Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 6 augustus 2009

Halfjaarbericht 2009 NV Nederlandse Spoorwegen

Stijging klanttevredenheid. NS ondervindt gevolgen crisis.

Klantoordelen op hoog niveau
Groei reizigerskilometers bijna gehalveerd Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 127 miljoen

NS voelt duidelijk de effecten van de crisis. De vraag naar treinreizen groeit weliswaar in het eerste halfjaar met 1,2%, maar in dezelfde periode vorig jaar groeide het aantal reizigerskilometers nog met 2,2%. De klanttevredenheid bevindt zich op een ongekend hoog niveau: 79% van de klanten waardeert de dienstverlening nu met een 7 of meer. In vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar scoorde vooral de informatie bij ontregelingen beter. De economische crisis treft ook de vastgoed- en bouwactiviteiten van NS.

Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten van NS is afgenomen en bedraagt 127 miljoen (eerste halfjaar 2008: 190 miljoen). De winst over de verslagperiode bedraagt 100 miljoen (eerste halfjaar 2008: 166 miljoen).

De opbrengsten uit reizigersvervoer zijn gestegen door beperkte groei, de tariefsverhoging op het binnenlands reizigersvervoer per januari 2009, het internationale vervoer en uit buitenlandse acquisities. Als gevolg van gestegen kosten zijn de resultaten uit het reizigersvervoer gedaald ten opzichte van 2008. De vastgoed- en bouwactiviteiten hebben de meeste last van de economische tegenwind. De resultaten uit de verkoop van vastgoed zijn vrijwel geheel weggevallen. Ook de resultaten uit bedrijfsactiviteiten van Railinfra & Bouw zijn duidelijk teruggelopen.

NS constateert dat de trend zich in de eerste zes maanden van 2009 minder positief ontwikkelt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Wel is het aantal reizigerskilometers in het eerste halfjaar nog iets gestegen. Duidelijk is dat de economische teruggang ook aan NS niet voorbij gaat, maar de gevolgen zijn beperkt doordat Nederland voor de trein blijft kiezen. De verbeterde kwaliteit van de dienstverlening speelt hierbij een rol.

Om de gevolgen van de economische crisis zo goed mogelijk op te vangen sturen alle bedrijfsonderdelen op het met 5 % terugdringen van hun bedrijfslasten in 2009. Ook is er een vacaturestop afgekondigd en wordt de inhuur van externen verder beperkt.





Datum 6 augustus 2009
Pagina 2/16

NS bezuinigt niet op de kwaliteit van de dienstverlening. De komende jaren wordt nog voor honderden miljoenen aan reeds bestelde nieuwe treinen en renovatie van bestaande treinen uitgegeven. Ook investeert NS fors in reisinformatie, in service en veiligheid en in de verdere ontwikkeling en inzetbaarheid van de medewerkers, onder meer via sociale innovatie en opleidingen. Verbetering van het resultaat uit bedrijfsactiviteiten van het segment reizigersvervoer blijft noodzakelijk om deze investeringen terug te verdienen. Kostenbeheersing blijft daarom ook de komende jaren vereist. Per eind juni 2009 heeft NS 1 miljard aan investeringsverplichtingen uitstaan.

Ontwikkeling opbrengsten en resultaat

De opbrengsten van NS zijn met 5 % gestegen van 1.995 miljoen in het eerste halfjaar 2008 tot 2.101 miljoen in het eerste halfjaar van 2009. Deze stijging is vooral het gevolg van meer reizigers bij het binnenlandse- en buitenlandse reizigersvervoer, hogere opbrengsten bij Strukton en een stijging van de opbrengsten uit retail- en horeca-activiteiten op stations. De verkoop- en ontwikkelresultaten van vastgoed zijn afgenomen.

