ThuiszorgService Nederland en ABVAKABO FNV boeken winst
ABVAKABO FNV en ThuiszorgService Nederland BV (TSN) hebben dinsdag
gesproken over het ultimatum dat de vakbond aan TSN heeft gesteld.
Alle problemen die ABVAKABO FNV aanvoerde naar aanleiding van klachten
van haar leden, zijn besproken en op een paar punten na grotendeels
opgelost. De overige punten omvatten een overname in Brabant en worden
in de loop van deze week opgelost. ABVAKABO FNV en TSN hebben
bovendien afgesproken nog openstaande dossiers met klachten te
beoordelen en waar nodig binnen twee weken af te ronden en op te
lossen.
Enorme prestatie
De afgelopen tijd is TSN door een aantal overnames hard gegroeid. Zij
zag haar personeelsbestand uitgroeien tot bijna 20.000 medewerkers.
Jan Kramer, bestuurder ABVAKABO FNV: "Wij begrijpen dat zulke
overnames natuurlijk niet van de een op de andere dag goed
geïntegreerd zijn, sommige partijen doen daar zelfs jaren over. Wat
dat betreft heeft TSN ondanks de punten die we hebben moeten
aanleveren een enorme prestatie geleverd. TSN heeft de basis goed op
orde mede door middel van een goed geautomatiseerd systeem."
Definitieve oplossing
Met de toezegging van algemeen directeur Jan Torny om alle individuele
problemen binnen twee weken op te lossen, lijkt een definitieve
oplossing voor de werknemers in de huishoudelijke zorg bij TSN en de
dochterondernemingen in zicht te komen.
ABVAKABO FNV en TSN spraken verder af te onderzoeken in hoeverre er
een landelijk plan van aanpak kan komen voor eventuele andere
overnames die TSN wil doen. TSN denkt ook mee over een nieuwe CAO VVT
waarbij, in het kader van de Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo),
medewerkers nog beter worden beschermd en hun rechtspositie wordt
verstevigd. De bond en TSN trekken zo veel mogelijk gezamenlijk op
richting gemeenten voor deugdelijke tarieven.
05-08-2009, Thuiszorg
ABVAKABO FNV