|PERSBERICHT | | || |Wegener toont veerkracht in zorgelijke markt | |Koninklijke Wegener heeft in het eerste halfjaar van 2009 door stringente kostenmaatregelen adequaat tegenwicht kunnen bieden aan de gevolgen van de economische crisis. Alle bedrijfsonderdelen reageerden pro-actief op de marktontwikkelingen. De advertentieomzet stond zwaar onder druk en daalde met EUR 46,5 miljoen (23,6%) ten opzichte van de eerste helft 2008. Deze daling wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door minder personeelsadvertenties (EUR 28,6 miljoen). Dankzij snel doorgevoerde kostenbesparende maatregelen daalde het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten met EUR 14,6 miljoen (35,8%) ten opzichte van het eerste halfjaar 2008. Per eind juni verbeterde de financiële positie door een hoger eigen vermogen als gevolg van de gerealiseerde netto winst en een verlaging van de netto schuldpositie.
De totale opbrengsten bedroegen in de eerste helft van 2009 EUR 309,4 miljoen ten opzichte van EUR 355,5 miljoen in dezelfde periode van 2008, een daling van 13,0%. Deze neergang werd vrijwel geheel veroorzaakt door een daling van de advertentieomzet, bij zowel de dagbladen als de huis-aan-huiskranten. De kosten werden teruggedrongen, mede door een vermindering van de personele bezetting, in totaal voor bijzondere posten met 10,0%. Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten bedroeg EUR 26,1 miljoen tegenover EUR 40,7 miljoen in dezelfde periode van 2008.
De netto winst is met 4,9% licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2008. In het eerste halfjaar 2009 waren er nauwelijks bijzondere posten, terwijl deze in dezelfde periode van 2008 nog EUR 15,3 miljoen bedroegen. De bijzondere posten 2009 hebben betrekking op financieringslasten en in 2008 betroffen deze met name reorganisatie-voorzieningen en afvloeiingsregelingen.
In de eerste zes maanden van 2009 is uitvoering gegeven aan het plan Delta, de reorganisatie waarin de front en back offices specifieke focus krijgen en de back office afdelingen van de dagbladen, huis-aan-huiskranten, online media alsmede de concernstaf afdelingen worden samengevoegd. Daardoor ontstaat een kosteneffectieve en flexibele organisatie waarin de front office haar focus volledig kan richten op de regionale markt(bewerking) en de back office zorg draagt voor een professionele ondersteuning daarvan. De implementatie (van de deelplannen per afdeling) zal met name in de tweede helft van 2009 plaatsvinden.
In vervolg op het plan Delta werd recent het transformatie programma aangekondigd. Dit programma behelst de ombouw naar een cross mediale content uitgeverij, waarin journalisten platform-onafhankelijk opereren, een cross mediale portfolio verder wordt uitgewerkt en samenwerking tussen redactie, marketing en verkoop, met behoud van redactionele onafhankelijkheid, meer gestalte krijgt. Nieuwe producten zullen, naast onze bestaande (gedrukte) kernproducten, in belang toenemen. De uitwerking van het transformatie programma vindt in de tweede helft van 2009 plaats, waarna de implementatie volgt in 2010.
Begin juli is bekend gemaakt dat Wegener en Dagblad De Pers een meerjarige structurele samenwerking zijn aangegaan. Deze samenwerking houdt in dat de verkoop van advertenties in De Pers door Wegener verzorgd wordt. Wegener draagt daarnaast zorg voor het drukken en distribueren van De Pers; voorts worden diverse back-office activiteiten voor De Pers verricht. Door de toevoeging van Dagblad De Pers aan het commerciële portfolio van Wegener ontstaat een optimale dekking in de Randstad bestaande uit huis-aan-huiskranten, Dagblad De Pers en online producten.
Op 26 maart werden tijdens een Bijzondere Algemene Vergadering van Aandeelhouders drie nieuwe commissarissen benoemd, waarmee de Raad van Commissarissen weer compleet is.
Deze bestaat nu uit de heren D.J. Montgomery (voorzitter), E. A. van Amerongen en
S.M. van der Heijden.
