Utrecht, 6 augustus 2009
Halfjaarbericht 2009 NV Nederlandse Spoorwegen
Stijging klanttevredenheid. NS ondervindt gevolgen crisis.
Klantoordelen op hoog niveau
Groei reizigerskilometers bijna gehalveerd
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 127 miljoen
NS voelt duidelijk de effecten van de crisis. De vraag naar treinreizen groeit weliswaar in
het eerste halfjaar met 1,2%, maar in dezelfde periode vorig jaar groeide het aantal
reizigerskilometers nog met 2,2%. De klanttevredenheid bevindt zich op een ongekend
hoog niveau: 79% van de klanten waardeert de dienstverlening nu met een 7 of meer. In
vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar scoorde vooral de informatie bij
ontregelingen beter. De economische crisis treft ook de vastgoed- en bouwactiviteiten van
NS.
Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten van NS is afgenomen en bedraagt 127 miljoen
(eerste halfjaar 2008: 190 miljoen). De winst over de verslagperiode bedraagt 100
miljoen (eerste halfjaar 2008: 166 miljoen).
De opbrengsten uit reizigersvervoer zijn gestegen door beperkte groei, de tariefsverhoging op het
binnenlands reizigersvervoer per januari 2009, het internationale vervoer en uit buitenlandse
acquisities. Als gevolg van gestegen kosten zijn de resultaten uit het reizigersvervoer gedaald ten
opzichte van 2008. De vastgoed- en bouwactiviteiten hebben de meeste last van de economische
tegenwind. De resultaten uit de verkoop van vastgoed zijn vrijwel geheel weggevallen. Ook de
resultaten uit bedrijfsactiviteiten van Railinfra & Bouw zijn duidelijk teruggelopen.
NS constateert dat de trend zich in de eerste zes maanden van 2009 minder positief ontwikkelt in
vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Wel is het aantal reizigerskilometers in het eerste
halfjaar nog iets gestegen. Duidelijk is dat de economische teruggang ook aan NS niet voorbij gaat,
maar de gevolgen zijn beperkt doordat Nederland voor de trein blijft kiezen. De verbeterde
kwaliteit van de dienstverlening speelt hierbij een rol.
Om de gevolgen van de economische crisis zo goed mogelijk op te vangen sturen alle
bedrijfsonderdelen op het met 5 % terugdringen van hun bedrijfslasten in 2009. Ook is er een
vacaturestop afgekondigd en wordt de inhuur van externen verder beperkt.
Datum 6 augustus 2009
Pagina 2/16
NS bezuinigt niet op de kwaliteit van de dienstverlening. De komende jaren wordt nog voor
honderden miljoenen aan reeds bestelde nieuwe treinen en renovatie van bestaande treinen
uitgegeven. Ook investeert NS fors in reisinformatie, in service en veiligheid en in de verdere
ontwikkeling en inzetbaarheid van de medewerkers, onder meer via sociale innovatie en
opleidingen. Verbetering van het resultaat uit bedrijfsactiviteiten van het segment reizigersvervoer
blijft noodzakelijk om deze investeringen terug te verdienen. Kostenbeheersing blijft daarom ook
de komende jaren vereist. Per eind juni 2009 heeft NS 1 miljard aan investeringsverplichtingen
uitstaan.
Ontwikkeling opbrengsten en resultaat
De opbrengsten van NS zijn met 5 % gestegen van 1.995 miljoen in het eerste halfjaar 2008 tot
2.101 miljoen in het eerste halfjaar van 2009. Deze stijging is vooral het gevolg van meer
reizigers bij het binnenlandse- en buitenlandse reizigersvervoer, hogere opbrengsten bij Strukton
en een stijging van de opbrengsten uit retail- en horeca-activiteiten op stations. De verkoop- en
ontwikkelresultaten van vastgoed zijn afgenomen.
