OPTA trekt 0900-nummers in wegens lange wachtrij
* Officiële publicatiedatum 31-07-2009
Het college van OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie
Autoriteit, heeft twee 0900-nummers van een ondernemer definitief
ingetrokken. Het gaat om de nummers 0900-2221234 (Makelaarsfoon) en
0900-2221212 (Juristenfoon). Beiden kostten 80 cent per minuut met een
maximum van 40 euro. OPTA ontving via ConsuWijzer klachten van
consumenten die bij deze nummers langdurig in de wacht stonden en
uiteindelijk niemand te pakken kregen. OPTA heeft vervolgens op
vermoeden van kennelijk misbruik beide informatienummers uit de lucht
laten halen en is een nader onderzoek gestart. Dit onderzoek toont aan
dat minimaal 222 bellers meer dan tien minuten in de wacht hebben
gestaan zonder dat zij iemand te spreken kregen. Dit is reden voor
OPTA om kennelijk misbruik van deze informatienummers definitief vast
te stellen en de nummers in te trekken.
19 maart nummers uit de lucht gehaald
OPTA's 0900-medewerkers hebben beide informatienummers op 19 maart
gecontroleerd. Het nummer van de Makelaarsfoon werd, nadat om de paar
minuten "Er is nog één gesprek voor u" werd gemeld, pas na dertig
minuten beantwoord. De verbinding met de Juristenfoon werd na vijftig
minuten in de wacht staan automatisch verbroken zonder dat de
OPTA-medewerker iemand aan de lijn heeft gekregen. Ook hier was om de
paar minuten de melding te horen: "Er is nog één gesprek voor u, alle
medewerkers zijn in gesprek". OPTA heeft naar aanleiding van deze
controles de telefoonnummers nog dezelfde dag uit de lucht laten halen
en is een nader onderzoek gestart. Ook heeft OPTA de betaling aan deze
informatienummers vanaf dat moment opgeschort.
Onderzoek naar misbruik
Onderzoek van OPTA toont aan dat één en dezelfde persoon
verantwoordelijk is voor de exploitatie en beantwoording van de
oproepen naar beide 0900-nummers. In de periode van 14 april 2008 tot
en met 19 maart jl. zijn 5112 oproepen naar de Juristenfoon en 8763
oproepen naar de Makelaarsfoon ontbeantwoord gebleven. In 222 gevallen
hebben bellers meer dan tien minuten in de wacht gestaan zonder dat de
beller uiteindelijk werd doorverbonden. Volgens de wet kan het duiden
op misbruik als een consument onverwacht langer dan 10 minuten in de
wacht wordt gehouden. OPTA heeft beide nummers daarom nu officieel
ingetrokken. OPTA onderzoekt nog of gedupeerde consumenten hun geld
terug moeten krijgen.
De ondernemer kan bezwaar indienen tegen het intrekken van de
informatienummers en daarna nog in beroep gaan.
Relevante publicaties
...
* Besluit tot intrekking van 0900-2221212 en 0900-2221234