Activiteiten
Wegener NieuwsMedia
De zeven regionale dagbladen van Wegener NieuwsMedia kenden een moeilijk halfjaar. Door de slechte economische omstandigheden daalde de advertentieomzet met 29,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2008. De daling betrof alle categorieën van de advertentiemarkt met uitzondering van de familieberichten. Met name de personeels-advertenties zijn hard getroffen door de economische crisis. De inkomsten uit de oplagemarkt bleven vrijwel gelijk, ondanks een daling van het aantal abonnementen. De betaalde oplage daalde met 2,4%. Het aantal opzeggingen vanwege financiële redenen is daarbij wel toegenomen. De nieuwssites trokken aanzienlijk meer bezoekers. Het aantal unieke bezoekers per maand was in juni 2009 33% hoger dan in dezelfde maand van 2008, mede waardoor ook de omzet uit internetactiviteiten steeg. De groei in omzet en marge uit de verkoop van producten en diensten aan de lezers van de regionale dagbladen (Enterprises) zette zich ook in de eerste helft van 2009 voort. De groei van zowel internet als Enterprises omzet blijft echter beperkt in relatie tot het verlies aan advertentieomzet van de gedrukte dagbladen.
Het verantwoordelijk management van de zeven Wegener dagbladen en de centrale organisatie reageerden alert op de sterk verslechterende economische omstandigheden. In alle kostencategorieën werden substantiële besparingen bereikt. Als gevolg van in gang gezette reorganisaties en een stringent vacaturebeleid werd de personele bezetting flink verminderd.
In mei 2009 is het convenant tussen Wegener en de vakbond voor journalisten (NVJ) betreffende het bevriezen van het aantal formatieplaatsen op de redacties van de dagbladen, buiten werking gesteld. In verband met de verslechterde bedrijfseconomische situatie zullen ook de dagbladredacties een bijdrage moeten leveren aan de kostenbesparende maatregelen. Per dagblad worden hiertoe specifieke plannen gemaakt, welke grotendeels in de tweede helft van 2009 geïmplementeerd zullen worden.
Wegener Huis-aan-huisMedia
Na enkele jaren van groei is in de eerste zes maanden van 2009 de advertentieomzet van de huis-aan-huiskranten teruggelopen van EUR 89,6 miljoen in 2008 naar EUR 75,2 miljoen in 2009, een daling van 16,0%. Alle advertentiecategorieën lieten een daling zien, waarbij, evenals bij de dagbladen, de personeelsadvertenties het sterkst daalden. Ook advertenties uit het automotive-segment daalden aanzienlijk. Het aantal bezoekers van de website "deweekkrant.nl" maakte een goede ontwikkeling door.
In de eerste maanden van 2009 werden samenwerkingsovereenkomsten gesloten met Buijze Pers en Rodi Media, waardoor het aanbod van Wegener Huis-aan-huisMedia in West Nederland werd versterkt. De in 2008 geïntroduceerde huis-aan-huiskranten in de noordelijke provincies hebben in de eerste helft van 2009 een goede ontwikkeling doorgemaakt. Door de sterke marktpositie en door onder andere samenwerking met andere uitgevers en de groei van de nieuwe titels is de daling van de advertentieomzet bij de huis-aan-huiskranten minder sterk dan bij de dagbladen.
Ook bij Wegener Huis-aan-huisMedia greep het management snel en grondig in bij achterblijvende advertentieomzet. Hierdoor werden flinke kostenbesparingen gerealiseerd.
Wegener MediaVentions
De cijfers van de digitale uitgeverij Wegener MediaVentions zijn moeilijk te vergelijken met vorig jaar, vanwege een herallocatie van een aantal websites naar Wegener NieuwsMedia. MediaVentions bestaat sedert 2009 uit AutoTrack, JobTrack, CareerID, SpotaJob en Mensenlinq (65%). AutoTrack kon zijn positie als marktleider behouden en zag, ondanks de economische crisis, de omzet met 13% stijgen, in tegenstelling tot de daling van de print-omzet (dagbladen en huis-aan-huiskranten) in het automotive-segment. JobTrack ondervond veel hinder van de ingezakte vacaturemarkt, waardoor ook de start-ups CareerID en SpotaJob achter bleven bij de verwachtingen. Mensenlinq.nl daarentegen verhoogde de omzet met meer dan 25%.
Wegener NieuwsDruk
Door het dalende advertentievolume en de dalende oplages bij interne en externe opdrachtgevers zag Wegener NieuwsDruk het te drukken volume flink dalen. Daarmee stond ook de omzet onder druk. De externe omzet daalde met 7,7%.
