Kamerbrief inzake stand van zaken implementatie Europese richtlijnen en
kaderbesluiten in tweede kwartaal 2009
Kamerbrief | 21 juli 2009
Hierbij leg ik uw Kamer het overzicht voor van de stand van zaken met
betrekking tot de implementatie van EG-richtlijnen en
EU-kaderbesluiten in de Nederlandse wet-en regelgeving aan het einde
van het tweede kwartaal van 2009.
In deze brief wordt eerst ingegaan op de implementatie-achterstand
zoals die op 30 juni jl. gold. Daarna worden de oorzaken van
implementatie-achterstand behandeld en worden tevens dreigende
implementatie-achterstanden genoemd.
Vervolgens volgt een opsomming van de ingebrekestellingsprocedures die
de Europese Commissie tegen Nederland is gestart als gevolg van
niet-tijdige implementatie.
Huidige achterstand
De totale implementatie-achterstand is in het tweede kwartaal van 2009
gelijk gebleven ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009. De
totale achterstand ultimo tweede kwartaal 2009 bedraagt hiermee 11
richtlijnen/kaderbesluiten. De ministeries van VROM 1 en Financiën 2
hebben in het overzicht de grootste achterstand met respectievelijk
vier en drie richtlijnen.
Aan het einde van het eerste kwartaal 2009 waren 11 richtlijnen
waarvan de implementatietermijn is verlopen, nog niet geïmplementeerd.
Van deze richtlijnen zijn er zes gedurende het tweede kwartaal 2009
geïmplementeerd, hetgeen betekent dat vijf van de `oude' richtlijnen
ook in de loop van dit tweede kwartaal nog niet zijn weggewerkt.
Tegenover de afname van zes `oude` richtlijnen staat dat in de periode
1 april - 30 juni jl. zes nieuwe richtlijnen (die in het tweede
kwartaal geïmplementeerd dienden te worden) zijn toegevoegd aan de
achterstand. Het gaat om twee richtlijnen van Financiën 3 en VROM 4 ,
één richtlijn van LNV 5 en één richtlijn van VenW 6 .
De overschrijding van de implementatiedatum varieert hierbij sterk: zo
bedroeg op 30 juni 2009 de kleinste overschrijding 1 dag (voor één
richtlijn bij het ministerie van Financiën 7 en het ministerie van LNV
8 ), terwijl de uiterste implementatiedatum van een andere richtlijn
(bij het ministerie van Justitie) met bijna 22 maanden was
overschreden 9 . Een exacte aanduiding van de overschrijding per
richtlijn en kaderbesluit wordt vermeld op pagina 108 van bijgevoegd
kwartaaloverzicht.
De achterstand in het tweede kwartaal past geheel in de lijn van de
afgelopen kwartalen, waarbij de achterstand steeds (circa) 11
richtlijnen bedroeg. Positief hieraan is dat de achterstand hiermee op
een structureel lager niveau ligt dan in voorgaande jaren. Wel is het
uiteraard zo dat het kabinet het implementatieproces, als altijd,
nauwlettend in de gaten blijft houden. Het is en blijft immers van
groot belang de bestaande achterstanden zo snel mogelijk weg te werken
en te voorkomen dat nieuwe achterstanden ontstaan.
Achterstanden en hun oorzaken
Wat betreft de oorzaken voor de implementatie-achterstand ultimo
tweede kwartaal van 2009 speelt een aantal factoren een rol. Deze
factoren worden hieronder - per ministerie - toegelicht.
Economische Zaken: Op 30 juni bedroeg de implementatie-achterstand van
het ministerie van Economische Zaken één richtlijn (2006/32/EG van 5
april 2006 betreffende energie-efficiëntie). De oorzaken van die
achterstand zijn reeds in de vorige appreciatiebrieven genoemd.
Inmiddels is er sprake van nieuwe feiten.
Doordat vrij veel lidstaten de richtlijn nog niet hebben
geïmplementeerd, gaat de Commissie aan deze lidstaten een vragenlijst
rondsturen om er achter te komen waar de pijnpunten liggen. De
Commisie zal gedurende die periode de zaken nog niet bij het HvJ
aanhangig maken.
Financiën: De implementatie-achterstand bij het ministerie van
Financiën bedroeg op 30 juni drie richtlijnen (2007/44/EG van 5
september 2007, 2008/8/EG van 12 februari 2008 en 2009/14/EG van 11
maart 2009).
Voor richtlijn 2007/44 is een nadere toelichting voor de vertraging
reeds uw Kamer per brief, d.d. 20 januari 2009, toegestuurd.
(Kamerstukken II, 2008/09, 31 052, nr. 17, p. 5.)
Richtlijn 2008/8 kent vijf verschillende implementatiedata waarvan de
eerste implementatiedatum 1 januari 2009 was. Een aantal bepalingen
van richtlijn 2008/8 moesten reeds per 1 januari 2009 in de wetgeving
geïmplementeerd zijn.
