Zakelijk reizen heeft invloed op privé-werkbalans
Onderzoek Easynet: bijna de helft van de Europese managers heeft reisstress
Amsterdam, 3 augustus 2009 â¤* Voor veel managers behoren zakenreizen tot hun werkroutine. Deze trips kunnen echter een impact op hun gemoedsrust hebben. Van de ondervraagde Europese managers vindt 47 procent dat zakelijk reizen zorgt voor meer stress. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Easynet Global Services, de aanbieder van beheerde netwerk-, hosting- en telepresence-diensten, naar het gebruik van videoconferencing bij 716 Europese bedrijven.
Meer dan de helft van de Engelse, Italiaanse, Spaanse en Duitse managers ervaart meer stress dan gemiddeld. In Zwitserland en Frankrijk associëren vier op de tien respondenten zakelijk reizen met stress. De Nederlandse en Belgische managers zijn het meest relaxt. Van hen vindt respectievelijk dertig en 26 procent zakenreizen een zware belasting voor de betrokkenen. Enkele van de grootste oorzaken van reisstress zijn het lange wachten op vliegvelden, vliegtuigvertragingen en irritante medereizigers.
Ondanks dat bijna de helft van de ondervraagde Europese managers aangeeft hinder te ondervinden van reisstress, klaagt de meerderheid (57 procent) niet over de hoeveelheid zakenreizen die men per jaar moet maken. Zij zien zakenreizen als onderdeel van hun werkroutine. Wel vinden de meeste respondenten dat zakenreizen erg duur zijn en dat deze het milieu schaden. Het persoonlijke contact vinden de ondervraagde managers wel zeer belangrijk bij zakenreizen.
'Werknemers die weinig reizen, vinden het eenvoudiger hun werk- en privéactiviteiten in goede banen te leiden. Steeds meer Europese bedrijven zijn bereid om bij dit feit stil te staan en naar andere oplossingen te zoeken in plaats van managers veel op zakenreis te sturen', zegt Diethelm Siebuhr, manager Central Europe bij Easynet Global Services. 'Dit verklaart waarom beslissers naast persoonlijk contact steeds meer kiezen voor videoconferentieoplossingen. Deze manier van werken bespaart niet alleen kosten, maar resulteert ook in een hogere productiviteit. Daarnaast neemt het een hoop onnodige stress weg bij managers.'
Achtergrond
Het onderzoek 'Face to Phase: The convergence of business travel and virtual meetings' beschrijft de resultaten van een online onderzoek van Easynet Global Services in samenwerking met Toluna. Deze instanties vroegen leidinggevenden in het bedrijfsleven in november 2008 naar hun kijk op zakenreizen en videoconferencing. 716 respondenten in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland, België en Zwitserland namen deel aan het onderzoek.
Over Easynet Global Services
Easynet is een internationale aanbieder van managed netwerken en hostingdiensten, en levert uitstekende managed oplossingen aan middelgrote en grote ondernemingen. Easynet heeft een uitgebreide nationale en internationale netwerk- en hosting-infrastructuur, en onderscheidt zich door een uitmuntende klantenservice. De benadering van Easynet is gebaseerd op professionele expertise in het begrijpen, ontwerpen, leveren en beheren van klantgerichte oplossingen, op het vermogen tot succesvolle samenwerking met partners en op aandacht voor kwaliteit. Easynet werkt momenteel in geheel Europa en heeft tevens vestigingen in Sjanghai en Hongkong, China en in Mumbai, India.
Dankzij deze inspanningen zijn de klanten van Easynet haar grootste voorstanders: voorbeelden zijn Bridgestone, Domo, Tele Atlas, Yakult en Hallmark. Easynet is onderdeel van de British Sky Broadcasting-groep met een totale marktwaarde van meer dan £ 7,4 miljard. Ga naar