Consumentenautoriteit
Persbericht l 31 juli 2009 l ConsuWijzer ziet consument assertiever worden
Steeds meer consumenten gebruiken ConsuWijzer, het informatieloket van
de overheid voor consumenten. Het percentage consumenten dat zelf aan
de slag gaat met praktische hulpmiddelen zoals voorbeeldbrieven voor
het indienen van een klacht bij een bedrijf, is met zo'n 50% gestegen.
In totaal werden het afgelopen halfjaar 200.000 voorbeeldbrieven en
infobladen door consumenten gebruikt.
Ook het aantal webbezoeken aan ConsuWijzer.nl is, vergeleken met het
eerste half jaar van 2008, meer dan verdubbeld. De teller staat nu op
2,5 miljoen webbezoeken sinds de start in oktober 2006. Volgens
staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk is het goed om
te zien dat consumenten actiever en assertiever worden. "Naast het
aanpakken van bedrijven die consumentenregels met voeten treden, is
het belangrijk dat consumenten hun rechten kennen en eenvoudig kunnen
afdwingen. Dat houdt ook bedrijven scherp en zorgt voor een betere
service", aldus Heemskerk.
Advies en signalen voor de toezichthouders
In 2009 ontvingen de drie toezichthouders achter ConsuWijzer, de
Consumentenautoriteit, OPTA en de NMa, zo'n 60.000 vragen en klachten
via hun informatieloket. Deze meldingen vormen een waardevolle bron
van signalen voor de toezichthouders over waar het mis gaat in de
markt en wat zij aan moeten pakken. In 2009 ontvangt het loket tot nu
toe de meeste signalen over: garantie en non-conformiteit,
telemarketing en sms-diensten.
Populaire webpagina's
De top 5 van populaire webpagina's van ConsuWijzer.nl in 2009 is:
* Garantie en non-conformiteit (120.700 bezoeken)
* Energiebedrijven vergelijken en overstap (111.800 bezoeken)
* Sms-diensten (63.700 bezoeken)
* Energietarieven (41.200 bezoeken)
* Telemarketing (34.100 bezoeken)
Klanttevredenheid
ConsuWijzer laat jaarlijks een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar
de tevredenheid van consumenten over haar dienstverlening via de
kanalen telefoon, email, brief en website. Uit de onderzoeksresultaten
die in 2009 bekend zijn geworden kwam naar voren dat de consument
ConsuWijzer gemiddeld het rapportcijfer 7,3 geeft voor haar
dienstverlening. Daarmee heeft zij de kwaliteit van haar
dienstverlening weten vast te houden ten opzichte van 2008 toen het
loket een 7,2 scoorde. Gebruikers beoordelen met name de
klantvriendelijkheid en de duidelijkheid van de juridische adviezen
per mail positief.
ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten met praktische
tips en advies over zijn rechten. Het loket, dat te bereiken is via
http://www.consuwijzer.nl/ en (088) 070 70 70, is een initiatief van
de drie toezichthouders van het Ministerie van Economische Zaken: de
Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en
de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).