Duurzaamheid speelt geen rol bij aankopen in supermarkt
03/08/2009 06:00
Sunrice B.V.
Slechts 6 % Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijk
Amsterdam, 3 augustus 2009
Uit onderzoek in opdracht van SunRice B.V., producent van duurzame bak- en braadproducten, blijkt dat Nederlanders bij hun keuze voor producten als margarine of olie, duurzaamheid zelden laten meewegen. Slechts 7 procent geeft aan dat een milieuvriendelijke verpakking en duurzame grondstoffen als rijstolie voor hen belangrijk zijn bij de keuze voor producten. Verder geeft slechts 6 procent van de ruim 550 ondervraagden aan dat zij bereid zijn meer te betalen voor een duurzaam product. "Op deze manier lijkt de doelstelling van Minister Verburg om Nederland in 2015 toonaangevend te laten zijn op het gebied van de productie en consumptie van duurzame voeding, nog ver weg", aldus Ghalid Taus van SunRice.
Mannen shoppen duurzamer
Het is opvallend dat ondanks alle aandacht voor duurzaamheid in de media, op de overheidsagenda en bij steeds meer levensmiddelenfabrikanten, nog maar een heel klein deel van de consument er bij de dagelijkse boodschappen daadwerkelijk op let. Toch blijkt uit het onderzoek dat mannen twee keer zo vaak op duurzaamheid letten als vrouwen. Bijna 1 op de 10 mannen geeft aan dat duurzaamheid meespeelt in de keuze voor een margarineproduct of olie, ten opzichte van vijf procent van de vrouwen. Vrouwen laten zich daarentegen weer vaker leiden door een keurmerk op de verpakking (17% van de vrouwen ten opzichte van 10% van de mannen).
Gezondheid op eerste plaats
De belangrijkste reden om voor een bepaald product te kiezen is dat het moet passen in het voedingspatroon en goed is voor de gezondheid. Bijna de helft van de ondervraagden baseert hun keuze op het vetgehalte of omdat het product past in een cholesterolverlagend dieet. Leeftijd is hierin bepalend: hoe ouder de consument, hoe meer wordt gelet op de gezondheidsaspecten van een margarineproduct of olie.
Als het gaat om een alledaags product in de supermarkt, zoals margarine of olie, blijken consumenten nog niet bereid om duurzamer te gaan consumeren, de inspanningen van Gerda Verburg, minister van LNV ten spijt. "Zonde", vindt Ghalid Taus. "De duurzame margarine van SunRice is goed voor de gezondheid en door het gebruik van rijstolie zijn de producten minder belastend voor de natuur. In andere producten zit vaak palmolie, soja of genetisch gemodificeerde olie wat ten koste gaat van het tropisch regenwoud. Omdat we de drempel voor consumenten weg willen nemen, hebben we de prijzen van alle bak- en braadproducten vanaf vandaag verlaagd tot onder de prijs van veel A-merken."
De SunRice-producten zijn verkrijgbaar bij Albert Heijn.
Voor meer informatie: www.sunrice.eu
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.sunrice.eu