- PERSBERICHT -
40 jaar seksgeschiedenis: wat is er veranderd?
Vrouwen nemen meer dan ooit het initiatief tot seks
Hoofddorp, 30 juli 2009 - Wat is er de afgelopen veertig jaar voor vrouwen veranderd op seksgebied? In 1969 hield Margriet een grote seksenquête, in 1993 nog een keer en ook nu, veertig jaar later, is opnieuw onderzoek gedaan. De resultaten schetsen een goed beeld van wat er is veranderd en gelijk gebleven.
Opvallende uitkomsten
- In 1969 vond 62% zelfbevrediging abnormaal wanneer je getrouwd was. Nu is dat 18%
- Veertig jaar geleden gebruikte 28% een voorbehoedsmiddel bij de eerste keer geslachtsgemeenschap, nu is dat 68%
- In 1993 wilde 11% van de vrouwen vaker vrijen, nu is dat 26%
- Veertig jaar geleden vond 70% dat porno niet in Nederland mocht worden uitgegeven, nu kijkt 59% van de vrouwen weleens naar een erotische film.
Steeds meer seks
Deden we het in 1993 gemiddeld ongeveer een keer per week, in 2009 ligt dit veel dichter bij de twee keer per week. Niet alleen de frequentie van seks is toegenomen, ook de behoefte is toegenomen. Momenteel wil 26% van de Nederlandse vrouwen vaker seks hebben. In 1993 was dit nog 11%. Maar liefst 78% van de vrouwen kent het 'Het is weer eens tijd voor seks'-gevoel, dat doorgaans optreedt na gemiddeld 7 dagen.
Vaker zin
Tegen hun zin vrijen doen vrouwen steeds minder. In 1993 vrijde 27% nooit tegen haar zin, in 2009 ligt dat percentage op 52%. Áls vrouwen weleens tegen hun zin vrijen dan is dat in 33% (in 1993 was dat nog 82%!) van de gevallen om de partner een plezier te doen.
Speeltjes
Vrouwen van nu krijgen vaker een orgasme, 12% van hen kan dit alleen door masturbatie. 15% masturbeert vaker dan een keer per week. 49% heeft seksspeeltjes, zoals een dildo en 43% gebruikt die samen met hun partner.
Relatie goed? Seks goed!
Wanneer partners dezelfde dingen belangrijk vinden in een relatie, zijn ze tevredener over hun relatie en hebben ze vaker seks met elkaar. In goede relaties hebben vrouwen vaker een orgasme tijdens de seks en in deze relaties worden vrouwen minder vaak verliefd op andere mannen.
De Margriet seksenquête is uitgevoerd door TeraKnowledge® onder ruim 1.500 Nederlandse vrouwen, met een gemiddelde leeftijd van 44 jaar.
Margriet is volledig vernieuwd en uitgebreid. De uitslag van de enquête wordt gepubliceerd in Margriet 32, die vanaf 31 juli in de winkel ligt.
Over Margriet
Met een wekelijkse oplage van bijna 300.000 bereikt Margriet 1.877.000 vrouwen per week. Daarnaast bezoeken zo'n 166.000 vrouwen per maand de site margriet.nl. Op de 9de Margriet Winter Fair van 20 t/m 26 november 2009 worden 75.000 bezoekers verwacht.
Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers:
Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.
Sanoma Uitgevers is ook te volgen op Twitter:
Noot voor redacties
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (