Ip/09/ 1221
Brussel, 4 augustus 2009
Digitale economie kan Europa uit crisis halen, volgens een verslag van
de Commissie
Het vandaag gepubliceerde verslag van de Europese Commissie over het
digitale concurrentievermogen toont aan dat de digitale sector in
Europa sedert 2005 sterke vooruitgang heeft geboekt: 56% van
Europeanen gebruikt nu regelmatig het internet, waarvan 80% via een
snelle verbinding (in vergelijking met slechts één derde in 2004),
waardoor Europa wereldleider is geworden inzake breedbandinternet.
Europa is het eerste echt mobiele continent ter wereld met meer
mobiele abonnees dan burgers (penetratiegraad van 119%). Europa kan
nog meer vooruitgang boeken, aangezien een generatie van "digitaal
geletterde" jongeren een sterke drijvende kracht vormt voor groei en
innovatie op de markt. Voortbouwen op het potentieel van de digitale
economie is essentieel voor een duurzaam herstel van de economische
crisis. Vandaag vraagt de Commissie het publiek welke toekomstige
strategie de EU moet hanteren om de digitale economie op volle
snelheid te laten komen.
"De Europese digitale economie bezit een enorm potentieel om
reusachtige opbrengsten te genereren in alle sectoren, maar om dit
voordeel om te buigen in duurzame groei en nieuwe werkgelegenheid,
moeten de overheden leiderschap aan de dag leggen door een
gecoördineerd beleid te voeren dat de bestaande belemmeringen voor
nieuwe diensten opheft," zegt Viviane Reding, Europees commissaris
voor Informatiemaatschappij en media. "Wij moeten gebruik maken van
deze nieuwe generatie Europeanen, die het binnenkort voor het zeggen
zullen hebben op de Europese markten. Deze jonge mensen zijn
intensieve en zeer veeleisende internetgebruikers. Om het economische
potentieel van deze 'digitale generatie' aan te boren, moeten wij de
toegang tot digitale inhoud eenvoudiger maken."
Het vandaag gepubliceerde rapport schetst de resultaten van vijf jaar
EU-beleid onder de Commissie Barroso, waarmee de recentste
communicatietechnologieën, nieuwe netwerken en diensten en creatieve
media-inhoud werden gestimuleerd. In 2008 was 56% van de Europeanen
regelmatig internetgebruiker, een toename met één derde sinds 2004. De
helft van de gezinnen en meer dan 80% van de bedrijven beschikken nu
over een breedbandverbinding. Er treedt een nieuwe generatie
Europeanen naar voren, die het internet onder de knie heeft en klaar
is om de innovaties toe te passen. Deze "digitale generatie" vormt een
groot potentieel voor de groei van Europa.
Jongeren van 16 tot 24 jaar zijn de actiefste internetgebruikers: 73%
van hen gebruikt regelmatig geavanceerde diensten om online-inhoud te
creëren en te delen, dat is bijna twee maal zo veel als het
EU-gemiddelde (35%) (zie bijlage). 66% van alle Europeanen onder 24
jaar gebruikt het internet elke dag, in vergelijking met het
EU-gemiddelde van 43%. Hun internetvaardigheden zijn ook geavanceerder
dan bij de rest van de bevolking, zoals blijkt uit een studie van de
Commissie over digitale geletterdheid, die ook vandaag is
gepubliceerd.
Hoewel de "digitale generatie" terughoudend lijkt om te betalen voor
het downloaden of bekijken van online-inhoud zoals video's of muziek
(33% zegt dat zij niets willen betalen, twee maal het gemiddelde van
de EU), betalen zij in werkelijkheid twee maal zo vaak voor deze
diensten als de rest van de bevolking (10% van de jonge gebruikers,
tegenover een EU-gemiddelde van 5%). Zij zijn ook vaker bereid om voor
betere dienstverlening en kwaliteit te betalen.
Het internetgebruik zal een hoge vlucht nemen wanneer deze "digitale
generatie" toetreedt tot het beroepsleven en de markttendensen vorm
zal geven en zelfs zal gaan domineren. Als de traditionele
bedrijfsmodellen hebben afgedaan, zullen bedrijven diensten moeten
aanbieden die aantrekkelijk zijn voor de volgende generatie van
gebruikers, terwijl de wetgevers de juiste voorwaarden moeten scheppen
om toegang tot nieuwe online-inhoud te vergemakkelijken en ervoor
moeten zorgen dat de ontwikkelaars worden vergoed.
