Rijksmuseum

Rijksmuseum start zomercampagne met Amsterdamse winkels en hotels

Ruim 100 etalages tonen meesterwerken uit de collectie

In samenwerking met winkeliers en hotels in en rond de binnenstad is het Rijksmuseum vanaf vandaag een campagne begonnen om bezoek van toeristen aan het museum te stimuleren. Ruim 110 etalages tonen affiches van schilderijen en objecten uit de collectie van het museum. Daarnaast werken 20 hotels mee. De kunstwerken op de affiches, op A3, A2 en A1-formaat, hebben telkens een link met de betreffende winkel en zijn te zien in het Rijksmuseum.

In samenwerking met het reclamebureau van het museum, Skipintro, werd een campagne bedacht in en rond het centrum van de stad waar de meeste toeristen komen. Een scoutingbureau ging op zoek naar winkels met mooie etalages en benaderde hotels. Vrijwel alle zaken die werden benaderd reageerden positief. Zij konden kiezen uit twintig beelden, van schilderijen, meubels, glaswerk tot Delfts Blauw. Het portret van een vrouw die zich ontkleedt (Jan Steen, ca. 1658) is vanaf 20 juli te zien in het raam van de lingeriewinkel van Marlies Dekkers in de Berenstraat 18. Tinkerbell Toys aan de Spiegelgracht koos voor een affiche van het enorme poppenhuis van Petronella Dunois en de zeer dikke Gerard Bicker van Bartholomeus van der Helst uit 1642 is te zien bij Chocolaterie Nelissen op het Damrak.

De winkels en hotels krijgen alle een aantal speciaal voor de campagne ontworpen stadsplattegrond waarop de deelnemers én de afbeeldingen die in het museum te zien zijn, staan vermeld.
De campagne duurt tot eind september van dit jaar. Het Rijksmuseum hoopt dat toeristen door de affiches in de stad geïnspireerd worden om ook de originele kunstwerken in het Rijksmuseum te gaan zien.

Uit onderzoek is gebleken dat zo'n driekwart van de 3.6 miljoen toeristen die naar verwachting dit jaar Amsterdam bezoeken niet in groepsverband komt. Eén van de meest geliefde bezigheden is rondwandelen in en rondom het centrum. Dit leidde tot het idee voor een ongewone campagne op ongewone plekken.

Wim Pijbes, hoofddirecteur Rijksmuseum: 'Het Rijksmuseum is een belangrijke factor in de 5 miljard euro die toeristen jaarlijks in Amsterdam besteden. Museumbezoek geldt als één van de redenen om naar deze stad te komen, naast winkelen en uitgaan. Om die reden werken wij voor deze campagne graag samen met winkels en hotels'.