De bedrijfslasten van NS stijgen van 1.805 miljoen in het eerste halfjaar 2008 tot 1.974 miljoen
in het eerste halfjaar 2009. De kostenstijging heeft zich over het algemeen bij de meeste
kostensoorten voorgedaan. Voornamelijk door de daling van het rentepercentage ligt het saldo van
rentebaten en rentelasten van 12 miljoen onder het niveau van vorig jaar ( 34 miljoen). Na
aftrek van de belasting is een winst over de verslagperiode van 100 miljoen behaald (eerste
halfjaar 2008: 166 miljoen).
In het eerste halfjaar van 2009 is 358 miljoen geïnvesteerd. Dit betreft vooral investeringen voor
de verdere vernieuwing van het treinenpark, zoals nieuwe intercitydubbeldekkers en nieuwe
sprinters. Verder is geïnvesteerd in vastgoed en in retail- en horeca-activiteiten.
Segment Reizigersvervoer
Het segment reizigersvervoer heeft in het eerste halfjaar 2009 een positief resultaat behaald van
112 miljoen, tegenover 115 miljoen vorig jaar. De totale opbrengsten zijn met 98 miljoen
toegenomen van 1.210 tot 1.308 miljoen. Bij het binnenlands reizigersvervoer stegen de
vervoersopbrengsten met 3 %, door meer opbrengsten uit enkele reizen, retours, abonnementen
en door de gestegen tarieven. Zowel bij het grensoverschrijdende vervoer als bij NedRailways
stegen de vervoersopbrengsten. Mede door de acquisities in Duitsland, Tsjechië en Engeland
stegen de opbrengsten bij NedRailways met 24 %.
Segment knooppuntontwikkeling en exploitatie
De opbrengsten van dit segment zijn gedaald van 310 miljoen in het eerste halfjaar van 2008
naar 293 miljoen voornamelijk door een afname van de ontwikkeling en verkopen van onroerend
goed. Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten bedraagt 28 miljoen, ten opzichte van 64 miljoen
vorig jaar.
Datum 6 augustus 2009
Pagina 3/16
Segment Railinfra & Bouw
Strukton heeft in het eerste halfjaar 2009 een negatief resultaat uit bedrijfsactiviteiten behaald van
6 miljoen bij een omzet van 544 miljoen. In de vergelijkbare periode vorig jaar werd 6 miljoen
resultaat uit bedrijfsactiviteiten gerealiseerd, bij een omzet van 513 miljoen. Het negatieve
resultaat uit bedrijfsactiviteiten is een gevolg van voorzieningen op een lopend bouwkundig project
alsmede inzake reeds opgeleverde - maar financieel nog niet afgeronde utiliteitsbouw projecten.
De orderportefeuille blijft op een onveranderd hoog niveau van EUR 1,6 miljard en omvat onder
andere de gunning van volgende werken: Hanzespoorlijn, aanvullend contract Kromhoutkazerne,
beheer- en onderhoudscontract voor vrijwel alle kantoorpanden van KPN en Parkeergarage
Harderwijk.
Overige activiteiten
Deze omvatten naast concernleiding en concernstaven tevens ondersteunende bedrijfsonderdelen
en het tegen elkaar wegvallen van onderlinge leveringen tussen de verschillende segmenten.
Personeel en Organisatie
Het aantal medewerkers is gestegen van 26.410 fte per 30 juni 2008 naar 29.448 fte per
30 juni 2009, met name door de acquisitie van Abellio (Duitsland), Probobus (Tsjechië) en Travel
London (Engeland).
Het ziekteverzuim ligt met 5,2% iets beneden het niveau van 2008 (5,4%).
Kwaliteit dienstverlening
De al jaren stijgende trend van de tevredenheid van de reizigers over de dienstverlening van NS
zette zich ook in het eerste halfjaar van 2009 voort. Het percentage klanten dat als algemeen
oordeel het rapportcijfer 7 of hoger geeft bedraagt nu 79%. Dat betekent dat bijna 4 van 5 klanten
tevreden tot zeer tevreden zijn over NS. Ook op de afzonderlijke aspecten op tijd rijden, informatie
bij vertraging, klantgerichtheid personeel en reinheid van stations en treinen bleef de stijgende lijn
in het klantoordeel zichtbaar.