De bedrijfslasten van NS stijgen van 1.805 miljoen in het eerste halfjaar 2008 tot 1.974 miljoen in het eerste halfjaar 2009. De kostenstijging heeft zich over het algemeen bij de meeste kostensoorten voorgedaan. Voornamelijk door de daling van het rentepercentage ligt het saldo van rentebaten en rentelasten van 12 miljoen onder het niveau van vorig jaar ( 34 miljoen). Na aftrek van de belasting is een winst over de verslagperiode van 100 miljoen behaald (eerste halfjaar 2008: 166 miljoen).

In het eerste halfjaar van 2009 is 358 miljoen geïnvesteerd. Dit betreft vooral investeringen voor de verdere vernieuwing van het treinenpark, zoals nieuwe intercitydubbeldekkers en nieuwe sprinters. Verder is geïnvesteerd in vastgoed en in retail- en horeca-activiteiten.

Segment Reizigersvervoer

Het segment reizigersvervoer heeft in het eerste halfjaar 2009 een positief resultaat behaald van 112 miljoen, tegenover 115 miljoen vorig jaar. De totale opbrengsten zijn met 98 miljoen toegenomen van 1.210 tot 1.308 miljoen. Bij het binnenlands reizigersvervoer stegen de vervoersopbrengsten met 3 %, door meer opbrengsten uit enkele reizen, retours, abonnementen en door de gestegen tarieven. Zowel bij het grensoverschrijdende vervoer als bij NedRailways stegen de vervoersopbrengsten. Mede door de acquisities in Duitsland, Tsjechië en Engeland stegen de opbrengsten bij NedRailways met 24 %.

Segment knooppuntontwikkeling en ­exploitatie

De opbrengsten van dit segment zijn gedaald van 310 miljoen in het eerste halfjaar van 2008 naar 293 miljoen voornamelijk door een afname van de ontwikkeling en verkopen van onroerend goed. Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten bedraagt 28 miljoen, ten opzichte van 64 miljoen vorig jaar.





Datum 6 augustus 2009
Pagina 3/16

Segment Railinfra & Bouw

Strukton heeft in het eerste halfjaar 2009 een negatief resultaat uit bedrijfsactiviteiten behaald van 6 miljoen bij een omzet van 544 miljoen. In de vergelijkbare periode vorig jaar werd 6 miljoen resultaat uit bedrijfsactiviteiten gerealiseerd, bij een omzet van 513 miljoen. Het negatieve resultaat uit bedrijfsactiviteiten is een gevolg van voorzieningen op een lopend bouwkundig project alsmede inzake reeds opgeleverde - maar financieel nog niet afgeronde ­ utiliteitsbouw projecten.

De orderportefeuille blijft op een onveranderd hoog niveau van EUR 1,6 miljard en omvat onder andere de gunning van volgende werken: Hanzespoorlijn, aanvullend contract Kromhoutkazerne, beheer- en onderhoudscontract voor vrijwel alle kantoorpanden van KPN en Parkeergarage Harderwijk.

Overige activiteiten

Deze omvatten naast concernleiding en concernstaven tevens ondersteunende bedrijfsonderdelen en het tegen elkaar wegvallen van onderlinge leveringen tussen de verschillende segmenten.

Personeel en Organisatie

Het aantal medewerkers is gestegen van 26.410 fte per 30 juni 2008 naar 29.448 fte per 30 juni 2009, met name door de acquisitie van Abellio (Duitsland), Probobus (Tsjechië) en Travel London (Engeland).

Het ziekteverzuim ligt met 5,2% iets beneden het niveau van 2008 (5,4%).

Kwaliteit dienstverlening

De al jaren stijgende trend van de tevredenheid van de reizigers over de dienstverlening van NS zette zich ook in het eerste halfjaar van 2009 voort. Het percentage klanten dat als algemeen oordeel het rapportcijfer 7 of hoger geeft bedraagt nu 79%. Dat betekent dat bijna 4 van 5 klanten tevreden tot zeer tevreden zijn over NS. Ook op de afzonderlijke aspecten op tijd rijden, informatie bij vertraging, klantgerichtheid personeel en reinheid van stations en treinen bleef de stijgende lijn in het klantoordeel zichtbaar.

