Eerste opdracht voor Jachtwerf Jongert nieuwe stijl


WIERINGERMEER, 20090806 -- De eerste opdracht voor Jachtwerf Jongert nieuwe stijl is binnen. Nog geen maand na de doorstart onder leiding van het nieuwe management plaatste een buitenlandse relatie een opdracht voor een nieuw te bouwen Jongert 24M. Het zeiljacht wordt begin 2010 geleverd. Aan belangstelling voor deze topproducten geen gebrek. Met deze opdracht, twee nieuwe refits en de komst van de nog af te bouwen schepen voor aandeelhouder VeKa maakt de werf een vliegende (door)start. En er zit nog veel meer in het verschiet.

Problemen uit het verleden

`Jachtwerf Jongert kampte met diverse problemen', stelt een woordvoerder namens het consortium dat de werf heeft overgenomen. `De organisatie had 150 vaste medewerkers op de loonlijst. Tezamen met de hoge investeringen in de modernste jachtwerf van Europa, want dat is Jongert zonder enige twijfel, legde dat een zware financiële druk op het bedrijf. Omdat Jongert vanaf eind jaren negentig op financieel gebied geen goede naam had, waren zakenrelaties huiverig voor samenwerking terwijl ook potentiële klanten afhaakten. Alles bij elkaar hebben die zaken tot het faillissement geleid.'

De overname

Een consortium bestaande uit de VeKa Group, Werkina Werkendam en DHVG uit Schiedam heeft het bedrijf overgenomen. `De drie partijen hebben ieder een eigen specialisme. VeKa Group is gespecialiseerd in de ontwikkeling, bouw en afbouw van binnenvaart- en zeeschepen. Werkina Werkendam is toonaangevend op het gebied van elektrotechniek aan boord van schepen en DHVG belegt in vastgoed en ontwikkelt hoogwaardige vastgoedprojecten. Voor de toekomst van Jongert is ook het feit dat de aandeelhouders financieel buitengewoon sterk zijn van groot belang. Twijfels over de financiële positie van Jongert, zowel nu als in de toekomst, zijn niet meer aan de orde. In combinatie met het vakmanschap van de medewerkers en de flexibilisering van de kosten vormen die feiten de basis voor een successcenario.

De toekomst

Al tijdens de onderhandelingen heeft het nieuwe management de commerciële activiteiten weer opgestart. `Lopende leads zijn opgevolgd en dat heeft niet alleen geleid tot de nieuwe opdracht maar ook tot diverse aanvragen voor refits van jachten met een lengte variërend van 40 tot 55 meter. Daarnaast zijn wij in gesprek met een aantal potentiële opdrachtgevers voor nieuwe projecten.'

Om de huidige en toekomstige opdrachten te kunnen realiseren, zijn het vakmanschap en de inzet van de medewerkers van groot belang. `Het streven is zoveel mogelijk vakmensen die voorheen bij Jongert hebben gewerkt te behouden voor onze werf', aldus de woordvoerder. `Wij verwachten dat het aantal mensen dat op de Jongert werf werkt en voor Jongert werkt binnen niet al te lange tijd veel groter zal zijn dan de 140 man die er voorheen hebben gewerkt.'

Jongert heeft drie hallen ter beschikking van 60 bij 25 meter met een werkbare hoogte van 18 meter. Deze hallen kunnen eenvoudig worden verlengd tot 100 meter zodat binnen de range van de huidige superjachten de werf door niets gelimiteerd wordt. Daarnaast zijn er drie verdiepingen van 60 bij 25 meter met een werkplaats voor metaalbewerking (inclusief aluminium en roestvaststaal), een elektronische werkplaats, een timmermanswerkplaats en spuitcabines voor het interieur.

Focus op zeiljachten

De nadruk van de jachtwerf zal, als vanouds, liggen op de ontwikkeling en bouw van zeiljachten. `Jongert heeft altijd behoord tot de wereldtop op het gebied van zeiljachten. Het is vanzelfsprekend dat dat onze hoofdactiviteit is en blijft.' Toch zal de werf haar oudere klanten, die soms verlangen naar het gemak van een motorjacht, niet vergeten. `De motorjachtenlijn is beschikbaar en wordt uitgebouwd. Maar dan wel naast en zeker niet in plaats van onze zeiljachten.' Naast nieuwbouw blijft Jongert ook refits verzorgen.

De Jongert M24

Technische gegevens:

Jachtarchitect Doug Peterson
Interieurontwerp Jongert Design Team
Exterieurontwerp Jongert Design Team

Lengte over alles 24,30 meter
Lengte dek 24,04 meter
Lente over de waterlijn 21,26 meter
Breedte 6,48 meter
Diepgang (circa) 3,00 meter

Waterverplaatsing 58 ton
Maximale snelheid 11,2 knopen
Kruissnelheid 8,4 knopen
Bereik bij kruissnelheid 1.600 nm

Casco aluminium casco, opbouw en stuurhuis
Mast en giek `Phoenix", Aluminium voor volledige zeilconfiguratie
Mastlengte 33,18 meter
Gieklengte 10,30 meter
Rigging Rod rigging
Hoofdzeil 148 m2
Fok 73 m2
Genua (120%) 153 m2

Hoofdmotor "Steyr", 144 kW, 196 pk
Generator "Kohler, 19,8 kW
Boegschroef Hydraulisch, 18 kW, draaibaar
Brandstoftank 4.600 liter
Drinkwatertank 2.000 liter
Watermaker "HEM", 3.000 liter/24 uur
Vuilwater "Hamann", Super Mini

Wisselstroom (AC) Jongert
Accu's Service accu's, 24V/1.000 Amp.
Start accu's, 2 x 12 V/55 Amp.
Acculaders "Mastervolt"
2 x 24V/1000 Amp, 3 x 400 V - 50 Hz
1 x 12 V / 2 x 15 Amp, 1 x 230 V - 50 Hz
Gelijkstroom (DC) Jongert

Aantal slaapplaatsen Master Cabin voor twee personen, twee tweepersoons VIP gastenhutten, één tweepersoons bemanningshut.





Ingezonden persbericht