Belangrijke ontwikkelingen:
Benoeming Merel van Vroonhoven in NS Directie
Ir M.W.L. van Vroonhoven MBA is per 1 augustus 2009 benoemd tot directeur NS. Daarmee is de
directie weer op volle sterkte gebracht. Merel van Vroonhoven werkte sinds 1993 bij ING waar zij
uiteenlopende directie- en management functies vervulde in binnen- en buitenland. Zij studeerde
geofysica aan de TU Delft en rondde een MBA-opleiding af aan de European business school
INSEAD in Fontainebleau.
Datum 6 augustus 2009
Pagina 4/16
Aansluiting NPC bij DHV
Consultancydochter NPC van NS is in maart overgegaan naar advies- en ingenieursbureau DHV.
NPC heeft zich onder de vleugels van NS in 13 jaar ontwikkeld tot een van de belangrijkste
adviseurs voor de ontwikkeling en inrichting van stations en stationsomgevingen. Het bedrijf kan
nu haar dienstenpakket verbreden en haar stationsexpertise exporteren via het internationale
netwerk van DHV. Alle 130 medewerkers zijn meegegaan naar DHV. NPC blijft onder eigen naam
opereren en blijft met vijf vestigingen dicht bij haar belangrijkste opdrachtgevers ProRail en NS.
Opening HEMA op stations
In april opende NS voor het eerst een HEMA op een station. In deze winkel op Amsterdam Centraal
vinden treinreizigers een speciaal op hun behoefte toegespitst aanbod aan food- en
nonfoodartikelen. Het vertrouwde en oeroude merk vult het huidige palet aan winkels op stations
mooi aan. De komende jaren zullen wij meer HEMA's op grote NS-stations openen. Voor NS is dit
een volgende stap in de verdere uitbreiding van haar activiteiten op stations.
Opening NS Simulatorcentrum
In april is het NS Simulatorcentrum in gebruik gesteld door Prof Mr Pieter van Vollenhoven. NS
heeft 8 miljoen geïnvesteerd in het dichtbij station Amersfoort gelegen centrum waar nu vier
simulatoren beschikbaar zijn voor de opleiding en herinstructie van machinisten. Trainen op de
simulator maakt het mogelijk om in kort tijdsbestek intensieve, realistische leerervaringen op te
doen.
Overname Travel London
NS-dochter NedRailways heeft in mei een contract getekend voor de overname van het busbedrijf
Travel London, dat in handen was van het Britse vervoerbedrijf National Express. Travel London
verzorgt met 1.600 medewerkers en 470 bussen enkele tientallen buslijnen in de Britse hoofdstad.
CAO-akkoord
Onder het motto `sober, sterk en sociaal' heeft NS in juni met de vakbonden een akkoord bereikt
over een nieuwe CAO voor de periode 1 mei 2009 tot 1 november 2010. Het akkoord voorziet in
een loonstijging van 1,7% per 1 mei 2009 en 0,5% per 1 januari 2010. Naast deze loonstijging zijn
afspraken gemaakt over onder meer sociale veiligheid, gezondheidsbeleid,
onregelmatigheidsvergoeding en voortzetting van de sociale innovatie.
Datum 6 augustus 2009
Pagina 5/16
Halfjaarcijfers 2009 NV Nederlandse Spoorwegen
Verkorte geconsolideerde winst-en-verliesrekening
over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar
2009 2008
Opbrengsten 2.101 995
1.
