Direct naar (in deze pagina): inhoud, zoekveld of menu.
MinBuza.nl
U bevindt zich op: Home > Actueel > Voorstellen Europese Commissie >
07 > Verordening inzake tariefcontingent voor de invoer van rundvlees
Verordening inzake tariefcontingent voor de invoer van rundvlees
EU-voorstel | 29 juli 2009
1. Algemene gegevens
Datum Commissiedocument: 11 juni 2009
Nr. Commissiedocument: COM(2009) 275 definitief
Prelex:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2009:0275:FI
N:NL:PDF
Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board:
Niet opgesteld.
Behandelingstraject Raad: Algemene Zaken en Externe Betrekkingen
(RAZEB)
Eerstverantwoordelijk ministerie: Ministerie van Economische Zaken, in
nauwe samenwerking met de ministeries van Landbouw, Natuur en
Visserij, Buitenlandse Zaken en Financiën.
Rechtsbasis, stemwijze Raad, rol Europees Parlement en comitologie
a) Rechtsbasis
Artikel 133 EG-Verdrag
b) Stemwijze Raad en rol Europees Parlement
Raad: Gekwalificeerde meerderheid
Europees Parlement wordt op de hoogte gebracht.
c) Comitologie
Niet van toepassing
2. Samenvatting BNC-fiche
a) Korte inhoud voorstel
Het voorstel voor de verordening ziet op de opening, als autonome
maatregel, van een (jaarlijks) communautair invoertariefcontingent van
20.000 ton vers, gekoeld of bevroren rundvlees van hoge kwaliteit
(Hilton beef). Deze verordening vormt onderdeel van een eerder dit
jaar bereikt akkoord tussen de EU en de VS naar aanleiding van een
langdurig handelsconflict betreffende de invoer van met behulp van
hormonen geproduceerd rundvlees.
b) Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en
proportionaliteitsoordeel
Gemeenschappelijke handelspolitiek is een exclusieve EG-bevoegdheid,
hetgeen betekent dat de lidstaten op dit terrein niet mogen optreden.
Subsidiariteit is derhalve niet van toepassing. De proportionaliteit
wordt positief beoordeeld.
c) Risico's / implicaties/ kansen
Een regeling waarbij de Gemeenschap een aanvullend autonoom
tariefcontingent voor
rundvlees van hoge kwaliteit op basis van de
meestbegunstigingsclausule opent en de
Verenigde Staten het aantal sancties verminderen, wordt beschouwd als
een geschikte
manier om de handelsbetrekkingen te verbeteren.
3. Samenvatting voorstel
Inhoud voorstel
De Verordening betreft het resultaat van de onderhandelingen tussen de
Europese Commissie en de Verenigde Staten over een tariefcontingent
(TRQ) rundvlees van hoge kwaliteit (Hilton beef). De Commissie heeft
hiermee de Amerikaanse retaliatie in verband met het door de WTO
veroordeelde Europese invoerverbod van met behulp van hormonen
geproduceerd rundvlees voorkomen/beperkt.
De VS is van oordeel dat de Europese Gemeenschap (EG) een WTO
uitspraak op het terrein van hormonen in vlees niet heeft nageleefd en
ten onrechte een invoerverbod hanteert voor een aantal Amerikaanse
vleesproducten, die met behulp van hormonen zijn geproduceerd. De VS
heeft dan ook retaliatiemaatregelen getroffen. Het is een al jaren
slepende kwestie die gedurende de eerst helft van dit jaar tot
oplossing lijkt te zijn gebracht. De VS en de EU hebben een
beginselakkoord bereikt. Dit akkoord houdt in dat de VS nog drie jaar
strafheffingen van 100% zal hanteren voor een aantal producten. Het is
de bedoeling dat over vier jaar de door de VS gehanteerde
strafheffingen zullen verdwijnen. In ruil voor deze afspraken krijgt
de VS toestemming om in het kader van een additioneel erga omnes
contingent extra `Hilton beef' op de EU markt af te zetten.