Voor vier bepalingen van deze Richtlijn wordt de beperkte
geldigheidsduur verlengd met 1 respectievelijk 6 jaar. Bedoelde
bepalingen zijn destijds in de Nederlandse BTW-wetgeving
geïmplementeerd zonder een vaste einddatum. Deze bepalingen uit de
richtlijn hebben daarom niet tot nieuwe implementatiewetgeving in de
Nederlandse wetgeving geleid. De inwerkingtredingbepalingen van de
overige onderdelen van de Richtlijn zijn nog niet verstreken.
Richtlijn 2009/14 is op 9 juli 2009 genotificeerd en per 3 juli 2009
in werking getreden. De reden voor deze minimale vertraging is de
uiterst korte implementatietermijn van 3 maanden.
Justitie: Op 30 juni bedroeg de implementatie-achterstand van het
ministerie van Justitie één richtlijn. Dit betreft richtlijn
2006/24/EG van 15 maart 2006.
Het wetsvoorstel ter implementatie van deze richtlijn is op 7 juli jl.
aangenomen door de Eerste Kamer en zal naar verwachting op 1 september
in werking treden.
LNV:: Op 30 juni bedroeg de implementatie-achterstand van het
ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit één richtlijn. Dit
betreft richtlijn 2008/62 van 20 juni 2008.
Het vaststellen van nationale voorwaarden om op een efficiënte en
toegankelijke wijze rassen als instandhoudingsras toe te laten kost
meer tijd dan aanvankelijk voorzien. Bij de totstandkoming van de
richtlijn was reeds duidelijk dat het niet eenvoudig was om eenduidige
criteria te schetsen voor toelating van rassen als instandhoudingsras.
In dat verband blijkt de implementatie-termijn van 1 jaar niet
voldoende om op nationaal niveau invulling te geven aan deze
richtlijn. In Nederland zijn er overigens weinig rassen die zich lenen
voor een toelating langs de lijnen van deze richtlijn.
VenW: Op 30 juni bedroeg de implementatieachterstand van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat één richtlijn. Dit betreft
richtlijn 2007/58/EG (vervoerconcessie openbaar vervoer over het
spoor, hierna: Liberaliseringsrichtlijn), onderdeel van het Derde
Europese spoorpakket. Dit wordt veroorzaakt door de grote omvang en
complexiteit van de wet- en regelgeving die voor de implementatie van
de richtlijn nodig is. Implementatie zal in de loop van 2010 afgerond
zijn. Het wetsvoorstel waarmee het gehele Derde Europese Spoorpakket
geïmplementeerd wordt, zal nog voor het zomerreces voorliggen in de
Ministerraad. Bevorderd zal worden dat, zolang nog geen implementatie
van de Liberaliseringsrichtlijn heeft plaatsgevonden, de
concessiehouder zich, onder gelijke voorwaarden en beperkingen als de
richtlijn, niet hoeft te houden aan de concessieverplichting, zodat in
materieel opzicht de te late implementatie geen effect heeft.
VROM: De implementatieachterstand bij het ministerie van VROM bedroeg
op 30 juni 2009 vier richtlijnen (2006/7/EG van 15 februari 2006,
betreffende het beheer van de zwemwaterkwaliteit), 2006/118/EG
betreffende de bescherming van grondwater, 2008/43/EG van 4 april tot
instelling van een systeem voor de identificatie en de traceerbaarheid
van explosieven en 2007/2/EG van 14 maart 2007 tot oprichting van een
infrastructuuur voor ruimtelijke informatie in de Gemeenschap
(Inspire).
Voor Richtlijn 2006/7/EG is in vorige kwartaalrapportages reeds
aangegeven dat de achterstand is veroorzaakt doordat veel overleg
nodig is geweest met uitvoeringsinstanties en bevoegde autoriteiten
over de uitvoering en toedeling van bevoegdheden in het kader van de
implementatie van deze richtlijn. Helaas kan de opgelopen vertraging
niet meer worden ingehaald. Het wetsvoorstel is op 30 juni 2009
aangenomen door de Eerste Kamer en zal in augustus in werking treden.
De overige implementatieregelgeving voor de richtlijn is aangeboden
aan de Raad van State en treedt naar verwachting aan het begin van het
derde kwartaal in werking.
De verplichtingen uit Richtlijn 2006/118/EG worden deels
geïmplementeerd door middel van het Besluit kwaliteitseisen en
monitoring water dat tevens verplichtingen uit de Kaderrichtlijn water
implementeert; deels zijn de verplichtingen al geïmplementeerd via
bestaande regelgeving. Het besluit is inmiddels voor advies aangeboden
aan de Raad van State. Inwerkingtreding wordt voorzien aan het begin
van het vierde kwartaal van 2009.
