ChristenUnie
ChristenUnie.nl
Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het AO WWB-onderwerpen
Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het AO WWB-onderwerpen
woensdag 24 juni 2009 14:00
Mevrouw Ortega-Martijn (ChristenUnie): Voorzitter. De Wet werk en
bijstand heeft voor veel bijstandsgerechtigden de mogelijkheid geboden
om te participeren en daardoor meer perspectief te hebben op duurzame
arbeid. Door de economische crisis is echter sprake van hoog oplopende
werkloosheid waardoor mensen de kans lopen om uiteindelijk weer in de
bijstand terecht te komen. Heeft de staatssecretaris er op dit moment
al zicht op of er inderdaad sprake is van een verhoogde instroom in de
WWB? Is het voor gemeenten nog mogelijk om op een evenwichtige manier
aandacht te besteden aan de verschillende prioritaire groepen? Mij
bereiken signalen dat alleenstaande ouders met kinderen onder de vijf
jaar worden gedwongen om te participeren op straffe van opschorting
van de uitkering. Dat is niet de afspraak die wij met elkaar hebben
gemaakt. Waar kunnen deze ouders trouwens terecht met hun klachten? De
cliëntenraad zal het podium moeten zijn waar de klachten terecht
komen, maar vaak zijn cliënten hier niet mee bekend. Op welke manier
kan dit worden versterkt? Deze ouders geven aan in principe geen
problemen te hebben met participeren, maar zij ondervinden problemen
bij het regelen van de kinderopvang. Hetzelfde probleem doet zich voor
bij de toepassing van de scholingsplicht. Ik hoor van mensen dat zij
vijf dagen naar school moeten en geen kinderopvang hebben. Ik hoor
graag van de staatssecretaris hoe het mogelijk is dat de ene gemeente
wel mogelijkheden creëert voor kinderopvang en de andere gemeente
alleen inzet op dwang en drang. Ik hoor graag de toezegging dat dit
punt wordt meegenomen in de kwartaalbrief aan de gemeenten. In
debatten over de werking van de WWB heb ik vaker naar voren gebracht
dat de mogelijkheden om bij te verdienen moeten worden verruimd. Keer
op keer krijgt de Kamer te horen dat verruiming als gevolg heeft dat
de prikkel om op zoek te gaan naar een volledige baan wordt
weggenomen. Door de economische crisis en hoog oplopende werkloosheid
is er nu wel een andere situatie ontstaan. De beste manier om te
voorkomen dat mensen in de armoede terechtkomen, is ervoor zorgen dat
zij kunnen participeren, al is dat maar gedeeltelijk.
Uitkeringsgerechtigden die vrijwilligerswerk verrichten of tijdelijk
iets bijverdienen, moeten hiervoor niet bestraft worden. De
bijverdienregeling maakt het mogelijk dat uitkeringsgerechtigden een
deel van hun inkomsten bij werk mogen houden. Bijstandsgerechtigden
kunnen door vrijwilligerswerk de aansluiting op de arbeidsmarkt
behouden en zij mogen zeker beloond worden voor het nuttige werk dat
zij leveren. Ik pleit er daarom voor, een tijdelijke verruiming van de
bijverdienregeling en een onkostenvergoeding vrijwilligerswerk in het
crisispakket op te nemen. Ik hoor hierop graag een reactie van de
staatssecretaris.
Mevrouw Van Gent (GroenLinks): Ik ben dolblij met deze opmerkingen
want ik pleit er al heel lang voor dat wij daar beter mee omgaan. Aan
welke periode denkt u in dit verband? Zullen wij dat eerst met een
jaar verlengen bijvoorbeeld?
Mevrouw Ortega-Martijn (ChristenUnie): Ik heb heel duidelijk gesproken
over het opnemen in het crisispakket. Dat pakket gaat uit van een
aantal jaren, volgens mij van twee jaar. Ik laat het aan de
staatssecretaris over om daarop te reageren.