Bedrijfslasten -1.974
-1.805
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 7
12 190
Nettofinancieringsbaten
12
34
Winst voor belastingen 9
13 224
Winstbelasting -39 8
-5
Winst over de verslagperiode 0
10 166
Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 100 166
Minderheidsbelang - -
Winst over de verslagperiode 0
10 166
Datum 6 augustus 2009
Pagina 6/16
Verkorte geconsolideerde balans
per 30 juni 2009
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
30 juni 2009 31 december 2008
Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 3.036 2.844
Vastgoedobjecten 315 319
Immateriële vaste activa 174 149
Investeringen verwerkt volgens de equity-methode
36
---
Overige financiële vaste activa, inclusief beleggingen 278 274
Uitgestelde belastingvorderingen 453 455
Totaal vaste activa 4.292 4.074
Totaal vlottende activa 3.160 3.689
Totaal activa 7.452 7.763
Passiva
Eigen vermogen 4.257 4.249
Aan komende jaren toe te rekenen baten 1
23 238
Langlopende verplichtingen
Leningen en overige financiële verplichtingen 826 839
Personeelsbeloningen 29
34
Voorzieningen 140 162
Overlopende posten 4
---
Uitgestelde belastingverplichtingen 79
---
Totaal langlopende verplichtingen 1.078 109
1.
Kortlopende verplichtingen 1.886 2.167
Totaal eigen vermogen en verplichtingen 7.452 7.763
Datum 6 augustus 2009
Pagina 7/16
Verkort geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat
over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar
2009 2008
Winst over de verslagperiode 100 166
Baten en lasten rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen 6
---
Totaalresultaat over de verslagperiode 106 166
Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 106 166
Minderheidsbelang - -
Totaalresultaat over de verslagperiode 106 166
Datum 6 augustus 2009
Pagina 8/16
Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht
over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar
2009 2008
Winst over de verslagperiode 100 166
Aanpassingen voor:
Afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen 154 143
Overige mutaties -63 -104
191 205
Mutatie werkkapitaal 145 -124
Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 336 81
Nettokasstroom uit investeringsactiviteiten -97 -80
Nettokasstroom uit bedrijfs- en investeringsactiviteiten 239 1
Nettokasstroom uit financieringsactiviteiten -9 -83
Netto-toename (-afname) geldmiddelen en kasequivalenten 230 -82
Geldmiddelen en kasequivalenten per 1 januari 571 291
Valutakoers- en omrekeningsverschillen op geldmiddelen - -
Geldmiddelen en kasequivalenten per 30 juni 801 209
Datum 6 augustus 2009
Pagina 9/16
Toelichting op het verkorte geconsolideerde halfjaarbericht 2009
Algemene toelichting
Verslaggevende entiteit
NV Nederlandse Spoorwegen is gevestigd te Utrecht in Nederland.
Het verkorte geconsolideerde halfjaarbericht van de vennootschap over het eerste halfjaar van
2009 omvat de vennootschap en haar dochterondernemingen (tezamen te noemen de "Groep") en
het belang van de Groep in deelnemingen en vennootschappen waarover gezamenlijk met derden
zeggenschap wordt uitgeoefend. NV Nederlandse Spoorwegen is de houdstermaatschappij van NS
Groep die op haar beurt de houdstermaatschappij is van de werkmaatschappijen die de
verschillende bedrijfsactiviteiten van het concern uitvoeren. Het geconsolideerde halfjaarbericht van
NS Groep is gelijk aan dat van NV Nederlandse Spoorwegen.
Overeenstemmingsverklaring
Dit verkorte geconsolideerde halfjaarbericht is opgesteld in overeenstemming met International
Financial Reporting Standard (IFRS) IAS 34 Tussentijdse financiële verslaggeving. Het bevat niet alle
informatie die is vereist voor een volledige jaarrekening en dient in combinatie met de
geconsolideerde jaarrekening 2008 van de Groep te worden gelezen.
Dit verkorte geconsolideerde halfjaarbericht is op 5 augustus 2009 goedgekeurd door de Raad van
Commissarissen.
Belangrijke grondslagen voor financiële verslaggeving
De grondslagen voor financiële verslaggeving die de Groep in dit verkorte geconsolideerde
halfjaarbericht heeft toegepast, zijn gelijk aan de door de Groep toegepaste grondslagen in de
geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2008.