In de afgelopen kwartaalrapportage is reeds aangegeven dat voor de
implementatie van Richtlijn 2008/43/EG wijziging van een formele wet
nodig is waardoor de korte implementatietermijn van een jaar zou
worden overschreden. Alles is erop gericht de wijziging zo snel
mogelijk tot stand te brengen om overschrijding van de
implementatietermijn te beperken. Het wetsvoorstel is op 16 juni 2009
aangenomen door de Eerste Kamer en zal binnenkort in het Staatsblad
worden gepubliceerd. De implementatie zal naar verwachting in
september zijn afgerond wanneer ook de overige
implementatieregelgeving in werking kan treden.
Reden voor de overschrijding van de implementatietermijn van Richtlijn
2007/2/EG is de voorbereidingstijd die gemoeid was met overleg met de
partijen die de richtlijn moeten uitvoeren waaronder de vele
gegevenshouders. Reeds in het BNC-fiche van 29 juli 2004 heeft de
Nederlandse regering de haalbaarheid van de voorgestelde
implementatietermijn van twee jaar ter discussie gesteld. Het
wetsvoorstel dat dient ter implementatie van Richtlijn 2007/2/EG is op
30 juni 2009 aangenomen door de Eerste Kamer en zal in augustus in
werking treden.
Dreigende overschrijding
Bij een tweetal richtlijnen dreigt in meer of mindere mate een
overschrijding.
1. RL 2007/64: Het wetsvoorstel ter implementatie van Richtlijn
2007/64/EG betreffende betalingsdiensten in de interne markt
(PSD-richtlijn) ligt momenteel in de Eerste Kamer. De uiterste datum
voor de inbreng is 22 september a.s. Daarnaast zijn de AmvB en de
regeling in een dusdanig stadium dat naar verwachting de uiterste
implementatiedatum van 1 november 2009 voor het gehele pakket zal
worden gehaald.
2. RL 2007/36: In het wetgevingstraject ter implementatie van
Richtlijn 2007/36/EG betreffende de uitoefening van bepaalde
rechten van aandeelhouders in beursgenoteerde vennootschappen is
de nota naar aanleiding van het verslag op 26 maart jl. naar de
Tweede Kamer gezonden. Het voorstel wacht sinds die datum op
plenaire behandeling, maar de implementatie zal niet meer vóór de
deadline van 3 augustus 2009 voltooid kunnen worden.
Bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal de
implementatietermijn voor richtlijn 2007/59/EG (certificering van
machinisten die locomotieven en treinen op het spoorwegsysteem van de
Gemeenschap besturen, hierna: Machinistenrichtlijn), onderdeel van het
Derde Europese spoorpakket, naar verwachting overschreden worden. Dit
wordt, net als bij de hierboven genoemde Liberaliseringsrichtlijn,
veroorzaakt door de grote omvang en complexiteit van de wet- en
regelgeving die voor de implementatie van de richtlijn nodig is.
Implementatie zal in de loop van 2010 afgerond zijn. Het wetsvoorstel
waarmee onder andere de Machinistenrichtlijn geïmplementeerd wordt,
zal nog voor het zomerreces in de Ministerraad besproken worden.
Ingebrekestellingsprocedures
Tenslotte meld ik uw Kamer hierbij dat op 30 juni 2009 formeel sprake
was van 6 ingebrekestellingsprocedures van de Commissie jegens
Nederland vanwege het niet voldoen aan tijdige implementatie van
richtlijnen. Het gaat hierbij om twee van het ministerie van VenW 10 ,
één richtlijn van het ministerie van Justitie 11 , bij het ministerie
van VROM 12 , het ministerie van EZ 13 en van het ministerie van
Financiën 14 .
Uit informatie van de Commissie blijkt dat Nederland het laagste
aantal ingebrekestellingen van alle lidstaten had ter zake van de te
late implementatie van de in 2008 te implementeren richtlijnen.
Implementatie van richtlijnen en kaderbesluiten is en blijft een
belangrijk aandachtspunt voor het kabinet, ook nu sprake is van een
achterstand die vier kwartalen achtereen het laagste niveau tot nu toe
laat zien. Aangezien het tijdig implementeren van richtlijnen en
kaderbesluiten tot de gezamenlijke verantwoordelijkheid van kabinet en
Staten-Generaal behoort, blijft het kabinet vertrouwen op de
medewerking van uw Kamer hierbij.
