'Biobrandstof achterhaald als duurzame energiebron voor wegtransport'
UvA-hoogleraar ziet elektriciteit en waterstof de biobrandstof als alternatief verdringen
Biobrandstof zal waarschijnlijk nooit een duurzame energiebron voor de auto-industrie worden. Het duurt minstens een aantal decennia tot een eeuw om op een duurzame manier biobrandstoffen te produceren op zo'n schaal dat ze het gebruik van fossiele brandstoffen kunnen vervangen. Tegen die tijd zijn alternatieve duurzame energiebronnen ook voorhanden, zegt hoogleraar Milieukunde Lucas Reijnders in een interview op de website van de Universiteit van Amsterdam (UvA). 'De huidige ontwikkelingen in de auto-industrie op het gebied van alternatieve energiebronnen zoals elektriciteit en waterstof gaan razendsnel. Ik verwacht daarom dat binnen het tijdsbestek nodig om een duurzame productie van biobrandstof te ontwikkelen, de vraag ernaar vanuit het wegtransport inmiddels is verdwenen.'
Oliepalmplantage in Maleisië
Louise Fresco, universiteitshoogleraar aan de UvA op het gebied van de grondslagen van duurzame ontwikkeling in internationaal perspectief, is iets optimistischer over een rol voor biobrandstoffen als duurzame energiebron voor wegtransport. Ze noemt hierbij de grootschalige productie van bioethanol uit suikerriet in de Braziliaanse Cerrado savanne als duurzaam voorbeeld.
Fresco ziet, overigens net als Reijnders, daarnaast mogelijkheden voor gerichte, kleinere productie en consumptie van biobrandstoffen. 'Je ziet bijvoorbeeld dat kleinschalige productie en gebruik van biobrandstoffen in Tanzania en Mali dergelijke ontwikkelingslanden minder afhankelijk maakt van dure import van fossiele brandstoffen. De middelen die daarmee uitgespaard worden, kunnen vervolgens gebruikt worden voor ontwikkeling en armoedebestrijding.'
Biobrandstof niet altijd duurzaam
Reijnders, verbonden aan het Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica (IBED) van de UvA, onderzocht onlangs de invloed van de productie van biobrandstoffen op de lokale biodiversiteit en CO2-uitstoot in Zuid-Oost Azië. Hij concludeert dat biobrandstoffen meestal niet duurzaam zijn wanneer rekening wordt gehouden met het verlies in biodiversiteit en het vrijkomen van CO2 ten gevolge van de aanleg van de benodigde biobrandstofplantages.
Voor het hele interview met Lucas Reijnders en Louise Fresco zie onderstaande verwijzing.
Verwijzingen
Universiteit van Amsterdam