De aanloop naar Structuurvisie (4)
De gemeenteraad van Harenkarspel heeft ingestemd met de ontwerp-Structuurvisie. Binnenkort, nog in augustus, wordt deze ontwerp-Structuurvisie openbaar ter inzage gelegd. Dat betekent dat alle inwoners en betrokkenen officieel gelegenheid krijgen om de plannen in te zien en hierop te reageren. In de aanloop naar de officiële ter-inzage-legging maakt gemeente Harenkarspel in korte artikelen bekend wat er zoals in de plannen staat vermeld. Vandaag is het vierde deel van de reeks. Het gaat over Verkeer.
Wegen door Harenkarspel
Wie onze gemeente binnen wil komen, kan dat doen via vier grote wegen: de N9 aan de westkant, de N245 dwars door onze gemeente, de N241 in het oosten en de N504 in het zuiden. De N9 (Alkmaar-Den Helder) wordt opgewaardeerd, inclusief verbetering van de doorstroming bij de Schoorldammer brug. Verder wordt gepleit voor verbreding van de N245 (Schagerweg) en een brug vanaf de N504 naar de N9 over het Noordhollands kanaal. Of dit ooit wordt uitgevoerd is onbekend.
De wegen in onze gemeente kun je verdelen in drie groepen: gebiedsontsluitingswegen van 80 km (door het landelijk gebied), wegen buiten bebouwde kom met erftoegangen van 60 km en wegen in bebouwde kom van 50 of 30 km. Een aantal wegen in de bebouwde kommen zijn nu nog 50 km wegen maar staan op de nominatie om 30 km te worden. Dat is vooral zo in Warmenhuizen, Tuitjenhorn en Dirkshorn.
Huidige situatie
De huidige verkeerssituatie is op sommige plaatsen in Harenkarspel al niet optimaal. De aanhoudende groei van het autoverkeer zal de problemen doen toenemen. Tenzij er maatregelen worden genomen. De ontwerp-Structuurvisie bevat daarom ook een verkeersplan. In dit plan wordt de Harenkarspelse situatie geschetst: rustig verkeersbeeld behalve in avond- en ochtendspits, dorpskernen langs doorgaande wegen, lintbebouwing. De groei van bedrijven en woningen heeft nog niet geleid tot aanpassing van het wegennet. Er bestaan ongewenste situaties in de verkeersveiligheid, zoals ontbreken van een scheiding tussen snel- en langzaam verkeer. In de dorpenronden van 2005 en 2007 vertelden de inwoners ook dat er gebrek is aan doorstroming op de oude dorpslinten, de verkeersdruk hoog is evenals de parkeerdruk en er onveilige situaties zijn. Dit hoorde het gemeentebestuur in alle dorpen; Sint Maarten, Dirkshorn, Tuitjenhorn, Warmenhuizen en Waarland. Het gaat veelal om waarneming en gevoel, want er is in feite geen intensiteitsknelpunt van 3500 motorvoertuigen per etmaal gemeten. Dan zou het officieel een intensiteitsknelpunt zijn. Wel aantoonbare hoge intensiteit bestaat op de Koorndijk in Tuitjenhorn en de Stationsstraat in Warmenhuizen ten oosten van de Veilingweg. Hier worden 6000 voertuigen per etmaal gemeten en dus is hier sprake van een knelpunt. In de toekomst wordt verwacht dat ook de Kalverdijk en Sportlaan die status krijgen.
Ook het openbaar vervoer wordt in het verkeersplan beschreven, met name gericht op de gemeentelijke invloed die daar nog mogelijk is. De gemeente wil zich inzetten voor behoud en verbetering van de verbindingen die te maken hebben met onderwijs en werkgelegenheid.
Maatregelen
In de ontwerp Structuurvisie wordt: "een samenhangende verkeersstructuur voorgesteld, bestaande uit nieuwe infrastructuur en verkeerskundige maatregelen met als doel de ontsluiting van nieuwe ontwikkelingen en verbetering van de verkeerssituatie op bestaande wegen." Met andere woorden: voldoende wegen, in goede structuur en zo veilig mogelijk voor alle verkeer. Op de historische linten wil het gemeentebestuur bijvoorbeeld lage snelheden zien en weinig doorgaand verkeer.