Belangrijke ontwikkelingen:

Benoeming Merel van Vroonhoven in NS Directie

Ir M.W.L. van Vroonhoven MBA is per 1 augustus 2009 benoemd tot directeur NS. Daarmee is de directie weer op volle sterkte gebracht. Merel van Vroonhoven werkte sinds 1993 bij ING waar zij uiteenlopende directie- en management functies vervulde in binnen- en buitenland. Zij studeerde geofysica aan de TU Delft en rondde een MBA-opleiding af aan de European business school INSEAD in Fontainebleau.





Datum 6 augustus 2009
Pagina 4/16

Aansluiting NPC bij DHV

Consultancydochter NPC van NS is in maart overgegaan naar advies- en ingenieursbureau DHV. NPC heeft zich onder de vleugels van NS in 13 jaar ontwikkeld tot een van de belangrijkste adviseurs voor de ontwikkeling en inrichting van stations en stationsomgevingen. Het bedrijf kan nu haar dienstenpakket verbreden en haar stationsexpertise exporteren via het internationale netwerk van DHV. Alle 130 medewerkers zijn meegegaan naar DHV. NPC blijft onder eigen naam opereren en blijft met vijf vestigingen dicht bij haar belangrijkste opdrachtgevers ProRail en NS.

Opening HEMA op stations

In april opende NS voor het eerst een HEMA op een station. In deze winkel op Amsterdam Centraal vinden treinreizigers een speciaal op hun behoefte toegespitst aanbod aan food- en nonfoodartikelen. Het vertrouwde en oeroude merk vult het huidige palet aan winkels op stations mooi aan. De komende jaren zullen wij meer HEMA's op grote NS-stations openen. Voor NS is dit een volgende stap in de verdere uitbreiding van haar activiteiten op stations.

Opening NS Simulatorcentrum

In april is het NS Simulatorcentrum in gebruik gesteld door Prof Mr Pieter van Vollenhoven. NS heeft 8 miljoen geïnvesteerd in het dichtbij station Amersfoort gelegen centrum waar nu vier simulatoren beschikbaar zijn voor de opleiding en herinstructie van machinisten. Trainen op de simulator maakt het mogelijk om in kort tijdsbestek intensieve, realistische leerervaringen op te doen.

Overname Travel London

NS-dochter NedRailways heeft in mei een contract getekend voor de overname van het busbedrijf Travel London, dat in handen was van het Britse vervoerbedrijf National Express. Travel London verzorgt met 1.600 medewerkers en 470 bussen enkele tientallen buslijnen in de Britse hoofdstad.

CAO-akkoord

Onder het motto `sober, sterk en sociaal' heeft NS in juni met de vakbonden een akkoord bereikt over een nieuwe CAO voor de periode 1 mei 2009 tot 1 november 2010. Het akkoord voorziet in een loonstijging van 1,7% per 1 mei 2009 en 0,5% per 1 januari 2010. Naast deze loonstijging zijn afspraken gemaakt over onder meer sociale veiligheid, gezondheidsbeleid, onregelmatigheidsvergoeding en voortzetting van de sociale innovatie.





Datum 6 augustus 2009
Pagina 5/16

Halfjaarcijfers 2009 NV Nederlandse Spoorwegen

Verkorte geconsolideerde winst-en-verliesrekening over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar 2009 2008 Opbrengsten 2.101 995
1. Bedrijfslasten -1.974
-1.805 Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 7 12 190 Nettofinancieringsbaten
12 34 Winst voor belastingen 9 13 224 Winstbelasting -39 8
-5 Winst over de verslagperiode 0 10 166 Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 100 166 Minderheidsbelang - - Winst over de verslagperiode 0 10 166