De staatssecretaris voor Europese Zaken,
Frans Timmermans
1 Richtlijn 2006/7/EG van 15 februari 2006 betreffende het beheer van
de zwemwaterkwaliteit en tot intrekking van Richtlijn 76/160/EEG; RL
2006/118/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de
bescherming van het grondwater tegen verontreiniging en achteruitgang
van de toestand (intrekking 80/68/EEG); RL 2008/43/EG van de Commissie
van 4 april 2008 tot instelling van een systeem voor de identificatie
en de traceerbaarheid van explosieven voor civiel gebruik
overeenkomstig Richtlijn 93/15/EEG van de Raad en RL 2007/2/EG van het
Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2007 tot oprichting van een
infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Gemeenschap
(Inspire).
2 Richtlijn 2007/44/EG van het EP en de Raad van 5 september 2007 tot
wijziging van Richtlijn 92/49/EEG van de Raad en de Richtlijnen
2002/83/EG, 2004/39/EG, 2005/68/EG en 2006/48/EG wat betreft
procedureregels en evaluatiecriteria voor de prudentiële beoordeling
van verwervingen en vergrotingen van deelnemingen in de financiële
sector; RL 2008/8/EG van de Raad van 12 februari 2008 tot wijziging
van Richtlijn 2006/112/EG wat betreft de plaats van een dienst en RL
2009/14/EG van het EP en de Raad van 11 maart 2009 tot wijziging van
Richtlijn 94/19/EG inzake de depositogarantiestelsels wat dekking en
uitbetalingstermijn betreft.
2
3 Richtlijn 2008/8/EG van de Raad van 12 februari 2008 tot wijziging
van Richtlijn 2006/112/EG wat betreft de plaats van een dienst en
Richtlijn 2009/14/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11
maart 2009 tot wijziging van Richtlijn 94/19/EG inzake de
depositogarantiestelsels wat dekking en uitbetalingstermijn betreft.
4 Richtlijn 2008/43/EG van de Commissie van 4 april 2008 tot
instelling van een systeem voor de identificatie en de traceerbaarheid
van explosieven voor civiel gebruik overeenkomstig Richtlijn 93/15/EEG
van de Raad en Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de
Raad van 14 maart 2007 tot oprichting van een infrastructuur voor
ruimtelijke informatie in de Gemeenschap (Inspire).
5 Richtlijn 2008/62/EG van de Commissie van 20 juni 2008 tot
vaststelling van bepaalde afwijkingen voor de toelating van landrassen
en rassen in de landbouw die zich op natuurlijke wijze hebben
aangepast aan de lokale en regionale omstandigheden en die door
genetische erosie worden bedreigd, en voor het in de handel brengen
van zaaizaad en pootaardappelen van die landrassen en rassen.
6 Richtlijn 2007/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23
oktober 2007 tot wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad
betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap, en
van Richtlijn 2001/14/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake
de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van
rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur.
7 Richtlijn 2009/14/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11
maart 2009 tot wijziging van Richtlijn 94/19/EG inzake de
depositogarantiestelsels wat dekking en uitbetalingstermijn betreft.
8 Richtlijn 2008/62/EG van de Commissie van 20 juni 2008 tot
vaststelling van bepaalde afwijkingen voor de toelating van landrassen
en rassen in de landbouw die zich op natuurlijke wijze hebben
aangepast aan de lokale en regionale omstandigheden en die door
genetische erosie worden bedreigd, en voor het in de handel brengen
van zaaizaad en pootaardappelen van die landrassen en rassen.
9 Richtlijn 2006/24/EG van 15 maart 2006 betreffende de bewaring van
gegevens die zijn gegenereerd of verwerkt i.v.m. het aanbieden van
openbaar beschikbare elektronische communicatiediensten of van
openbare communicatienetwerken en tot wijziging van richtlijn
2002/58/EG.
10 Richtlijn 2006/87/EG inzake technische voorschriften voor
binnenschepen en Richtlijn 2008/87 inzake wijziging richtlijn
2006/87/EG.
11 Richtlijn 2006/24 over dataretentierichtlijn.
12 Richtlijn 2006/7 over beheer van de zwemwaterkwaliteit.
13 Richtlijn 2006/32 over energie-efficiëntie bij eindgebruik en
energiediensten.
14 Richtlijn 2007/44 inzake deelnemeingen financiële sectoren.
Bijlagen
* Implementatie Europese richtlijnen en kaderbesluiten in tweede
kwartaal 2009
PDF bestand - 604 Kb
Submenu
* Agenda bewindslieden
* Ambtsberichten
* Kamerstukken
* Nieuwsberichten
* Persberichten
* Toespraken en artikelen
* Voorstellen Europese Commissie
* WOB verzoeken
Hoofdmenu
* Home
* Actueel
* Organisatie
* Onderwerpen
* Producten en Diensten
* Reizen en Landen
Service
* Deutsch
* English
* Español
* Français
*
* RSS
* Abonneren
* Help
* Contact
Zoek
* Sitemap
* Uitgebreid zoeken
* Stuur door
*
Bekijk de volledige versie van MinBuza
Ministerie van Buitenlandse Zaken