Met goede structuur wordt niet alleen bedoeld dat het wegennet goed op elkaar aansluit, maar ook dat de wegen verkeersveilig worden ingericht. Daarom worden in de Structuurvisie meerdere maatregelen genoemd, zoals: de Middenroute, fietsnetwerk, herinrichting van wegen (met scheiden van conflicterende verkeersstromen), aanpakken van onveilige kruisingen en wegen. Concreet genoemd worden: herinrichting van de Raadhuisstraat in Dirkshorn; rotonde op de Smeetsweg-Andries Dekkerweg in Waarland; rotonde op de Woudmeerweg-Speketersweg in Dirkshorn bij Waarland; Oosterdijk-Burgerweg in Dirkshorn; Veilingweg-Kerkweg in Tuitjenhorn; Veilingweg-Stationsstraat in Warmenhuizen; rotonde Warmenhuizerweg-Dergmeerweg; aanleg Middenroute met vrijliggend fietspad in tussengebied; opwaardering Ir. Krabbeweg-Delftweg-Killemerweg (Dirkshorn/Sint Maarten); fietspad Tuitjenhorn-Kerkweg-Westfriese dijk; fietspad Dergmeerweg-Tuitjenhorn; fietspad Dirkshorn-Schagen en fietspad naar recreatiegebied Groot-Geestmerambacht.
In afwijking van het vorige plan wordt geen ontsluitingsweg ten noorden van Tuitjenhorn gelegd, maar wel in het tussengebied en de weg heet de Middenroute. Het traject van de Middenroute zal liggen vanaf de Veilingweg naar Dergmeerweg, met mogelijk onderweg een aftakking richting de Sportlaan. Een ontsluitingsweg voor de bewoners, scholen en maatschappelijke (sport)functies in het tussengebied. En een weg voor het doorgaand verkeer van oost naar west en andersom. Dit om de Koorndijk en Kalverdijk te ontlasten. In deel 1 van deze serie is hierover geïnformeerd (ook te vinden op deze site in rubriek In en Om Harenkarspel, concept-Structuurvisie, Omring Express 2 juli 2009 ).Met het maatregelenpakket worden de problemen op de Koorndijk in Tuitjenhorn, de Kalverdijk, Sportlaan en Stationsstraat in Warmenhuizen grotendeels opgelost. Wegen die daarnaast nog aandacht vragen zijn Voorpolderweg en Dorpsstraat in Dirkshorn. Want de intensiteit op deze wegen zal toenemen naar 3500 motorvoertuigen per etmaal. Dat geldt ook voor de Volleringweg in Waarland, maar omdat daar een vrijliggend fietspad ligt, worden daar geen problemen verwacht.
koorndijk
Extra maatregelen op verzoek gemeenteraad
In de raadsvergaderingen van 16 en 18 juni 2009 heeft de gemeenteraad extra verkeersmaatregelen laten invoeren op de ontwerp Structuurvisie. Dit zijn: de doorgaande route door Sint Maarten en de verkeerssituatie Oostwal-Delftweg als verkeersknelpunt aanmerken; de aanleg van een zuidelijke randweg langs Oudevaart Zuid tussen Kanaalweg en Diepsmeerweg; voorrang geven aan herinrichting van de Raadhuisstraat in Dirkshorn en uitvoering van herinrichting Dorpsstraat aldaar; realiseren van een verbindingsweg tussen de Dergmeerweg en bedrijventerrein De Dijken; afzien van het doortrekken van de Diepsmeerweg tot de N504 of/en tot aan bedrijventerrein Breekland -en hier dus ook geen onderzoek naar doen-; de Schaapskuilweg in Waarland anders inrichten, alleen voor fietsers en bestemmingsverkeer, geen vrijliggend fietspad; afzien van doortrekking Noorderlicht naar Warmenhuizerweg- en hier dus ook geen onderzoek naar doen; volstaan met opwaarderen van route Ir. Krabbeweg-Delftweg-Killemerweg voor afwikkeling van verkeer tussen Dirkshorn en Sint Maarten: Fietspad Dirkshorn-Schagen laten lopen langs Groenvelderweg óf langs N245 óf langs de Ir. Krabbeweg;Terpweg en Groenveldsdijk aanvullen met vrijliggend fietspad.
Onderzoek
Twee zaken wil de gemeente nog onderzoeken als het gaat om verkeerssituaties. Onderzoek naar verbindingsmogelijkheden van Sportlaan Warmenhuizen met de nieuwe Middenroute en het opstellen van een fietspadenplan voor het hele gebied van Harenkarspel. Er zijn ook wensen die buiten Harenkarspel liggen en waarvoor we te maken hebben met andere overheden. Bij de genoemde wensen waarvoor ons gemeentebestuur zich daarvoor wil hard maken staat ondermeer een fietspad van Warmenhuizen via Koedijk naar Alkmaar.
fietspaden
In de komende weken vindt u meer informatie op de gemeentepagina over de ontwerp Structuurvisie. In augustus wordt het volledige plan ter inzage gelegd, verschijnt tevens een overzichtsbeeld en wordt ieder in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen. Hierover wordt binnenkort meer informatie gegeven.
Gemeentehuis :
Oostwal 2,
1747 EZ Tuitjenhorn
Postbus 10,
1749 ZG Warmenhuizen
Telefoon 0226-396600