Datum 6 augustus 2009
Pagina 6/16

Verkorte geconsolideerde balans
per 30 juni 2009
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
30 juni 2009 31 december 2008 Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 3.036 2.844 Vastgoedobjecten 315 319 Immateriële vaste activa 174 149 Investeringen verwerkt volgens de equity-methode 36
---
Overige financiële vaste activa, inclusief beleggingen 278 274 Uitgestelde belastingvorderingen 453 455 Totaal vaste activa 4.292 4.074 Totaal vlottende activa 3.160 3.689 Totaal activa 7.452 7.763 Passiva
Eigen vermogen 4.257 4.249 Aan komende jaren toe te rekenen baten 1 23 238 Langlopende verplichtingen
Leningen en overige financiële verplichtingen 826 839 Personeelsbeloningen 29 34 Voorzieningen 140 162 Overlopende posten 4
---

Uitgestelde belastingverplichtingen 79
---
Totaal langlopende verplichtingen 1.078 109
1. Kortlopende verplichtingen 1.886 2.167 Totaal eigen vermogen en verplichtingen 7.452 7.763





Datum 6 augustus 2009
Pagina 7/16

Verkort geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar 2009 2008 Winst over de verslagperiode 100 166 Baten en lasten rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen 6
---
Totaalresultaat over de verslagperiode 106 166 Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 106 166 Minderheidsbelang - - Totaalresultaat over de verslagperiode 106 166





Datum 6 augustus 2009
Pagina 8/16

Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar 2009 2008 Winst over de verslagperiode 100 166 Aanpassingen voor:
Afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen 154 143 Overige mutaties -63 -104 191 205 Mutatie werkkapitaal 145 -124 Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 336 81 Nettokasstroom uit investeringsactiviteiten -97 -80 Nettokasstroom uit bedrijfs- en investeringsactiviteiten 239 1 Nettokasstroom uit financieringsactiviteiten -9 -83 Netto-toename (-afname) geldmiddelen en kasequivalenten 230 -82 Geldmiddelen en kasequivalenten per 1 januari 571 291 Valutakoers- en omrekeningsverschillen op geldmiddelen - - Geldmiddelen en kasequivalenten per 30 juni 801 209





Datum 6 augustus 2009
Pagina 9/16

Toelichting op het verkorte geconsolideerde halfjaarbericht 2009

Algemene toelichting

Verslaggevende entiteit
NV Nederlandse Spoorwegen is gevestigd te Utrecht in Nederland. Het verkorte geconsolideerde halfjaarbericht van de vennootschap over het eerste halfjaar van 2009 omvat de vennootschap en haar dochterondernemingen (tezamen te noemen de "Groep") en het belang van de Groep in deelnemingen en vennootschappen waarover gezamenlijk met derden zeggenschap wordt uitgeoefend. NV Nederlandse Spoorwegen is de houdstermaatschappij van NS Groep die op haar beurt de houdstermaatschappij is van de werkmaatschappijen die de verschillende bedrijfsactiviteiten van het concern uitvoeren. Het geconsolideerde halfjaarbericht van NS Groep is gelijk aan dat van NV Nederlandse Spoorwegen.

Overeenstemmingsverklaring
Dit verkorte geconsolideerde halfjaarbericht is opgesteld in overeenstemming met International Financial Reporting Standard (IFRS) IAS 34 Tussentijdse financiële verslaggeving. Het bevat niet alle informatie die is vereist voor een volledige jaarrekening en dient in combinatie met de geconsolideerde jaarrekening 2008 van de Groep te worden gelezen.

Dit verkorte geconsolideerde halfjaarbericht is op 5 augustus 2009 goedgekeurd door de Raad van Commissarissen.

Belangrijke grondslagen voor financiële verslaggeving De grondslagen voor financiële verslaggeving die de Groep in dit verkorte geconsolideerde halfjaarbericht heeft toegepast, zijn gelijk aan de door de Groep toegepaste grondslagen in de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2008.

