Consumentenbond
---
5 augustus 2009
250 meldingen oneerlijke werving energiebedrijven
Het meldpunt Oneerlijke Werving energiebedrijven van de
Consumentenbond telt inmiddels ruim 250 meldingen van consumenten die
zich misleid of agressief benaderd voelen door een energiebedrijf. De
meldingen zijn inhoudelijk nog niet geanalyseerd, omdat consumenten
zich nog tot 7 september 2009 kunnen melden als zij zich ergeren aan
de verkoopmethoden van energiebedrijven.
Oneerlijke handelspraktijken zoals misleidende of agressieve werving
zijn verboden. De toezichthouder Consumentenautoriteit moet dit verbod
streng en effectief handhaven. Het meldpunt Oneerlijke Werving
Energiebedrijven moet de bond een indruk geven hoeveel consumenten
zich misleid voelen door energiebedrijven, of er een lijn in deze
klachten te ontdekken is en of er notoire overtreders zijn. De
signalen uit het meldpunt kunnen als basis dienen voor de
Consumentenautoriteit, maar ook voor de Energiekamer (toezichthouder
Energiesector), om nader onderzoek te doen en zo nodig handhavend in
te grijpen.
Meldpunt
De vele meldingen die de Consumentenbond dagelijks binnenkrijgt over
de wervingsmethoden van energiebedrijven hebben de bond doen besluiten
dit meldpunt te openen. Meer informatie over Oneerlijke Werving
energiebedrijven is te vinden op de site van de Consumentenbond.
---