Schattingen
De opstelling van halfjaarberichten vereist oordeelsvorming door de leiding, die schattingen en
veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen voor financiële
verslaggeving en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen en de omvang van baten
en lasten. De schattingen en hiermee verbonden veronderstellingen zijn gebaseerd op ervaringen
uit het verleden en verschillende andere factoren die, gegeven de omstandigheden, als redelijk
worden beschouwd. De werkelijke uitkomsten kunnen van deze schattingen afwijken.
Tenzij hierna anders wordt vermeld, zijn bij het opstellen van dit verkorte geconsolideerde
halfjaarbericht de gebruikte belangrijke, door het management gevormde oordelen bij de
toepassing van de grondslagen voor financiële verslaggeving van de Groep en de gebruikte
belangrijkste schattingsbronnen gelijk aan de oordelen en bronnen die zijn toegepast bij het
opstellen van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2008.
Financieel risicobeheer
De doelstellingen en het beleid van de Groep op het gebied van het financieel risicobeheer komen
overeen met de doelstellingen en het beleid die in de geconsolideerde jaarrekening 2008 zijn
uiteengezet.
Datum 6 augustus 2009
Pagina 10/16
Acquisities en Verkopen
In het eerste halfjaar zijn de volgende verkopen gerealiseerd:
Per 1 januari 2009 heeft NS het 100% belang in NS Personeelsadministratie tegen
nettovermogenswaarde verkocht aan het Spoorwegpensioenfonds. Deze transactie is tot
stand gekomen door een ontvangst in contanten.
Per 1 maart 2009 heeft NS de activiteiten van NPC overgedragen aan advies en
ingenieursbureau DHV.
Op 9 juni 2009 heeft NedRailways een 100% belang verworven in Travel London voor GBP 32
miljoen ( 36 miljoen). Deze transactie is tot stand gekomen door een betaling in contanten. Deze
acquisitie is onderdeel geworden van NedRailways. Voor deze acquisitie is een voorlopige Purchase
Price Allocation opgesteld.
Eigen vermogen en dividend
In de aandeelhoudersvergadering van 3 maart 2009 zijn de jaarrekening over 2008 en de
winstbestemming vastgesteld. Overeenkomstig het voorstel is van de winst over de verslagperiode
van 281 miljoen een bedrag van 183 miljoen toegevoegd aan de reserves en een bedrag van
98 miljoen uitgekeerd als dividend.
Momenteel vindt beraad plaats tussen de aandeelhouder en NS omtrent een aanpassing van de
vermogensstructuur.
Het eigen vermogen heeft zich het eerste halfjaar als volgt ontwikkeld:
2009 2008
Stand per 1 januari 4.249 4.109
Dividenduitkering -98 -118
Overige waardewijzigingen 6 -
Winst over de verslagperiode eerste halfjaar 100 166
Stand per 30 juni 4.257 4.157
Rentedragende schulden
Het totaalbedrag aan rentedragende schulden bedraagt per 30 juni 2009 1.208 miljoen (per
30 juni 2008: 1.102 miljoen).
Bijzondere waardeverminderingen
De impairmenttest op de in voorbereiding zijnde exploitatie van de HSL-Zuid heeft in 2006 geleid
tot een negatieve uitkomst van de contante waarde van de toekomstige kasstromen. Als gevolg
hiervan is een afwaardering in de jaarcijfers verwerkt. Ultimo 2008 was de bijzondere
waardervermindering afgerond 100 miljoen. De in het eerste halfjaar gemaakte kosten zijn deels
gedekt door een vergoeding van de concessieverlener. Het restant is onttrokken aan de
voorziening verlieslatend contract. In de tweede helft van het jaar zal er zoals te doen gebruikelijk
wederom een impairmenttest plaatsvinden.
Datum 6 augustus 2009
Pagina 11/16
Investeringsverplichtingen
Eind juni 2009 heeft de Groep investeringsverplichtingen uitstaan voornamelijk voor de aankoop
van rollend materieel voor een bedrag van 1 miljard.