Schattingen
De opstelling van halfjaarberichten vereist oordeelsvorming door de leiding, die schattingen en veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen voor financiële verslaggeving en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen en de omvang van baten en lasten. De schattingen en hiermee verbonden veronderstellingen zijn gebaseerd op ervaringen uit het verleden en verschillende andere factoren die, gegeven de omstandigheden, als redelijk worden beschouwd. De werkelijke uitkomsten kunnen van deze schattingen afwijken.

Tenzij hierna anders wordt vermeld, zijn bij het opstellen van dit verkorte geconsolideerde halfjaarbericht de gebruikte belangrijke, door het management gevormde oordelen bij de toepassing van de grondslagen voor financiële verslaggeving van de Groep en de gebruikte belangrijkste schattingsbronnen gelijk aan de oordelen en bronnen die zijn toegepast bij het opstellen van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2008.

Financieel risicobeheer
De doelstellingen en het beleid van de Groep op het gebied van het financieel risicobeheer komen overeen met de doelstellingen en het beleid die in de geconsolideerde jaarrekening 2008 zijn uiteengezet.





Datum 6 augustus 2009
Pagina 10/16

Acquisities en Verkopen
In het eerste halfjaar zijn de volgende verkopen gerealiseerd: Per 1 januari 2009 heeft NS het 100% belang in NS Personeelsadministratie tegen nettovermogenswaarde verkocht aan het Spoorwegpensioenfonds. Deze transactie is tot stand gekomen door een ontvangst in contanten.

Per 1 maart 2009 heeft NS de activiteiten van NPC overgedragen aan advies en ingenieursbureau DHV.

Op 9 juni 2009 heeft NedRailways een 100% belang verworven in Travel London voor GBP 32 miljoen ( 36 miljoen). Deze transactie is tot stand gekomen door een betaling in contanten. Deze acquisitie is onderdeel geworden van NedRailways. Voor deze acquisitie is een voorlopige Purchase Price Allocation opgesteld.

Eigen vermogen en dividend
In de aandeelhoudersvergadering van 3 maart 2009 zijn de jaarrekening over 2008 en de winstbestemming vastgesteld. Overeenkomstig het voorstel is van de winst over de verslagperiode van 281 miljoen een bedrag van 183 miljoen toegevoegd aan de reserves en een bedrag van 98 miljoen uitgekeerd als dividend.

Momenteel vindt beraad plaats tussen de aandeelhouder en NS omtrent een aanpassing van de vermogensstructuur.

Het eigen vermogen heeft zich het eerste halfjaar als volgt ontwikkeld:

2009 2008 Stand per 1 januari 4.249 4.109 Dividenduitkering -98 -118 Overige waardewijzigingen 6 - Winst over de verslagperiode eerste halfjaar 100 166 Stand per 30 juni 4.257 4.157

Rentedragende schulden
Het totaalbedrag aan rentedragende schulden bedraagt per 30 juni 2009 1.208 miljoen (per 30 juni 2008: 1.102 miljoen).

Bijzondere waardeverminderingen
De impairmenttest op de in voorbereiding zijnde exploitatie van de HSL-Zuid heeft in 2006 geleid tot een negatieve uitkomst van de contante waarde van de toekomstige kasstromen. Als gevolg hiervan is een afwaardering in de jaarcijfers verwerkt. Ultimo 2008 was de bijzondere waardervermindering afgerond 100 miljoen. De in het eerste halfjaar gemaakte kosten zijn deels gedekt door een vergoeding van de concessieverlener. Het restant is onttrokken aan de voorziening verlieslatend contract. In de tweede helft van het jaar zal er zoals te doen gebruikelijk wederom een impairmenttest plaatsvinden.





Datum 6 augustus 2009
Pagina 11/16

Investeringsverplichtingen
Eind juni 2009 heeft de Groep investeringsverplichtingen uitstaan voornamelijk voor de aankoop van rollend materieel voor een bedrag van 1 miljard.