Mevrouw Van Gent (GroenLinks): Ik heb een aanvullende vraag. Wij zijn
heel vaak afgescheept met de argumentatie dat er allerlei bonussen en
dergelijke zijn in relatie tot die bijverdiensten. Mensen zouden
volgens die structuur kunnen worden beloond. Ik ben het er echter mee
eens dat na dat halfjaar gewoon een probleem ontstaat op het punt van
die bijverdiensten. Het is dus helder dat wij ons niet meer laten
afschepen met het argument van die andere mogelijkheden, ook omdat die
door gemeenten heel verschillend worden uitgevoerd. Wij schieten er
anders niets mee op. Laten wij het gewoon regelen in het crisispakket.
Mevrouw Ortega-Martijn (ChristenUnie): Wij gaan het tijdelijk regelen
in het crisispakket. Het verheugt mij om te zien dat het
Banenoffensief resultaten heeft opgeleverd waar wij trots op mogen
zijn. Vaak zijn vluchtelingen hoog opgeleid in het land van herkomst.
In Nederland moeten zij weer van voren af aan beginnen omdat de
diploma's lager gewaardeerd worden. In hoeverre maakt deze categorie
werklozen gebruik van de EVC-trajecten? In 2007 hebben gemeenten het
advies gekregen om hoger opgeleide vluchtelingen niet langer te
verplichten tot laaggeschoold werk en scholing met behoud van
uitkering mogelijk te maken. Ik vind het dan ook onbevredigend dat
gemeenten zich terughoudend opstellen in dit traject. Het
Banenoffensief heeft duidelijk laten zien dat een andere aanpak werkt.
Is de staatssecretaris bereid om een landelijke financiering te
overwegen om de opgebouwde infrastructuur te behouden? Het
Banenoffensief blijkt een zeer goedkope vorm van re-integratie te
zijn. Juist in deze tijd doet het goed om dat te horen. Wij kunnen
re-integratiemiddelen op deze manier efficiënter en effectiever
inzetten. Het is weer eens bevestigd dat standaarddienstverlening van
re-integratiebedrijven niet voldoet omdat deze grote groep
vluchtelingen een intensievere begeleiding nodig heeft. Sterker nog,
de re-integratiedienstverlening sluit vaak onvoldoende aan op de
problemen. Hoe gaat de staatssecretaris deze werkvorm verder promoten?
Dit in relatie tot het feit dat het doel dat men met het
Banenoffensief voor ogen had, namelijk het overbodig maken ervan, niet
gerealiseerd is. Het moet mij overigens van het hart dat ik het
schandalig vind dat re-integratiebedrijven nauwelijks bereid zijn tot
samenwerking en dat zij het Banenoffensief zelfs zien als een
bedreiging. De verscheidenheid aan doelgroepen in combinatie met de
arbeidsmarkt vraagt meer en meer om maatwerk. Het inkopen van
standaardtrajecten voorziet in een steeds kleiner wordende behoefte.
Binnen de WWB moet de nadruk veel meer komen te liggen op het
resultaat. Het middel dat hierbij wordt gehanteerd moet efficiënt en
effectief zijn. Deelt de staatssecretaris mijn mening op dit punt? Ik
ga tot slot kort in op het rapport van de RWI over de NUG'ers. Hun
aantal is gegroeid met 7%. In het coalitieakkoord is afgesproken dat
gemeenten meer aandacht gaan besteden aan de NUG'ers. Deze inzet is
bepaald ten tijde van de krapte op de arbeidsmarkt. De aandacht lijkt
nu te zijn verschoven, bijvoorbeeld naar schoolverlaters, jongeren en
werknemers die hun baan verliezen. Ik roep de staatssecretaris op om
aandacht te blijven besteden aan deze groep. Wij kunnen niet wachten
tot er weer sprake is van krapte op de arbeidsmarkt. NUG'ers moeten nu
voorbereid worden om straks de arbeidsmarkt op te gaan. Ik hoor graag
de toezegging dat de staatssecretaris met gemeenten hierover concrete
bestuurlijke afspraken gaat maken en gaat toezien op de naleving
daarvan.
Labels
Bijdragen
Cynthia Ortega