In het eerste halfjaar van 2009 is het programma van persvernieuwing en uitbreiding in Best vrijwel voltooid. De drie nieuwe persen zijn inmiddels operationeel; aan optimalisatie en stabilisatie wordt nog gewerkt. De drukkerij in Nijmegen is eind juni gesloten. De productie is ondergebracht bij de eigen drukkerijen in Apeldoorn, Best en Enschede.
Door beperking van de capaciteitskosten en aanvullende kostenbesparende maatregelen kon het effect van de omzetdaling op het bedrijfsresultaat van Wegener NieuwsDruk sterk teruggebracht worden.
AD NieuwsMedia
AD NieuwsMedia heeft eveneens te kampen met de economische crisis. De advertentieomzet is met meer dan 30% gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2008. Daarentegen is de oplageomzet gestegen. Dit is geheel te danken aan de prijsverhoging aan het begin van het jaar. De betaalde oplage van het AD staat overigens nog steeds onder druk en daalde met 3,8%. Al met al heeft AD NieuwsMedia in het eerste halfjaar van 2009 niet kunnen bijdragen aan het bedrijfsresultaat van Wegener.
Wegener heeft met PCM Uitgevers overeenstemming bereikt over de verkoop van haar 37% belang in AD NieuwsMedia BV, zoals in het persbericht van 24 april bekend is gemaakt. In samenhang hiermee koopt PCM Uitgevers de drukkerij Wegener NieuwsDruk West in Den Haag. Gelijktijdig koopt Wegener 100% van de aandelen in PCM Lokale Media BV. Inmiddels hebben de betrokken medezeggenschapsorganen advies uitgebracht, hebben aandeelhouders van PCM en Wegener ingestemd en heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit goedkeuring verleend aan de transacties. De afronding van de transactie betreffende PCM Lokale Media BV heeft per 15 juli 2009 plaatsgevonden. De transactie betreffende AD NieuwsMedia BV en de drukkerij Wegener NieuwsDruk West is op 31 juli 2009 afgerond. Met de verkoop is per saldo een boekwinst van circa EUR 5 miljoen gerealiseerd, welke in het tweede halfjaar 2009 verantwoord zal worden. De verkoop zal een positief effect hebben op de schuldpositie en zal niet leiden tot een substantieel verlies van winst.
Financieel
De halfjaarrekening is opgesteld in overeenstemming met International Financial Reporting Standards (IFRS), zoals die zijn goedgekeurd door de Europese Unie, waaronder IAS 34. De toegepaste grondslagen van waardering en resultaatbepaling zijn gelijk aan die in de jaarrekening 2008. Voorts is rekening gehouden met de nieuwe standaarden
IAS 1 Presentatie van de jaarrekening (Herzien) en IFRS 8 Operationele segmenten.
De standaard IAS 23 Financieringslasten (Herzien) is reeds in de jaarrekening 2008 toegepast. Invoering van IAS 1 heeft geleid tot het opnemen van het 'Geconsolideerd overzicht van gerealiseerde en niet-gerealiseerde resultaten'. Toepassing van IFRS 8 leidt niet tot separate informatie over segmenten, omdat binnen Wegener de verschillende activiteiten een vergelijkbaar risicoprofiel hebben en zodanig met elkaar verbonden zijn dat operationele en strategische beslissingen over toe te kennen middelen uitsluitend op totaalniveau worden beoordeeld.
De resultaten van AD NieuwsMedia zijn voor de volledige periode proportioneel (37%) geconsolideerd. In de balans zijn de activa en passiva per 30 juni 2009 betreffende AD NieuwsMedia alsmede de drukkerij Wegener NieuwsDruk West gepresenteerd als "geclassificeerd als aangehouden voor verkoop". De herclassificatie verklaart in grote mate de daling in de posten immateriële vaste activa (effect EUR 31 miljoen) en materiële vaste activa (effect EUR 29 miljoen). Aan de passivazijde leidt de herclassificatie voornamelijk tot een daling van de posten voorzieningen (effect EUR 10 miljoen), rentedragende leningen (de leaseverplichtingen met een effect van EUR 10 miljoen), uitgestelde belastingverplichtingen (effect EUR 7 miljoen) en vooruitontvangen abonnementsgelden (effect EUR 7 miljoen). Andere dalingen betreffen voornamelijk kortlopende vorderingen en schulden.
De in het Jaarverslag 2008 voorgestelde winstverdeling is in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 2 juni 2009 ongewijzigd goedgekeurd. Het dividend op cumulatief financieringspreferente aandelen is in de maand juni 2009 uitgekeerd.
