ABVAKABO FNV

ThuiszorgService Nederland en ABVAKABO FNV boeken winst

ABVAKABO FNV en ThuiszorgService Nederland BV (TSN) hebben dinsdag gesproken over het ultimatum dat de vakbond aan TSN heeft gesteld. Alle problemen die ABVAKABO FNV aanvoerde naar aanleiding van klachten van haar leden, zijn besproken en op een paar punten na grotendeels opgelost. De overige punten omvatten een overname in Brabant en worden in de loop van deze week opgelost. ABVAKABO FNV en TSN hebben bovendien afgesproken nog openstaande dossiers met klachten te beoordelen en waar nodig binnen twee weken af te ronden en op te lossen.

Enorme prestatie
De afgelopen tijd is TSN door een aantal overnames hard gegroeid. Zij zag haar personeelsbestand uitgroeien tot bijna 20.000 medewerkers. Jan Kramer, bestuurder ABVAKABO FNV: "Wij begrijpen dat zulke overnames natuurlijk niet van de een op de andere dag goed geïntegreerd zijn, sommige partijen doen daar zelfs jaren over. Wat dat betreft heeft TSN ondanks de punten die we hebben moeten aanleveren een enorme prestatie geleverd. TSN heeft de basis goed op orde mede door middel van een goed geautomatiseerd systeem."

Definitieve oplossing
Met de toezegging van algemeen directeur Jan Torny om alle individuele problemen binnen twee weken op te lossen, lijkt een definitieve oplossing voor de werknemers in de huishoudelijke zorg bij TSN en de dochterondernemingen in zicht te komen.

ABVAKABO FNV en TSN spraken verder af te onderzoeken in hoeverre er een landelijk plan van aanpak kan komen voor eventuele andere overnames die TSN wil doen. TSN denkt ook mee over een nieuwe CAO VVT waarbij, in het kader van de Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo), medewerkers nog beter worden beschermd en hun rechtspositie wordt verstevigd. De bond en TSN trekken zo veel mogelijk gezamenlijk op richting gemeenten voor deugdelijke tarieven.

05-08-2009, Thuiszorg