Europa moet ook actie ondernemen om wereldwijd concurrerend te zijn.
Ondanks de vooruitgang heeft een derde van de EU-burgers nog nooit het
internet gebruikt. Slechts 7% van de consumenten heeft al online
geshopt in een andere lidstaat. Europa loopt nog achter op de VS en
Japan wat betreft O&O-investeringen in informatie- en
communicatietechnologie (ICT), snelle breedbandcommunicatie en de
ontwikkeling van innovatieve markten zoals online-reclame.
Proactieve beleidsvorming in de EU moet ervoor zorgen dat iedereen
over een snelle internetverbinding beschikt en dat er een eengemaakte
online-markt komt waarbij de burgers eenvoudig gebruik kunnen maken
van grensoverschrijdende diensten.
De uitdagingen voor het digitale Europa worden vandaag door de
Commissie uiteengezet in een openbare raadpleging, die loopt tot
9 oktober 2009. Dit is de eerste stap naar een nieuwe Europese
ICT-strategie die de Commissie in 2010 wil voorstellen als onderdeel
van de volgende fase van de Lissabon-agenda.
Achtergrond:
De "i2010"-strategie van de EU om de leidende rol van Europa inzake
ICT te stimuleren en de voordelen van de informatiemaatschappij voor
de Europese groei en werkgelegenheid te benutten, die door de
Commissie in juli 2005 werd goedgekeurd ( IP/05/643 ), loopt dit jaar
ten einde. De strategie wordt gesteund door alle lidstaten van de EU
en door het Europees Parlement en is bedoeld om de interne markt voor
bedrijven en gebruikers te versterken en onderzoek en innovatie op
ICT-gebied te stimuleren. Dit beleid om het concurrentievermogen te
bevorderen en de consumenten mondiger te maken, heeft concrete
resultaten opgeleverd en voor een waaier aan innovatieve
beleidsmaatregelen in de EU gezorgd.
Op 9 juli heeft Commissaris Reding opgeroepen ( SPEECH/09/336) ) tot
een nieuwe strategie - "Digitaal Europa" - als beleidsbenadering voor
een gebruikersvriendelijke interne markt voor online-inhoud, waarbij
ICT moet zorgen voor innovatie, volledige connectiviteit en een
groenere economie.
Het verslag over het digitale concurrentievermogen, de prestaties per
lidstaat en de openbare raadpleging zijn te vinden op:
http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cfm
?item_id=5146
De studie "Public policies and stakeholders initiatives in support of
Digital Literacy":
http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/benchmarking/ind
ex_en.htm
De resultaten van vijf jaar Europees ICT-beleid onder de
Commissie Barroso:
http://ec.europa.eu/i2010
Nine questions on the future of the Information Society identified for
the public consultation:
* How can ICTs be unleashed to drive economic recovery and
contribute to the Lisbon growth and jobs agenda?
* How can ICTs assist the transition to a more sustainable low
carbon economy?
* How best to create a 100% connected economy that offers open and
high speed internet for all?
* How can Europe raise its performance in crucial ICT research and
innovation?
* How to reinforce the digital single market in order to bring
growth, innovation and new services?
* How can online services and tools, such as web 2.0, better promote
user creativity, content production and services provision?
* How can the web aid modernisation of public services so that they
are easily accessible to all EU citizens?
* How can ICTs improve the quality of life of EU citizens by
unlocking the storehouses of cultural heritage by bringing them
on-line and by putting ICT at the centre of citizens' life?
* How can the EU increase its weight in the international arena of
the worldwide web and the global information society?
The public consultation is open until 09 October 2009.
More information:
http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/index_en.htm
Annex
Figures and graphics available in PDF and WORD PROCESSED
Source: Eurostat Community Survey on ICT Usage by Households and by
Individuals
Figures and graphics available in PDF and WORD PROCESSED
Source: Eurostat Community Survey on ICT Usage by Households and by
Individuals
Figures and graphics available in PDF and WORD PROCESSED
Source: Eurostat Community Survey on ICT Usage by Households and by
Individuals
Figures and graphics available in PDF and WORD PROCESSED
Source: Commission services
Figures and graphics available in PDF and WORD PROCESSED
Source: Gartner
Figures and graphics available in PDF and WORD PROCESSED
Source: Annual reports of a sample of the EU top ICT companies in R&D
spending representing 90% of total
R&D spending recorded by the 2008 Scoreboard
Figures and graphics available in PDF and WORD PROCESSED
Source: IDATE