Winstbelastingen
Het geconsolideerde effectieve belastingpercentage van de Groep bedroeg in het eerste halfjaar
van 2009 28 % (eerste halfjaar van 2008: 26%).
Gebeurtenissen na balansdatum
Er hebben zich geen vermeldenswaardige gebeurtenissen na balansdatum voorgedaan die van
invloed zijn op de 30 juni 2009 cijfers.
Datum 6 augustus 2009
Pagina 12/16
Segmentatieoverzicht
(bedragen in miljoenen euro's) Knooppuntont-
wikkeling en
Reizigersvervoer -exploitatie Railinfra & Bouw Overig *) Totaal
Eerste halfjaar 2009 2008 2009 2008 2009 2008 2009 2008 2009 2008
Opbrengsten 308
1. 1.210 293
310 544
513 -44 -38 101
2. 1.995
Bedrijfslasten 1.196 1.095 265 246 550
507 -37 -43 1.974 1.805
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 2
11 115 28 64 -6 6 -7 5 127
190
Aandeel in resultaat investeringen
verwerkt volgens de equity-
methode
- - -
- 1
---
---
- 1 -
Winst over de verslagperiode 73 89 14 41 -9 2 22 34 100
166
Totaal activa 3.940 3.684 793
830 936 844 783
1. 1.945 452
7. 7.303
Kortlopende verplichtingen
exclusief leningen 1.179 1.015 223 247 474
452 -372
-151 504
1. 1.563
Investeringen 8
32 86 19 22 7 18 4 5 358
131
Afschrijvingskosten 1) 121
113 16 14 13 12 4 4 154
143
Investeringen verwerkt volgens de
equity-methode 6
---
- - 22 18 8 8 36 27
Aantal medewerkers
in fte's ultimo 19.988
16.925 2.871
3.102 117
6. 5.871 472
512 29.448 26.410
*) Betreft facilitaire concerneenheden en -staven. Voor een juist financieel totaalbeeld worden in dit segment ook de onderlinge
leveringen tussen de drie andere NS segmenten geëlimineerd.
Niet- Reizigers-
Hoofd- hoofd- vervoer
Eerste halfjaar 2009 railnet railnet Totaal
Opbrengsten 903
---
40 1.308
Bedrijfslasten 797 399
1.196
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 106 6
112
Aandeel in resultaat investeringen
verwerkt volgens de equity-
methode
- - -
Winst over de verslagperiode
78 -5
73
Totaal activa 2.836 1.104
3.940
Kortlopende verplichtingen
exclusief leningen 738
---
44 1.179
Investeringen 254
74 328
Afschrijvingskosten 1) 98
23 121
Investeringen verwerkt volgens de
equity-methode
---
---
---
Aantal medewerkers
in fte's ultimo .081 907
10 9. 19.988
1) afschrijvingskosten omvat tevens bijzondere waardeverminderingen.
Seizoensinvloeden hebben geen materieel effect op de cijfers.
Datum 6 augustus 2009
Pagina 13/16
Verbonden partijen
Eurofima is een 5,8% deelneming van de Groep, met deze partij gelden de volgende transacties en
balansposities.
(in miljoenen euro's) eerste halfjaar 2009 eerste halfjaar 2008
Rentekosten 11 16
30 juni 2009 30 juni 2008
Nog te betalen rente 2 6
Onderhandse lening 623 677
Datum 6 augustus 2009
Pagina 14/16
Aan: De aandeelhouder van N.V. Nederlandse Spoorwegen
Beoordelingsverklaring
Opdracht
Wij hebben de in dit halfjaarbericht opgenomen verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële
informatie van NV Nederlandse Spoorwegen te Utrecht bestaande uit de geconsolideerde balans
per 30 juni 2009, de geconsolideerde winst-en-verliesrekening, het geconsolideerde overzicht van
het totaalresultaat, het geconsolideerde kasstroomoverzicht en de geselecteerde toelichting over
de periode 1 januari 2009 tot en met 30 juni 2009 beoordeeld. Het bestuur van de vennootschap is
verantwoordelijk voor het opmaken en het weergeven van de tussentijdse financiële informatie in
overeenstemming met IAS 34 `Tussentijdse Financiële Verslaggeving' zoals aanvaard binnen de
Europese Unie. Het is onze verantwoordelijkheid een conclusie te formuleren bij de tussentijdse
financiële informatie op basis van onze beoordeling.
