Test geeft informatie over publish-on-demand boek
Brilprincipe zegt veel over schrijver én boek
UTRECHT, 20090806 -- Een test, gebaseerd op het 'brilprincipe', informeert over schrijver en boek en helpt kopers om hun keuze te maken. Deze test verhelpt het probleem dat bij publish-on-demand boeken maar zeer beperkt informatie beschikbaar is. Publish-on-demand boeken zijn alleen via internet te koop en potentiele kopers kunnen er niet even doorheen bladeren. Bedenker Rik Vollebregt www.rikvollebregt.nl ontwikkelde de test om geinteresseerden een indruk van zijn nieuwe boek Tour de Flèche te kunnen geven.
Hoewel de test ludiek oogt, zit er een duidelijk idee achter: het brilprincipe. Iedereen draagt een bril; iedereen heeft zijn unieke kijk op de wereld, richt zijn aandacht naar eigen keuzes. Ieder indivdu heeft speciale onderwerpen die zijn belangsteling prikkelen of waar hij een speciaal belang aan hecht.
Een boek lezen is als kijken door de bril van de schrijver, zien wat hij ziet, ervaren wat hij voelt. Wanneer de potentiele lezer de bril van de schrijver kent, dan geeft hem dat een idee wat voor soort boek het is. Of er humor in zit. Wat de thema's zijn. Of het vlot geschreven is of moeilijk te volgen. Door hem de bril van de schrijver te leren kennen, krijgt de lezer intuitief een beeld of het boek hem zal aanstaan.
Het invullen van de in Excel geprogrammeerde test op www.rikvollebregt.nl/tourdeflechetest.html
neemt niet meer tijd in beslag dan het doorbladeren en overpeizen van een boek in de winkel. Na het invullen van negen meerkeuzevragen, die veel informatie geven over thema's in het boek en de levenshouding van de schrijver, krijgt de geinteresseerde meteen het testresultaat te zien.
Ingezonden persbericht