Winstbelastingen
Het geconsolideerde effectieve belastingpercentage van de Groep bedroeg in het eerste halfjaar van 2009 28 % (eerste halfjaar van 2008: 26%).

Gebeurtenissen na balansdatum
Er hebben zich geen vermeldenswaardige gebeurtenissen na balansdatum voorgedaan die van invloed zijn op de 30 juni 2009 cijfers.





Datum 6 augustus 2009
Pagina 12/16

Segmentatieoverzicht

(bedragen in miljoenen euro's) Knooppuntont- wikkeling en Reizigersvervoer -exploitatie Railinfra & Bouw Overig *) Totaal Eerste halfjaar 2009 2008 2009 2008 2009 2008 2009 2008 2009 2008 Opbrengsten 308
1. 1.210 293 310 544 513 -44 -38 101
2. 1.995 Bedrijfslasten 1.196 1.095 265 246 550 507 -37 -43 1.974 1.805 Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 2 11 115 28 64 -6 6 -7 5 127 190 Aandeel in resultaat investeringen
verwerkt volgens de equity-
methode

- - -
- 1
---

---

- 1 - Winst over de verslagperiode 73 89 14 41 -9 2 22 34 100 166 Totaal activa 3.940 3.684 793 830 936 844 783
1. 1.945 452 7. 7.303 Kortlopende verplichtingen
exclusief leningen 1.179 1.015 223 247 474 452 -372
-151 504
1. 1.563 Investeringen 8 32 86 19 22 7 18 4 5 358 131 Afschrijvingskosten 1) 121 113 16 14 13 12 4 4 154 143 Investeringen verwerkt volgens de
equity-methode 6
---

- - 22 18 8 8 36 27 Aantal medewerkers
in fte's ultimo 19.988 16.925 2.871
3.102 117 6. 5.871 472 512 29.448 26.410
*) Betreft facilitaire concerneenheden en -staven. Voor een juist financieel totaalbeeld worden in dit segment ook de onderlinge leveringen tussen de drie andere NS segmenten geëlimineerd. Niet- Reizigers- Hoofd- hoofd- vervoer Eerste halfjaar 2009 railnet railnet Totaal Opbrengsten 903
---
40 1.308 Bedrijfslasten 797 399
1.196 Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 106 6 112 Aandeel in resultaat investeringen
verwerkt volgens de equity-
methode

- - -

Winst over de verslagperiode
78 -5 73 Totaal activa 2.836 1.104 3.940 Kortlopende verplichtingen
exclusief leningen 738
---

44 1.179 Investeringen 254
74 328 Afschrijvingskosten 1) 98
23 121 Investeringen verwerkt volgens de
equity-methode

---

---

---
Aantal medewerkers
in fte's ultimo .081 907
10 9. 19.988
1) afschrijvingskosten omvat tevens bijzondere waardeverminderingen.

Seizoensinvloeden hebben geen materieel effect op de cijfers.





Datum 6 augustus 2009
Pagina 13/16

Verbonden partijen
Eurofima is een 5,8% deelneming van de Groep, met deze partij gelden de volgende transacties en balansposities.

(in miljoenen euro's) eerste halfjaar 2009 eerste halfjaar 2008 Rentekosten 11 16
30 juni 2009 30 juni 2008 Nog te betalen rente 2 6 Onderhandse lening 623 677





