Dura Vermeer

Arnhem - Nijmegen - 03 augustus 2009

Grote augustus-spoorklus

In opdracht van ProRail voert Dura Vermeer Railinfra deze maand op diverse plaatsen op de trajecten Arnhem - Nijmegen en Nijmegen - 's Hertogenbosch en op het emplacement Deventer spoorwerkzaamheden uit.

De Rijnbrug bij Arnhem krijgt enkele aanpassingen waardoor de omgeving minder last heeft van geluidshinder. Tegelijkertijd vindt er op het traject Arnhem- Nijmegen en op het emplacement Deventer groot spooronderhoud plaats.

Rijnbrug
Op de Rijnbrug bij Oosterbeek (vlakbij Arnhem) worden de houten dwarsliggers (bielzen) vervangen. Om de hoeveelheid treingeluid te verminderen wordt er een groot prefab stalen gootconstructie geplaatst waarin de sporen vervolgens worden ingelijmd met een geluiddempende substantie (kunsthars).

Bovenbouwvernieuwing baanvak Arnhem - Nijmegen
Dura Vermeer Railinfra vernieuwt in het kader van het project Gelderse Vallei, Maas en Waal de bestaande dwarsliggers en spoorstaven in baanvak Arnhem-Nijmegen (Nijmegen - Elst / Nijmegen - Lent) en baanvak Deventer. Deze bovenbouwvernieuwingen vindt 24 uur per dag plaats in de periode zondag 2 augustus - maandag 10 augustus. In die periode ligt het hele treinverkeer stil.

Graafse Brug
De houten dwarsliggers aan weerszijden van de spoorbrug `Graafse Brug' over het Maas en Waal kanaal bij Nijmegen Dukenburg (op het traject Den Bosch - Nijmegen) worden vervangen. Tegelijkertijd wordt aan beide zijden van de brug het spoor, wissel en de nabijgelegen overweg Maasbandijk inclusief alle spoorgedeelten in Niftrik vernieuwd.

Omgevingscommunicatie
Samen met ProRail werkt Dura Vermeer Railinfra op dit project aan omgevingscommunicatie. De inzet van bewonersbrieven, een reportage in het relatiemagazine van Dura Vermeer, de inzet van machines die voldoen aan de best bestaande technieken zodat overlast zoveel mogelijk beperkt en het informeren van publiek en pers zijn hier enkele voorbeelden van.