Ministerie van Economische Zaken
OPTA trekt 0900-nummers in vanwege lange wachtrij
31 juli 2009
De OPTA heeft twee 0900-nummers definitief ingetrokken, op verdenking
van misbruik. De toezichthouder op de telecomsector kreeg via
ConsuWijzer klachten binnen van consumenten die bij deze nummers
langdurig in de wacht stonden en uiteindelijk niemand te pakken
kregen. Na onderzoek bleek dat minimaal 222 bellers meer dan tien
minuten in de wacht hebben gestaan zonder dat zij iemand te spreken
kregen. Dit is reden voor OPTA om misbruik van deze informatienummers
definitief vast te stellen en de nummers in te trekken.
Controle
Het gaat om de Makelaarsfoon en de Juristenfoon, die beiden 80 cent
per minuut kostten. Mederwerkers van de OPTA hebben de
informatienummers op 19 maart gecontroleerd. Het nummer van de
Makelaarsfoon werd pas na dertig minuten beantwoord. De verbinding met
de Juristenfoon werd na vijftig minuten in de wacht staan automatisch
verbroken zonder dat de OPTA-medewerker iemand aan de lijn heeft
gekregen. Bij beide nummers werd om de paar minuten de melding
gemaakt: 'Er is nog één gesprek voor u'.
Wachttijden makkelijker aan banden
Volgens de wet kan het duiden op misbruik als een consument onverwacht
langer dan 10 minuten in de wacht wordt gehouden. De OPTA heeft daarom
beide nummers officieel ingetrokken. De toezichthouder kan dure
0900-nummers en lange wachttijden sinds oktober 2008 makkelijker aan
banden leggen, dankzij een wetswijziging van staatssecretaris Frank
Heemskerk van Economische Zaken. Ook hebben consumenten sinds kort
meer mogelijkheden gekregen om zich te beschermen tegen misbruik van
0900 nummers.
OPTA onderzoekt nog of gedupeerde consumenten hun geld terug moeten
krijgen. De ondernemer kan bezwaar indienen tegen het intrekken van de
informatienummers en daarna nog in beroep gaan.