De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk VenW/DGMO/2009-6746
Uw kenmerk Datum 30 juli 2009 -
Onderwerp Start vervoer in België Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg met de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat op 1 juli 2009 heeft uw Kamer vragen gesteld met betrekking tot de ingebruikname van de HSL-Zuid in België vanaf medio juni 2009.
Vanaf 14 juni 2009 is het vervoer in België op Lijn 4 (het gedeelte van de HSL van de grens tot Antwerpen) gestart. Er rijdt één trein per richting per uur tussen Antwerpen en station Noorderkempen. Er wordt onder ERTMS Level 1 gereden, met maximaal 160 km per uur. Hiervoor maakt de NMBS gebruik van een tijdelijke oplossing, namelijk met de zogenaamde Dromedaris. Dit is een combinatie van reizigersstellen met in het midden een locomotief. De locomotief heeft een Alstom On Board Unit. Ook de ERTMS in de baan is door Alstom geleverd. Hierdoor was het mogelijk om snel te starten met het vervoer.
Ook op Lijn 3 tussen Brussel en Luik is op 14 juni 2009 met het vervoer onder ERTMS gestart met een ICE3 van DB onder ERTMS Level 2. Het betreft een beperkt aantal treinen: 6 stellen. Ook hier geldt dat ERTMS in de baan en de On Board Unit van dezelfde leverancier is (Alstom).
De situatie in België is wezenlijk anders dan in Nederland. Er zijn verschillende redenen waarom men in België sneller is gestart dan in Nederland met het vervoer over de HSL.
o In België is de ERTMS in de baan geleverd door dezelfde leverancier als de On Board Unit (Alstom). In Nederland zijn dit verschillende leveranciers; o In België worden tot op heden geen Integraal Proefbedrijf-achtige trajecten doorlopen: er is vrijwel direct gestart met commerciële diensten met een vergrote kans op storingen. Overigens ziet men in België de voordelen van de aanpak zoals deze in Nederland in het Integraal proefbedrijf wordt toegepast en gaat men deze op korte termijn wettelijk voorschrijven;
o De contractuele setting van de betrokken vervoerder(s) is volledig anders. NMBS heeft de HSL-lijn in zijn bestaande vervoersopdracht zitten. HSA heeft na een aanbesteding het alleenrecht op de HSL gegund gekregen en moet hier een hoge HSL-heffing voor betalen. HSA moet vanaf de eerste dag dat commercieel wordt gereden de reizigers over zien te halen van haar diensten gebruik te maken. HSA is van mening dat zij één kans heeft
---
agina 1 van 2
---
om een goede eerste indruk op de reizigers te maken en wil hoge Datum kwaliteit bieden;
o De transitie tussen ERTMS en het eenvoudige Belgische Ons kenmerk beveiligingssysteem (Krokodil) is volgens de specialisten simpel in de trein VenW/DGMO/2009-6746 te realiseren. Voor het rijden op Krokodil wordt geen gebruik gemaakt van
een STM1. In de Nederlandse situatie waar een transitie naar het meeromvattende ATB (EG)-systeem gemaakt moet worden, zal deze trein-oplossing niet volstaan. In Nederland is een meer ingewikkelde oplossing met een STM-ATB noodzakelijk, die meer testen, meer bewijsvoering en dus meer tijd voor de vrijgave vergt.
Zoals eerder aan u medegedeeld, zal vanaf 7 september 2009 ook in Nederland het vervoer over de HSL starten en kunnen de reizigers gaan profiteren van de reistijdwinst die de HSL-Zuid biedt.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
1 De System Transmission Module is apparatuur die één of meerdere van de bestaande treinbeïnvloedingen (ATB, PZB, etc.) ondersteunt en de informatie hiervan toont in de gestandaardiseerde ETCS-cabine.
Pagina 2 van 2