7 augustus 2009
CNV en FNV sturen open brief naar AH-topman Boer
CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten hebben vandaag een open brief
gestuurd naar Dick Boer, topman bij Albert Heijn. In de brief geven de
vakbonden aan zich grote zorgen te maken over het uitblijven van
sociale plannen voor zowel de winkels als de distributiecentra.
Duizenden medewerkers zullen gevolgen ondervinden van wijzigingen in
beide organisaties. Albert Heijn weigert de aanpassingen echter als
reorganisaties te beschouwen en wil daarom geen sociaal plan
afsluiten.
In de brief appelleren CNV en FNV aan de slogan van Albert Heijn 'Het
alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar'.
Want om het alledaagse betaalbaar te houden, kiest de supermarkt in de
winkels voor kostenbesparing op het personeel en uitholling van het
personeelsbestand, zonder daar verantwoordelijkheid voor te nemen.
Onder andere teamleiders en medewerkers boven de 19 die daardoor geen
carrièreperspectief hebben, ondervinden daar de gevolgen van.
Ook in de distributiecentra worden duizenden mensen geconfronteerd met
een reorganisatie. Ondanks dat Albert Heijn zegt niet te kunnen
inschatten wat de gevolgen daarvan zijn (het is een 'organisch
groeiproces', dus een sociaal plan is niet nodig) kunnen CNV en FNV
dat wel. Functies verdwijnen, werkzaamheden worden uitbesteed en het
werk zal op een andere manier ingevuld gaan worden.
De vakbonden roepen Dick Boer op verantwoordelijkheid als marktleider
te nemen ten opzichte van die tienduizenden medewerkers die het
bijzondere bereikbaar moeten houden. Ze roepen op een sociaal plan
overeen te komen voor zowel de winkel- als de supermarktorganisatie.
Dienstenbond CNV