Met de totstandbrenging van onderhavige Raadsverordening zal aan de
overeengekomen deadline voor de inwerkingtreding van het
tariefcontingent beantwoord worden. De betreffende
Commissieverordening voor de implementatie van het tariefcontingent is
op 18 juni jl. door het Beheerscomité Integrale Ordening van de
Landbouwmarkten met unanimiteit goedgekeurd, op voorwaarde uiteraard
dat de Raad de betreffende Raadsverordening zal goedkeuren.
Impact assessment Commissie
De Commissie heeft in dit geval geen impact-assessment opgesteld.
4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en
proportionaliteitsoordeel
a) Bevoegdheid:
Onderhavig voorstel voor een verordening is gebaseerd op art 133 van
het EG-verdrag (gemeenschappelijke handelspolitiek). Dit is een
exclusieve EG-bevoegdheid.
b) Functionele toets:
- subsidiariteit: n.v.t.
- proportionaliteit: positief
- onderbouwing: Aangezien het hier een exclusieve
gemeenschapsbevoegdheid betreft, behoeft de subsidiariteit van het
voorstel niet beoordeeld te worden. Het proportionaliteitsoordeel is
positief. Een regeling waarbij de Gemeenschap een aanvullend
autononoom tariefcontingent voor rundvlees van hoge kwaliteit op basis
van de meestbegunstigingsclausule opent, is geschikt om de
handelsbetrekkingen te verbeteren. Een verordening is in deze
noodzakelijk om rechtstreekse toepasselijkheid in elke lidstaat te
verzekeren.
c) Nederlands oordeel:
Nederland verwelkomt de verordening en kan instemmen met de inhoud.
Door het door de Commissie met de VS bereikte compromis, zal de VS
afzien van de instelling van een hernieuwde retaliatielijst in het
hormonendispuut. Deze hernieuwde lijst was erg schadelijk voor
Nederland en het nu bereikte akkoord is dan ook zeer welkom.
5. Implicaties financieel
Het voorstel heeft geen financiële consequenties.
6. Implicaties juridisch
Het voorstel heeft geen juridische consequenties.
7. Implicaties voor uitvoering en handhaving
Zowel ten aanzien van de uitvoerbaarheid als handhaafbaarheid worden
voor dit voorstel geen problemen voorzien.
8. Implicaties voor ontwikkelingslanden
De implicaties van dit voorstel voor ontwikkelingslanden zijn zeer
beperkt, omdat het weliswaar een overeenkomst tussen de EU en de VS
betreft, maar dat het resultaat een erga omnes contingent is, dat met
andere woorden open staat voor iedereen.
9. Nederlandse positie (belangen en eerste algemene standpunt)
Nederland verwelkomt de verordening en kan instemmen met de inhoud.
Door het door de Commissie met de VS bereikte compromis, zal de VS
afzien van de instelling van een hernieuwde retaliatielijst in het
hormonendispuut. Deze hernieuwde lijst was erg schadelijk voor
Nederland en het nu bereikte akkoord is dan ook zeer welkom.
10. Signalering en advisering
11. Europees krachtenveld en acties
a) Europees krachtenveld
De verwachting is dat de meeste landen positief zijn over de inhoud
van de verordening, nu hiermee een oplossing in zicht komt voor een
langdurig handelsconflict.
b) Standpuntverkennende notitie
N.v.t.
c) Nederlands impact assessment
Gezien de beperkte implicaties van onderhavig voorstel, wordt een
impact assessment niet zinvol geacht.
d) Lobby
N.v.t.
Submenu
* Agenda bewindslieden
* Ambtsberichten
* Kamerstukken
* Nieuwsberichten
* Persberichten
* Toespraken en artikelen
* Voorstellen Europese Commissie
* WOB verzoeken
Hoofdmenu
* Home
* Actueel
* Organisatie
* Onderwerpen
* Producten en Diensten
* Reizen en Landen
Service
* Deutsch
* English
* Español
* Français
*
* RSS
* Abonneren
* Help
* Contact
Zoek
* Sitemap
* Uitgebreid zoeken
* Stuur door
*
Bekijk de volledige versie van MinBuza
Ministerie van Buitenlandse Zaken