Gemeente Doetinchem

Persbericht, 4 augustus 2009

Doetinchemse dienstverlening blijft scoren

De website van de gemeente Doetinchem stijgt nog steeds op ranking van de overheidsmonitor: van de 72e plek in november 2008 is de site in juli 2009 opgeklommen naar plaats 56. Daarmee staat Doetinchem bovenaan in de regio Achterhoek. Ook de Benchmark Publiekszaken heeft uitgewezen dat inwoners de dienstverlening van de gemeente nog steeds goed waarderen.

De landelijke overheid onderzoekt continu de websites van alle 443 gemeenten in Nederland. Uit de ranking van juli 2009 blijkt dat Doetinchem opnieuw goed scoort: plaats 58. In november stond Doetinchem nog op plaats 72.
De website voldoet aan ruim 52 procent van de webrichtlijnen, die zijn onderverdeeld in de elementen Standaarden, Transparantie: Openbaarheid van Overheidsinformatie, Dienstverlening, Gepersonaliseerde dienstverlening, Burgerbetrokkenheid en Participatie en Toegankelijkheid.

Klanttevredenheid
Ook op andere fronten scoort de gemeente Doetinchem goed. Zo blijkt uit het onlangs gepubliceerde klanttevredenheidsonderzoek binnen Benchmarking Publiekszaken dat klanten de dienstverlening aan de balie in Doetinchem hoog waarderen. De gemeentewinkel krijgt een 7,7 (dit is gelijk aan het landelijk gemiddelde), werk en inkomen een 7,5, het afvalbrengpunt een 8,3 en de wmo-winkel een 8,5.

Klanten waarderen de telefonische dienstverlening van de gemeente Doetinchem met een 7,5. Dit ligt iets boven het landelijk gemiddelde van 7,4. Met name de beleefdheid en vriendelijkheid van de medewerkers worden gewaardeerd. Ook waardeert de beller de tijd die een medewerker uittrekt om hem of haar te woord te staan.

Prestaties dienstverlening
Wat betreft de wachttijd scoort Doetinchem iets beter dan het landelijk gemiddelde: een kleine 92 procent van de mensen die bij de gemeente aanklopten, werd binnen 15 minuten geholpen. Opvallend is dat klanten dit minder hoog waarderen dan elders in het land (7,6 ten opzichte van 8,0).
Ook is opvallend dat Doetinchem goedkoper is dan andere gemeenten. Voor een zogenaamd boodschappenmandje met hierin uittreksel gba, rijbewijs, vermissing paspoort, legalisatie handtekening en bewijs van in leven zijn betaalt een Doetinchemse inwoner 76,80. Elders betaalt een burger hiervoor gemiddeld 90,93.

Meer info:

* het rapport naar aanleiding van het onderzoek naar de dienstverlening

* de webranking: www.monitor.overheid.nl

* Benchmarking Publiekszaken: www.benchmarking-publiekszaken.nl