Dura Vermeer
Arnhem - Nijmegen - 03 augustus 2009
Grote augustus-spoorklus
In opdracht van ProRail voert Dura Vermeer Railinfra deze maand op
diverse plaatsen op de trajecten Arnhem - Nijmegen en Nijmegen - 's
Hertogenbosch en op het emplacement Deventer spoorwerkzaamheden uit.
De Rijnbrug bij Arnhem krijgt enkele aanpassingen waardoor de omgeving
minder last heeft van geluidshinder. Tegelijkertijd vindt er op het
traject Arnhem- Nijmegen en op het emplacement Deventer groot
spooronderhoud plaats.
Rijnbrug
Op de Rijnbrug bij Oosterbeek (vlakbij Arnhem) worden de houten
dwarsliggers (bielzen) vervangen. Om de hoeveelheid treingeluid te
verminderen wordt er een groot prefab stalen gootconstructie geplaatst
waarin de sporen vervolgens worden ingelijmd met een geluiddempende
substantie (kunsthars).
Bovenbouwvernieuwing baanvak Arnhem - Nijmegen
Dura Vermeer Railinfra vernieuwt in het kader van het project Gelderse
Vallei, Maas en Waal de bestaande dwarsliggers en spoorstaven in
baanvak Arnhem-Nijmegen (Nijmegen - Elst / Nijmegen - Lent) en baanvak
Deventer. Deze bovenbouwvernieuwingen vindt 24 uur per dag plaats in
de periode zondag 2 augustus - maandag 10 augustus. In die periode
ligt het hele treinverkeer stil.
Graafse Brug
De houten dwarsliggers aan weerszijden van de spoorbrug `Graafse Brug'
over het Maas en Waal kanaal bij Nijmegen Dukenburg (op het traject
Den Bosch - Nijmegen) worden vervangen. Tegelijkertijd wordt aan beide
zijden van de brug het spoor, wissel en de nabijgelegen overweg
Maasbandijk inclusief alle spoorgedeelten in Niftrik vernieuwd.
Omgevingscommunicatie
Samen met ProRail werkt Dura Vermeer Railinfra op dit project aan
omgevingscommunicatie. De inzet van bewonersbrieven, een reportage in
het relatiemagazine van Dura Vermeer, de inzet van machines die
voldoen aan de best bestaande technieken zodat overlast zoveel
mogelijk beperkt en het informeren van publiek en pers zijn hier
enkele voorbeelden van.