Bij de halfjaarrekening is een beoordelingsverklaring door de accountant afgegeven.
Investeringen / desinvesteringen
In het eerste halfjaar van 2009 is voor een bedrag van EUR 9,8 miljoen geïnvesteerd door Wegener (2008 EUR 23,9 miljoen). Tevens zijn enkele investeringen uit 2008 in 2009 betaald. Het lagere investeringsniveau wordt veroorzaakt door het grotendeels gereedkomen van de persvernieuwing in Best. Voor dit project zal in het tweede halfjaar 2009 naar verwachting nog ruim EUR 5 miljoen geïnvesteerd worden. Na afronding van dit project zal het totale investeringsniveau van Wegener relatief beperkt zijn.
Begin februari 2009 heeft Wegener de verkoop van zijn belang van 49% in Selekt Mail Nederland CV, actief in de bezorging van geadresseerde post, aan Deutsche Post International BV afgerond. De door Deutsche Post betaalde verkoopprijs bedroeg
EUR 4 miljoen.
Financiering
Wegener maakt voor haar financiering gebruik van een door Mecom afgesloten arrangement met een syndicaat van banken. Mecom heeft dit voorjaar overeenstemming bereikt met de banken over een nieuwe financieringsfaciliteit. Deze voorziet naar verwachting in een stabiele financieringsstructuur voor de gehele Mecom-groep op de middellange termijn.
Eind juni 2009 is de netto rentedragende schuld van Wegener ten opzichte van
31 december 2008 met 5,9% gedaald van EUR 150,5 miljoen naar EUR 141,6 miljoen. Als gevolg van de vernieuwde financieringsafspraken zijn de betreffende schulden weer als langlopend op de balans geclassificeerd.
Voorgenomen fusie met Limburg Media Groep
Op 25 juni is bekend gemaakt dat Koninklijke Wegener NV en LMG Netherlands I BV (LMG) het voornemen hebben een juridische fusie aan te gaan. Wegener en LMG - uitgeefster van onder andere Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad - zijn beide dochterondernemingen van Mecom Group Plc en werken al geruime tijd nauw samen. Mecom heeft 87,55% van de zeggenschap in Wegener en 100% in LMG. Wegener zal de verdwijnende entiteit in de juridische fusie zijn. Als gevolg daarvan vervalt haar beursnotering. De gefuseerde onderneming zal voorlopig onder de naam "Wegener Media Groep" naar buiten treden. Het streven is erop gericht het predikaat "Koninklijke" te behouden; dit wordt momenteel nog onderzocht.
De fusie - met als streefdatum 4 januari 2010 - houdt in dat alleen beide holdingvennootschappen fuseren tot een nieuwe vennootschap. De organisatiestructuren met de onderliggende werkmaatschappijen van beide holdings worden door deze fusie niet gewijzigd. Later in het jaar zal specifiek bekeken worden welke integratie van activiteiten en organisatie-onderdelen zinvol is. Daarbij zullen uiteraard de geldende inspraak- en adviesprocedures worden gevolgd. Uitgangspunt hierbij is dat de regionale identiteit van alle titels gewaarborgd blijft.
Governance for Owners (GfO) heeft na publicatie van het fusievoorstel bekend gemaakt dat zij bezwaren heeft tegen de voorgestelde fusie. GfO is minderheidsaandeelhouder in Wegener en heeft 12,15% zeggenschap. De bezwaren van GfO zijn door haar aanhangig gemaakt bij de Ondernemingskamer, waarbij door GfO een verzoek tot het instellen van een enquête bij Wegener is ingediend. Tevens zijn door GfO voorlopige voorzieningen gevraagd als gevolg waarvan op korte termijn geen besluiten aangaande de voorgenomen fusie zouden kunnen worden genomen. De procedure loopt nog. Wegener ziet de uitkomst hiervan met vertrouwen tegemoet.
Vooruitzichten
Vanwege de onzekere economische vooruitzichten en met name de invloed daarvan op de advertentieomzet kan thans geen concrete voorspelling gedaan worden met betrekking tot de resultaten over het gehele jaar 2009. Zoals in het eerste halfjaar zullen voortgaande kostenbesparingen de gevolgen van een verdere omzetdaling op het bedrijfsresultaat beperken. Naar verwachting zal het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten over het gehele jaar 2009 per saldo wel beduidend lager uitkomen dan in 2008.
Apeldoorn, 6 augustus 2009
Raad van Bestuur
Koninklijke Wegener NV