Werkzaamheden
Wij hebben onze beoordeling van de tussentijdse financiële informatie verricht in overeenstemming
met Nederlands recht, waaronder Standaard 2410, "Het beoordelen van tussentijdse financiële
informatie door de accountant van de entiteit". Een beoordeling van tussentijdse financiële
informatie bestaat uit het inwinnen van inlichtingen, met name bij personen die verantwoordelijk
zijn voor financiën en verslaggeving, en het uitvoeren van cijferanalyses en andere
beoordelingswerkzaamheden. De reikwijdte van een beoordeling is aanzienlijk geringer dan die van
een controle die is uitgevoerd in overeenstemming met Controlestandaarden en stelt ons niet in
staat zekerheid te verkrijgen dat wij kennis hebben genomen van alle aangelegenheden van
materieel belang die bij een controle onderkend zouden worden. Om die reden geven wij geen
accountantsverklaring af.
Conclusie
Op grond van onze beoordeling is ons niets gebleken op basis waarvan wij zouden moeten
concluderen dat de verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële informatie over de periode
1 januari 2009 tot en met 30 juni 2009 niet, in alle van materieel belang zijnde opzichten, is
opgesteld in overeenstemming met IAS 34 "Tussentijdse Financiële Verslaggeving", zoals aanvaard
binnen de Europese Unie.
Utrecht, 5 augustus 2009
KPMG ACCOUNTANTS N.V.
A. Zoetbrood RA
Datum 6 augustus 2009
Pagina 15/16
Kerncijfers
eerste halfjaar
2009 2008
Vervoersomzet op het binnenlandse net (in miljoenen euro's) 900 872
Vervoersomvang op het binnenlandse net (in miljoenen reizigerskilometers) 8.142 8.048
Retail- en horecaomzet op stations (in miljoenen euro's) 166 159
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten/ bedrijfsopbrengsten (ROS) in % 0
6, 9,5
Personeelsaantal in mensjaren eind juni .448
29
26.410
Kwaliteitscijfers NS 1e en 2e kwartaal 2009
% klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft1
2008 2009
kwartaal 1e kw 2e kw 3e kw 4e kw 1e kw 2e kw
Op tijd rijden 51% 54% 59% 52% 51% 56%
Beschikbaarheid zitplaats in de spits 68% 69% 76% 66% 68% 69%
Informatie bij ontregeling 54% 53% 54% 55% 56% 56%
Sociale veiligheid trein en station 77% 78% 78% 77% 78% 78%
Reinheid treininterieur en station 56% 54% 52% 55% 54% 57%
Aanspreekbaarheid medewerker service 60% 59% 61% 57% 59% 62%
Algemeen Oordeel 75% 76% 78% 75% 77% 79%
Punctualiteit2
Treinen op tijd binnen 3 minuten3 88,1% 87,9% 89,2% 81,9% 85,3% 88,7%
Treinen op tijd binnen 5 minuten3 93,8% 93,6% 94,6% 90,0% 92,0% 94,1%
Percentage gereden treinen 99,0% 98,8% 99,0% 98,1% 98,5% 98,7%
1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de overheid.
2. Bron punctualiteitscijfers: ProRail.
3. Betreft operationele prestaties op Hoofdrailnet.
Datum 6 augustus 2009
Pagina 16/16
Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting, telefoon 030-2357070 of via
persvoorlichting@ns.nl
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van
NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 380 stations biedt NS
een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS
Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige
plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van
schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van
railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije
spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
---- --
Nederlandse Spoorwegen