Persbericht, 4 augustus 2009
Doetinchemse dienstverlening blijft scoren
De website van de gemeente Doetinchem stijgt nog steeds op ranking van
de overheidsmonitor: van de 72e plek in november 2008 is de site in
juli 2009 opgeklommen naar plaats 56. Daarmee staat Doetinchem
bovenaan in de regio Achterhoek. Ook de Benchmark Publiekszaken heeft
uitgewezen dat inwoners de dienstverlening van de gemeente nog steeds
goed waarderen.
De landelijke overheid onderzoekt continu de websites van alle 443
gemeenten in Nederland. Uit de ranking van juli 2009 blijkt dat
Doetinchem opnieuw goed scoort: plaats 58. In november stond
Doetinchem nog op plaats 72.
De website voldoet aan ruim 52 procent van de webrichtlijnen, die zijn
onderverdeeld in de elementen Standaarden, Transparantie:
Openbaarheid van Overheidsinformatie, Dienstverlening,
Gepersonaliseerde dienstverlening, Burgerbetrokkenheid en Participatie
en Toegankelijkheid.
Klanttevredenheid
Ook op andere fronten scoort de gemeente Doetinchem goed. Zo blijkt
uit het onlangs gepubliceerde klanttevredenheidsonderzoek binnen
Benchmarking Publiekszaken dat klanten de dienstverlening aan de balie
in Doetinchem hoog waarderen. De gemeentewinkel krijgt een 7,7 (dit is
gelijk aan het landelijk gemiddelde), werk en inkomen een 7,5, het
afvalbrengpunt een 8,3 en de wmo-winkel een 8,5.
Klanten waarderen de telefonische dienstverlening van de gemeente
Doetinchem met een 7,5. Dit ligt iets boven het landelijk gemiddelde
van 7,4. Met name de beleefdheid en vriendelijkheid van de
medewerkers worden gewaardeerd. Ook waardeert de beller de tijd die
een medewerker uittrekt om hem of haar te woord te staan.
Prestaties dienstverlening
Wat betreft de wachttijd scoort Doetinchem iets beter dan het
landelijk gemiddelde: een kleine 92 procent van de mensen die bij de
gemeente aanklopten, werd binnen 15 minuten geholpen. Opvallend is dat
klanten dit minder hoog waarderen dan elders in het land (7,6 ten
opzichte van 8,0).
Ook is opvallend dat Doetinchem goedkoper is dan andere gemeenten.
Voor een zogenaamd boodschappenmandje met hierin uittreksel gba,
rijbewijs, vermissing paspoort, legalisatie handtekening en bewijs van
in leven zijn betaalt een Doetinchemse inwoner 76,80. Elders betaalt
een burger hiervoor gemiddeld 90,93.
Meer info:
* het rapport naar aanleiding van het onderzoek naar de
dienstverlening
* de webranking: www.monitor.overheid.nl
* Benchmarking Publiekszaken: www.benchmarking-publiekszaken.nl
Gemeente Doetinchem