor de verordening ziet op de opening, als autonome maatregel, van een (jaarlijks) communautair invoertariefcontingent van 20.000 ton vers, gekoeld of bevroren rundvlees van hoge kwaliteit (Hilton beef). Deze verordening vormt onderdeel van een eerder dit jaar bereikt akkoord tussen de EU en de VS naar aanleiding van een langdurig handelsconflict betreffende de invoer van met behulp van hormonen geproduceerd rundvlees.

b) Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel
Gemeenschappelijke handelspolitiek is een exclusieve EG-bevoegdheid, hetgeen betekent dat de lidstaten op dit terrein niet mogen optreden. Subsidiariteit is derhalve niet van toepassing. De proportionaliteit wordt positief beoordeeld.

c) Risico's / implicaties/ kansen
Een regeling waarbij de Gemeenschap een aanvullend autonoom tariefcontingent voor
rundvlees van hoge kwaliteit op basis van de
meestbegunstigingsclausule opent en de
Verenigde Staten het aantal sancties verminderen, wordt beschouwd als een geschikte
manier om de handelsbetrekkingen te verbeteren.


3. Samenvatting voorstel
Inhoud voorstel
De Verordening betreft het resultaat van de onderhandelingen tussen de Europese Commissie en de Verenigde Staten over een tariefcontingent (TRQ) rundvlees van hoge kwaliteit (Hilton beef). De Commissie heeft hiermee de Amerikaanse retaliatie in verband met het door de WTO veroordeelde Europese invoerverbod van met behulp van hormonen geproduceerd rundvlees voorkomen/beperkt.

De VS is van oordeel dat de Europese Gemeenschap (EG) een WTO uitspraak op het terrein van hormonen in vlees niet heeft nageleefd en ten onrechte een invoerverbod hanteert voor een aantal Amerikaanse vleesproducten, die met behulp van hormonen zijn geproduceerd. De VS heeft dan ook retaliatiemaatregelen getroffen. Het is een al jaren slepende kwestie die gedurende de eerst helft van dit jaar tot oplossing lijkt te zijn gebracht. De VS en de EU hebben een beginselakkoord bereikt. Dit akkoord houdt in dat de VS nog drie jaar strafheffingen van 100% zal hanteren voor een aantal producten. Het is de bedoeling dat over vier jaar de door de VS gehanteerde strafheffingen zullen verdwijnen. In ruil voor deze afspraken krijgt de VS toestemming om in het kader van een additioneel erga omnes contingent extra `Hilton beef' op de EU markt af te zetten.

Met de totstandbrenging van onderhavige Raadsverordening zal aan de overeengekomen deadline voor de inwerkingtreding van het tariefcontingent beantwoord worden. De betreffende Commissieverordening voor de implementatie van het tariefcontingent is op 18 juni jl. door het Beheerscomité Integrale Ordening van de Landbouwmarkten met unanimiteit goedgekeurd, op voorwaarde uiteraard dat de Raad de betreffende Raadsverordening zal goedkeuren.

Impact assessment Commissie
De Commissie heeft in dit geval geen impact-assessment opgesteld.


4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel
a) Bevoegdheid:
Onderhavig voorstel voor een verordening is gebaseerd op art 133 van het EG-verdrag (gemeenschappelijke handelspolitiek). Dit is een exclusieve EG-bevoegdheid.

b) Functionele toets:

- subsidiariteit: n.v.t.

- proportionaliteit: positief

- onderbouwing: Aangezien het hier een exclusieve gemeenschapsbevoegdheid betreft, behoeft de subsidiariteit van het voorstel niet beoordeeld te worden. Het proportionaliteitsoordeel is positief. Een regeling waarbij de Gemeenschap een aanvullend autononoom tariefcontingent voor rundvlees van hoge kwaliteit op basis van de meestbegunstigingsclausule opent, is geschikt om de handelsbetrekkingen te verbeteren. Een verordening is in deze noodzakelijk om rechtstreekse toepasselijkheid in elke lidstaat te verzekeren.

c) Nederlands oordeel:
Nederland verwelkomt de verordening en kan instemmen met de inhoud. Door het door de Commissie met de VS bereikte compromis, zal de VS afzien van de instelling van een hernieuwde retaliatielijst in het hormonendispuut. Deze hernieuwde lijst was erg schadelijk voor Nederland en het nu bereikte akkoord is dan ook zeer welkom.


5. Implicaties financieel
Het voorstel heeft geen financiële consequenties.


6. Implicaties juridisch
Het voorstel heeft geen juridische consequenties.


7. Implicaties voor uitvoering en handhaving Zowel ten aanzien van de uitvoerbaarheid als handhaafbaarheid worden voor dit voorstel geen problemen voorzien.


8. Implicaties voor ontwikkelingslanden
De implicaties van dit voorstel voor ontwikkelingslanden zijn zeer beperkt, omdat het weliswaar een overeenkomst tussen de EU en de VS betreft, maar dat het resultaat een erga omnes contingent is, dat met andere woorden open staat voor iedereen.


9. Nederlandse positie (belangen en eerste algemene standpunt) Nederland verwelkomt de verordening en kan instemmen met de inhoud. Door het door de Commissie met de VS bereikte compromis, zal de VS afzien van de instelling van een hernieuwde retaliatielijst in het hormonendispuut. Deze hernieuwde lijst was erg schadelijk voor Nederland en het nu bereikte akkoord is dan ook zeer welkom.


10. Signalering en advisering


11. Europees krachtenveld en acties
a) Europees krachtenveld
De verwachting is dat de meeste landen positief zijn over de inhoud van de verordening, nu hiermee een oplossing in zicht komt voor een langdurig handelsconflict.

b) Standpuntverkennende notitie
N.v.t.

c) Nederlands impact assessment
Gezien de beperkte implicaties van onderhavig voorstel, wordt een impact assessment niet zinvol geacht.

d) Lobby
N.v.t.

Submenu


* Agenda bewindslieden

* Ambtsberichten

* Kamerstukken

* Nieuwsberichten

* Persberichten

* Toespraken en artikelen

* Voorstellen Europese Commissie

* WOB verzoeken

Hoofdmenu


* Home

* Actueel

* Organisatie

* Onderwerpen

* Producten en Diensten

* Reizen en Landen

Service


* Deutsch

* English

* Español

* Français

*

* RSS

* Abonneren

* Help

* Contact

Zoek


* Sitemap

* Uitgebreid zoeken


* Stuur door

*

Bekijk de volledige versie van MinBuza