Technische Universiteit Delft
Delftse studenten racen op het circuit van Hockenheim
Vanaf 6 augustus zal op het Formule 1 circuit van Hockenheim de complete wereldtop van de Formula Student competitie aanwezig zijn voor de grootste wedstrijd van het jaar. Het DUT Racing team van de TU Delft, bestaande uit 60 studenten, wordt met haar lichtgewicht en zuinige racewagen gezien als een grote kanshebber voor de eindoverwinning. Twee weken geleden werden de Delftenaren al tweede op het circuit van Silverstone (Groot-Brittannië).
In het afgelopen jaar hebben de studenten een complete racewagen bedacht en gebouwd. In tegenstelling tot veel andere teams kiezen de studenten uit Delft voor een super lichte en zuinige auto. Met minder dan 150 kilo zijn ze gemiddeld 70 kilo lichter dan andere auto's. Hierdoor en dankzij de keuze voor bio-ethanol als brandstof, is hun auto gemiddeld 36% zuiniger dan de concurrentie. Met een verbruik van 1 op 11 is deze raceauto net zo zuinig als veel normale personenwagens.
400 universiteiten
De Formula Student competitie waaraan het team uit Delft meedoet is, met meer dan 400 deelnemende universiteiten wereldwijd, de grootste studentencompetitie ter wereld. Het doel is om met een team studenten volledig zelf een eenpersoons racewagen te ontwerpen en bouwen. Op het evenement in Hockenheim, de grootste wedstrijd van het jaar, zullen de prestaties van alle deelnemende auto's worden vergeleken. Hierbij zullen juryleden van bedrijven als Airbus, Audi en BMW en van Formule 1 teams als Brawn GP de ontwerpen van de auto's beoordelen. Daarnaast zal tijdens de acceleratie blijken welke auto's het hardste optrekken en bij de endurance zal de top zich van de rest van de teams onderscheiden door harder te rijden en, in het geval van Delft, minder brandstof te verbruiken.
Hightech
De Delftse auto is een geavanceerde machine waarin veel gebruik wordt gemaakt van technieken uit de lucht- en ruimtevaart. Zo bestaan hun chassis, velgen, stuur en aandrijfassen volledig uit koolstofvezel. Het chassis is in werkelijkheid een lichte constructie, van iets meer dan 20 kilo, die ook in vliegtuigen wordt gebruikt. Met de ééncilinder motor van 450cc accelereert de auto van 0 naar 100 km/u in minder dan 4 seconden. Niet voor niets zijn er tijdens evenementen belangrijke personen als Ross Brawn van Brawn GP aanwezig om te zien wat de studenten gebouwd hebben.
Verslag
Op de website van het DUT Racing team van de TU Delft (