Nederland speelt op zeker! Baanzekerheid belangrijkste voor werkenden.

06/08/2009 09:41

Integron B.V.

Nederland speelt op zeker! Baanzekerheid belangrijkste motief voor werkenden.


- organisaties veel sterker getroffen door crisis dan de medewerkers


- vraag naar arbeid en investeringen in arbeid sterk afgenomen


- samenwerking door crisis weinig aangetast

Rotterdam 6 augustus 2009. Werkenden gaan meer dan ooit voor baanzekerheid. Dit blijkt uit een onderzoek onder 113 managers personeelszaken en human resources in Nederland. Voor de crisis was de drijfveer voor medewerkers volgens de managers in 17% van de gevallen baanzekerheid. Nu maar liefst 65%. Uitdagend werk laat precies het tegenovergestelde beeld zien. Voor de crisis bedroeg het percentage 49% en nu nog maar 14% volgens de managers. Nederland speelt op zeker.

De crisis heeft in eerste instantie vooral impact op het organisatierendement en in mindere mate de medewerkers. Maar liefst 45% van de managers zegt dat de crisis de organisatie zeer sterk tot sterk heeft getroffen. De medewerkers zijn in 30% van de 113 onderzochte bedrijven sterk getroffen. De organisatie is volgens de onderzoekers veel sterker getroffen dan de medewerker.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de crisis vooral impact heeft gehad op de vraag naar arbeid en de investeringen in arbeid. Maar liefst 35% van de bedrijven kent een verminderde vraag naar arbeid en 29% heeft te maken met minder investeringen in personeel. Ook de arbeidsvoorwaarden zijn in 20% van de organisaties sterk verslechterd. Positief is dat maar bij 10% van de organisaties de crisis tot minder samenwerking in de organisaties heeft geleid.

Over Integron

Integron is dé specialist in Nederland op het gebied van onderzoek naar medewerkers- en klanttevredenheid. Integron maakt organisatieprestaties meetbaar en stuurbaar met behulp van onderzoek. Het bureau is in 1993 opgericht in Rotterdam en heeft ruim veertig medewerkers. In 2006 opende Integron een vestiging in Duitsland en in 2007 in Engeland. Integron werkt voor honderden organisaties, waaronder CZ Zorg Verzekeringen, KLM, Randstad, Heineken, TNT Post, GTI, RTL en Achmea. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers en MOA (MarktOnderzoekAssociatie).





http://www.integron.nl/