Datum 6 augustus 2009
Pagina 14/16

Aan: De aandeelhouder van N.V. Nederlandse Spoorwegen Beoordelingsverklaring
Opdracht
Wij hebben de in dit halfjaarbericht opgenomen verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële informatie van NV Nederlandse Spoorwegen te Utrecht bestaande uit de geconsolideerde balans per 30 juni 2009, de geconsolideerde winst-en-verliesrekening, het geconsolideerde overzicht van het totaalresultaat, het geconsolideerde kasstroomoverzicht en de geselecteerde toelichting over de periode 1 januari 2009 tot en met 30 juni 2009 beoordeeld. Het bestuur van de vennootschap is verantwoordelijk voor het opmaken en het weergeven van de tussentijdse financiële informatie in overeenstemming met IAS 34 `Tussentijdse Financiële Verslaggeving' zoals aanvaard binnen de Europese Unie. Het is onze verantwoordelijkheid een conclusie te formuleren bij de tussentijdse financiële informatie op basis van onze beoordeling. Werkzaamheden
Wij hebben onze beoordeling van de tussentijdse financiële informatie verricht in overeenstemming met Nederlands recht, waaronder Standaard 2410, "Het beoordelen van tussentijdse financiële informatie door de accountant van de entiteit". Een beoordeling van tussentijdse financiële informatie bestaat uit het inwinnen van inlichtingen, met name bij personen die verantwoordelijk zijn voor financiën en verslaggeving, en het uitvoeren van cijferanalyses en andere beoordelingswerkzaamheden. De reikwijdte van een beoordeling is aanzienlijk geringer dan die van een controle die is uitgevoerd in overeenstemming met Controlestandaarden en stelt ons niet in staat zekerheid te verkrijgen dat wij kennis hebben genomen van alle aangelegenheden van materieel belang die bij een controle onderkend zouden worden. Om die reden geven wij geen accountantsverklaring af.

Conclusie
Op grond van onze beoordeling is ons niets gebleken op basis waarvan wij zouden moeten concluderen dat de verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële informatie over de periode
1 januari 2009 tot en met 30 juni 2009 niet, in alle van materieel belang zijnde opzichten, is opgesteld in overeenstemming met IAS 34 "Tussentijdse Financiële Verslaggeving", zoals aanvaard binnen de Europese Unie.

Utrecht, 5 augustus 2009

KPMG ACCOUNTANTS N.V.

A. Zoetbrood RA





Datum 6 augustus 2009
Pagina 15/16

Kerncijfers
eerste halfjaar
2009 2008 Vervoersomzet op het binnenlandse net (in miljoenen euro's) 900 872 Vervoersomvang op het binnenlandse net (in miljoenen reizigerskilometers) 8.142 8.048 Retail- en horecaomzet op stations (in miljoenen euro's) 166 159 Resultaat uit bedrijfsactiviteiten/ bedrijfsopbrengsten (ROS) in % 0
6, 9,5 Personeelsaantal in mensjaren eind juni .448
29
26.410

Kwaliteitscijfers NS 1e en 2e kwartaal 2009

% klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft1
2008 2009 kwartaal 1e kw 2e kw 3e kw 4e kw 1e kw 2e kw Op tijd rijden 51% 54% 59% 52% 51% 56% Beschikbaarheid zitplaats in de spits 68% 69% 76% 66% 68% 69% Informatie bij ontregeling 54% 53% 54% 55% 56% 56% Sociale veiligheid trein en station 77% 78% 78% 77% 78% 78% Reinheid treininterieur en station 56% 54% 52% 55% 54% 57% Aanspreekbaarheid medewerker service 60% 59% 61% 57% 59% 62% Algemeen Oordeel 75% 76% 78% 75% 77% 79% Punctualiteit2
Treinen op tijd binnen 3 minuten3 88,1% 87,9% 89,2% 81,9% 85,3% 88,7% Treinen op tijd binnen 5 minuten3 93,8% 93,6% 94,6% 90,0% 92,0% 94,1% Percentage gereden treinen 99,0% 98,8% 99,0% 98,1% 98,5% 98,7%
1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de overheid.
2. Bron punctualiteitscijfers: ProRail.
3. Betreft operationele prestaties op Hoofdrailnet.





Datum 6 augustus 2009
Pagina 16/16

Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting, telefoon 030-2357070 of via persvoorlichting@ns.nl
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 380 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn. NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.






---- --